شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

کلیسای سرخ آباد را مردم استان مازندران به عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان می‌ شناسند. کلیسایی که در دوره پهلوی اول در روستای سرخ آباد سوادکوه ساخته شده و اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته می‌شود.

ورسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در جاده سوادکوه از مسیر تهران به سمت مازندران که حرکت می کنید بعد از پشت سر گذاشتن پُل ورسک و دیدن منظره دیدنی این پُل به منطقه ای وارد می شوید که به آن سرخ آباد می گویند. سرخ آباد بخشی از شهرستان سوادکوه است.

در همین فاصله میان پُل ورسک تا منطقه سرخ آباد در حاشیه جاده مغازه های متعددی قرار دارد که مسافران برای رفع نیازهای ضروری سفر خود مدتی را می ایستند تا خرید لازم را انجام دهند اما غافل از اینکه پشت یکی از این واحدهای تجاری چه بنای تاریخی جذاب و دیدنی پنهان مانده است.

برای رسیدن به این واحد تجاری باید چند پله را طی کنید تا به آن برسید و خرید کنید و یا اینکه برای استفاده از سرویس بهداشتی آن نیز می بایست چند پله دیگر را طی کنید. شاید خیلی از افراد در حال شمردن و یا طی کردن همین پله ها متوجه بنای کاهگلی با نقش صلیب بر سر درب لحظه ای توقف کردند و درباره این بنا پرسیدن که این بنای کاهگلی که ظاهرش به کلیسا شباهت دارد چیست؟

کوچک‌ترین کلیسای جهان در ایران است | عکس

البته در این زمانه که جستجوگر گوگل راحت ترین و سریعترین دسترسی به اطلاعات است با وارد کردن عنوان کلیسای سرخ آباد می توانی به جواب مورد نظر برسید و سابقه و تاریخچه بنا به دستتان می آید. کلیسای سرخ آباد را مردم استان مازندران به عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان می‌ شناسند. کلیسایی که در دوره پهلوی اول در روستای سرخ آباد سوادکوه ساخته شده و اکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته می‌شود. این کلیسا رو به روی ایستگاه راه آهن سرخ آباد کنار جاده اصلی با فاصله ۲ کیلومتری از پل تاریخی ورسک قرار دارد. این اثر در تاریخ هفتم مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۲۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه‌آهن توسط مهندسان مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راه‌آهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد در واقع عبادتگاه آنان بود. بر سر در این کلیسا به دلیل آنکه نوشته‌ای به زبان ایتالیایی حک شده، احتمال می‌رود مهندسین ایتالیایی کلیسای سرخ آباد سوادکوه را ساخته باشند.

طول و عرض این کلیسا سه در سه و با دری ورودی و دو پنجره یکی در سمت شرق و دیگری در سمت شمال است. کلیسای سرخ آباد سوادکوه با پلان مستطیل شکل در سمت شرقی جاده سوادکوه، در ۹۰ کیلومتری جنوب قائم شهر، در محل سرخ آباد قرار دارد.

کلیسای سرخ آباد که از آجر و گچ ساخته شده و پایین بنا نیز کاهگل و دارای پوشش حلب گالوانیزه در سقف است، کف این بنا سیمانی و دیوارهایش نیز به وسیله سیمان سفید پوشیده شد. کلیسای سرخ آباد سوادکوه زمانی تخریب شد اما با تلاش اهالی محل از خطر نابودی نجات یافت و در حال حاضر نیز در شرف ویرانی است.

کد خبر 823965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha