همشهری آنلاین: مسئولان جریان صدر از آمادگی مشروط مقتدی صدر برای منحل کردن ارتش المهدی خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، شیخ حسن الزرقانی از دستیاران مقتدی صدر دوشنبه (19 فروردین) گفت که مقتدی صدر با انحلال ارتش المهدی در صورتی که علمای دینی بخواهند، موافقت خواهد کرد و وی از علمای برجسته دراین باره مشورت خواهی می کند. 

الزرقانی که مسئول روابط خارجی جریان صدر است، افزود که اگر علمای دینی دستور انحلال جیش المهدی را بدهند، صدر اطاعت خواهد کرد و جریان صدر تابع علمای دینی است.

در همین حال، شیخ صلاح العبیدی سخنگوی رسمی جریان صدر نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: جیش المهدی تنها دستورات خود را از صدر و مراجع بزرگ دینی می گیرد و از آنها مشورت خواهی می کند و در صورت درخواست این مراجع برای انحلال جیش المهدی به طور قطع، این درخواست را اجرا خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی افزود: اما در مورد اینکه صدر هئیتی برای دیدار با مراجع اعزام کرده است، من در این باره اطلاعی ندارم.

نوری المالکی نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، اظهار داشت که جریان صدر در صورت انحلال جبش المهدی حق مشارکت در انتخابات محلی آینده خواهد داشت.

وی گفت: تصمیم گرفته شده است و آنها حق مشارکت در روند سیاسی یا مشارکت در انتخابات آینده را ندارند، مگر اینکه به فعالیت جیش المهدی پایان دهند.

شورای سیاسی امنیت ملی عراق از همه احزاب و تشکل های سیاسی خواست تا فورا شبه نظامیان را منحل و سلاح آنها را پیش از برگزاری انتخابات شوراهای استان های در اکتبر آینده تحویل دهند.

این درحالی است که شیخ صلاح العبیدی سخنگوی رسمی جریان صدر همچنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم در واکنش به اظهارات المالکی تصریح کرد: نخست وزیر عراق صلاحیت منع این جریان از مشارکت در انتخابات را ندارد.

وی داشت: تنها مرجع ذی صلاح دراین خصوص کمیساریای مستقل انتخابات یا مجلس عراق است که تاکنون چنین مساله‌ای را برای بررسی مطرح نکرده اند.

العبیدی اظهارات نخست وزیر عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، را به منزله پا فراتر گذاشتن از حد صلاحیت های نخست وزیری دانست.

العبیدی گفت: این اظهارات از وجود برخی نیت‌های پنهانی درنهاد برخی طرف‌های سیاسی برای سرکوب و منزوی کردن جریان صدر و تضمین پیروزی فراگیر خودشان در انتخابات آینده شوراهای استانداری حکایت دارد.

کد خبر 48024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز