رسول جعفریان نوشت: اقدام شرم آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته ـ کار زشتی است که هیچ دانش دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی پذیرد..

رسول جعفریان

به گزارش همشهری آنلاین، ویدئویی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که به آتش کشیده شدن یک کتاب پزشکی و علمی توسط یک مدعی طب سنتی را به نمایش می‌گذارد. او کتاب پزشکی هاریسون را آتش زده است تا به قول خودش با «طب شیمیایی» مبارزه کند.

 حجت الاسلام رسول جعفریان درباره این اقدام افراطی و زشت در کانال تلگرامی خود که سایت‌های مختلف خبری نیز آن را بازنشر کرده‌اند نوشت: اقدام شرم آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی، با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته ـ کار زشتی است که هیچ دانش دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی پذیرد. متاسفانه این شخص، سال‌هاست با استفاده از باورهای عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بارها محدثان آنها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده لوح او که مانند آنها همه جای دنیا هستند، نیست.

روشن است که طب سنتی به عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می‌تواند مطرح و توصیه‌های آن پس از بررسی‌های علمی، و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی و نه حوزوی، در مقامی نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

و اما اقدام به کتاب‌سوزی، این عمل مشمئز کننده همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است، کسانی که هیچ گاه، در هیچ مدلی، چه از نوع کسروی با آتش زدن آثار ادبی و این شخص با آتش زدن یک کتاب علمی، در پیشگاه ملت فرهیخته ایران جایی نداشته و ندارند.

خوشحالیم که این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش در محاکم مربوط محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدمات ناصواب خود، زمینه آسیب زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می کنند.

درباره دادن لقب آیت الله به ایشان باید عرض کنم، در قم مع الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیر علمی نیست.

باید عرض کنم، یکی از افتخارات ایران در چند دهه اخیر، در مراکز علمی و پزشکی، توسعه پزشکی مدرن است، امری که سبب شده ست تا ایران در منطقه خاورمیانه، یک قطب مهم پزشکی باشد. این راهی است که دولت های پس از انقلاب، به شدت از آن حمایت کرده و ایران اسلامی از این زاویه، کشوری سرافزار است. بنابراین، نباید این قبیل رفتارهای زشت و شرم آور را در مقابل آن همه تلاش و گسترش علم پزشکی نوین قرار داد، هرچند، نهادهای مربوطه، در تمام سطوح، می‌باید با اقدامات دقیق نظارتی خود، شائبه اعتنای به این قبیل رفتارهای نادرست را از میان ببرند، کاری که جز با توسعه مراکز علمی و ترویج دانش میان مردم، امکان نخواهد داشت.

ویدئوی این حادثه را در زیر ببینید:

  • واکنش وزارت بهداشت به آتش‌زدن کتاب‌ پزشکی توسط یک مدعی طب‌ اسلامی

دکتر علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت خواستار برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی با مدعی طب اسلامی شد که کتاب‌ پزشکی را به آتش کشید و گفت: در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام "تبریزیان" که پیروانش او را «آیت الله» می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی، تجارتخانه‌ای برپا کرده است،  کتاب "اصول طب هاریسون" که از کتب مرجع پزشکی است را به آتش می‌کشد.

وی با ابراز تاسف از اتفاق رخ داده ادامه داد: آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه افراد مدعی از نقد علمی نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع  مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهایی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه بسیج ملی "کنترل فشارخون" از تریبون صدا وسیما.

رئیسی در خاتمه با سخیف و جاهلانه خواندن این اقدام از  کلیه مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی خواست که در برابر این چنین اقدامات واکنشی در خور از خود نشان دهند.

  • واکنش یک نویسنده

احسان رضایی نیز در خبرآنلاین نوشت: در شبکه‌های اجتماعی فیلمی دست به دست می‌شود که یکی از مدعیان ترویج طب سنتی، کتاب پزشکی هاریسون را آتش زده است تا به قول خودش با «طب شیمیایی» مبارزه کند.

 من کاری به مطالب و روش‌های این شخص که مورد نقد مراجع مذهبی و علمی است (از جمله اظهارنظرهای صریح آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی) و بارها منجر به توقیف کارگاه‌های تولید داروهایش شده (از جمله در مشهد و همدان) ندارم، اما به عنوان یک تاریخ‌نگار علم پزشکی در ایران که کتاب و مقالاتی در این باره تألیف کرده، لازم می‌دانم چند نکته را یادآور شوم:

اول اینکه هیچ شکی نیست که دانش پزشکی و هر دانش دیگری، نیاز به نقد و شک به یافته‌های موجود دارد. خود مولفان کتاب هاریسون هر چند سال ویرایش جدیدی از این کتاب منتشر می‌کنند که بسیاری از مطالب آن با ویراست قبلی تفاوت دارد (بیستمین ویرایش این کتاب برای ۲۰۱۸ است). از طرف دیگر توجه به طب سنتی و پیدا کردن نکات مفیدی از دل آن هم یکی از روش‌های پیشرفت علم جدید است که تبدیل به رویکردی جهانی شده و سال ۲۰۱۶ نوبل پزشکی را به طب سنتی چین دادند.

دوم اینکه آنچه با نام طب سنتی ایران می‌شناسیم، محصول دانش ملل مختلف از جمله طب یونانی، هندی و ایران باستان است. بنیان‌گذاران و پیشگامان طب سنتی ما هرگز به روش‌های سلبی نظیر کتاب‌سوزی رو نیاوردند، بلکه موج ترجمۀ علوم مختلف از جمله در طب در قرن سوم باعث رونق دانش مسلمین (و بعد هم دانش بشری) بود. خودتان می‌توانید امتحان کنید. کتاب شریف «قانون» یا هر متن طبی کهن دیگری را بردارید و ببینید که در هر کدام چند بار به جالینوس ارجاع داده شده است.

سوم اینکه در بسیاری از کتاب‌های طب سنتی ما هم اشتباهات فاحش هست. مثلاً در مبحث بینایی، طب ما در دوره‌ای تحت تأثیر «نظریۀ شعاع» افلاطون بود؛ نظریه‌ای که می‌گوید بینایی به خاطر اشعه‌هایی است که از چشم صادر شده، به اشیاء می‌رسد و برگشت این اشعه‌ها به چشم باعث دیدن می‌شود. برای همین، با وجود اینکه عدسی و قرنیه چشم را می‌شناختند، اما عیوب انکساری چشم (نزدیک‌بینی و دوربینی) را به چیزی موهوم به اسم «روح باصره» مربوط می‌دانستند و باریکی / غلظت یا خشکی / رطوبت آن. حتی نابغۀ بزرگی مثل ابن‌سینا هم در کتاب «قانون» همین مطلب را تکرار می‌کند. با اینکه در همان زمان کسانی مثل ابوریحان یا رازی به این مطلب شک داشتند و ابن‌هیثم در کتاب «المناظر» خودش این نظریه را به صورت علمی رد کرده بود، با این حال تا زمانی که کمال‌الدین فارسی در قرن هشتم کتاب «تنقیح المناظر» را در شرح نظریات ابن‌هیثم نوشت، زمان برد تا این نگاه عوض شود. بعد از آن بود که نظریۀ شعاع از طب رفته و تجویز عینک برای عیوب انکساری رایج شد.

اگر پیشینیان ما هم با منطق این شخص هر کتابی را که دارای اشکال می‌دانستند می‌سوزانند، امروز اصلاً چیزی به اسم طب سنتی در اختیار ما نبود.

کد خبر 480179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد SI ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    34 41
    کتاب هارریسون یک کتاب آمریکایی صهیونیستی و برای آلوده کردن ملت های مسلمان و ضد امپریالیسم است
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      13 7
      فیلتر شکنی که استفاده کردی احیانا ساخت کدوم کشوره؟
  • علی US ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    26 41
    کتاب سوزی اشتباه است ولی جغفریان تو چرا اینقده میسوزی اب بدم خدمتتون - ما که از نسخه های ایت الله خیلی هم استفاده کردیم
    • GB ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      21 18
      احسنت. سوزاندن اين كتاب مملو از خطا وعوارض را تاييد مي كنم.
  • آرش GB ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    10 26
    چرا سیستم قضایی کشور جلوی این ... را نمی گیرد. این فرد با ... در یک لباس مقدس به شان و منزلت و اعتبار روحانیت اهانت میکند.
  • محسن IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    29 15
    کار خوبی کرد آتیش زد. من به یک دکتر مراجعه کردم یه قرصهایی بمن داد که اعصابمو کلا بهم ریخت
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      19 10
      شماها مغز هم دارید؟
  • پلاک 16 IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    27 24
    جهان سومی همینه دیگه. فقط خدا کنه به خاطر روحانی بودنش به نام دین تمام نشه. به اندازه کافی تو این سالها مردم ما از دین زده شدن. مراجع باید در دادن سهم خمس و زکات و شهریه به ایشون و امثال ایشون تجدید نظر کنن.
    • ناشناس IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      16 17
      ایشون که اینقدر ادعاشون میشه ، شما میدونستیدبا تشخیص علط و نابجا باعث ... یک پسر بچه معصومی شده که با هزار آرزوی کودکانه اش اسیر بستر رختخواب و پوشک شده؟ آقای محترم مادر عصر علم و فناوری هستیم . کودکی که مشکل صرع داشته و باید حتما حتما از داروهای بیماری صرع استفاده میکرده ، ایشون کل داروهای این کودک معصوم رو قطع کرده و وانمود کرده که این بچه ... است و باید تحمل کنید تا ... از بدنش خارج بشه. ... کتاب هاریسون و علم نوین طب، درآمد ایشون رو کم میکرده و من فکر میکنم عقده دیرینه نسبت به آن داشته. اگر واقعا هدف ایشون گسترش طب صحیح سنتی و کمک به همنوعان می بود، زحمت میکشید مطالعاتش رو در این مورد وسیع تر و از مراجع قانونی مدرک طبابت دریافت می نمودکه منجر به نقص در بیماران نشودو ...واقعا برای ایشون متاسفم
  • ایرانی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    40 24
    متاسفم به عمل زشت این آدم احمق امیدوارم مبتلا به مریضی شود .آنوقت ثابت کند ادعای خود را. دنیا دنیای علم و آگاهی است . جهالت جایی ندارد
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      9 11
      چند وقت پیش بيمار كه شد طب خودش نتونست کاری کنه بردنش یمارستان.
  • ایرانی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    32 41
    متاسفانه بقدری پزشکان طب شیمیایی خیانت کرده اند که ممکنه آقای تبریزیان هم بیراه نگفته باشه و کتابی که فقط برای بدبخت کردن بشر توسط اروپاییها ساخته شده و خود آنها و خصوصاً اسراییل هیچوقت از اون استفاده نمی کنند، همان بهتر که بسوزه.
    • رضا IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      27 15
      همه دنیا دارن از این کتاب و سایر رفرنس های پزشکی ندرن استفاده میکنن. نکنه فکر میکنی مثل این آقای به ظاهر محترم، ادرار شتر و سرگین الاغ ماده رو تجویز میکنن برای بیمارها؟
  • محمد US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    32 20
    آتش زدن کتاب مردم را یاد تاریخ هجوم تازیان میندازد خوب ایشان هم خواسته یادآوری کند که مردم حساب دستشان باشد..!!!
  • بهمن IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    25 14
    همین طور بدون دلیل به اقای تبریزیان حمله نکنید. این مرض دیابت که هیچ پزشک مدرنی برای آن راه درمانی ندارد ایشان با چند دارو و آن هم با هزینه بسیار پایین درمان کامل میکنند و هر درد لاعلاجی ک طب مدرن قادر ب درمانش نیست ایشان با همین احادیث ائمه اطهار درمان میکنند.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      5 7
      تبی جون خراب کردی حالا بیا هی کامنت فیک بذار در حمایت خودت
  • GB ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    29 21
    ابتدا روانکاوی شود و اگر سالم بود مجاکمه وی ضروری است.
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    14 19
    آتش زدن کتاب را دیدم، ناراحت کننده بود برام و شرم آور .
  • صلاح الدین IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    23 12
    آقای رسول جعفریان فرق طب سنتی و اسلامی را نمی دانند - ایشان نمی دانند که چند دهه پیش هاریسون کتاب بوعلی سینا را آتش زده اند - ایشان نمی دانند که در صورت فراگیر شدن طب اسلامی هیچکس بیمار نخواهد شد و اگر هم بیمار شود در خانه قابل درمان است
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      9 12
      همینکه به یه کتاب بی جون رحم نمیکنه مشخصه چقدر به جون مردم قراره رحم کنه!!
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    10 9
    به عقب بر نمیگردیم این بود؟
  • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    23 9
    سوزاندن کتاب هاریسون نماد سوخته بودن دانش پزشکی هاریسونی و پزشکی بوده و اکنون اغاز زمان بیداری و بازگشت به تعالیم بالای دین اسلام در قلمرو سلامت است
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    20 21
    حماقت که شاخ و دم نداره.ایشالا بتونه ابرانیا رو با شمبلیله درمان کنه.
  • رضافیروزی/گوگد/گلپایگان IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    11 10
    کتاب علمی سوزاندن یعنی تعصب کور/تحجر [عقب ماندگی واسلام شدیداًبا این کارا مخالف است////اسلام میگه اُطلب العلم ولو باسین/[دانش را بجویید حتي اکر در چین باشد/تحقیق کنید اگر درست بود باید مجازات شود[اقای ریسی مسیول قضاییه این کارو بکنه]
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    16 12
    دمش گرم که آتیش زد دلم خنک شد کسانی از این کار خوشحال هستن که از پزشکی جدید فقط ضرر دیده اند کتاب هریسون کجاست منم می خوام آتیش بزنم همانطور که پرچم دشمن آتیش می زنیم کتاب دشمن هم آتیش می زنیم اسمش هم گذاشتن کتاب علمی هاریسون علم بدنام کرده باید نابود بشه
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      8 8
      بعد از کامنت گذاشتن چایش را مینوشد و به بلیطی نگاه میکند که با سرکیسه کردن مردم خریده.قرار است برای کمردرد خانمش به کانادا پیش یک پزشک خارجی بروند. کل داستان امثال شماها همینه
  • امید IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    17 10
    کار زیاد بیراهی هم نکرده، کتاب طبی که که از غرب آمده و طی این همه سال باعث جان دادن بسیاری از افراد شده مگه مردم ما اینطور از شر دکترهای غرب زده پولکی راحت بشن
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      6 11
      منم میخوام برم کل گنجینه ملی محیط زیست رو اتیش بزنم اخه از صدای گربه سر کوچه خوشم نمیاد
  • ابوالفضل فتوحی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    9 14
    آتش زدن یک کتاب علمی ذره ای از بار علمی آن کتاب کم نمی کند هیچ بلکه باعث تبلیغ آن کتاب هم می کند بعنوان مثال من آن کتاب را ندیده ام ولی از آنجایی که آتش زده اند شاید مطالب خوب وبدرد بخوری داشته باشد وخواننده را مجبور می کند حداقل یکبار مطالعه کند.......پس بی جهت اینقدر خودت را سبکتر نکن بگذار خود کتاب ومطالب علمی اش از خودش دفاع کند.
  • علی نژاد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    16 6
    باسلام در پی انتقادهای شدید نسبت به اتش زدن کتاب هاریسون این سوال مطرح است ایا کتاب فوق مرج دینی بوده و اتش زدن ان خلاف شرع است؟ ایا درقانون به اتش کشیدن کتابی که نویسنده ان یه فرد خارجی است خلاف قانون است؟ به اتش کشیدن کتابی که نه تنها مرجع علم پزشکی نیست بلکه مرجع فروش دارو و ... هست نه تنها اشکالی ندارد بلکه ضروری است
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
      7 9
      قبلا گروه تروریستی داعش موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، دستور آتش زدن كتاب های علمی را صادر كرد.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    6 8
    ظاهرا نون این طب جعلی خیلی ساخته به یکسری افراد که از همچین جهل اشکاری هم طرفداری میکنند
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    14 3
    عوض این که دکترها و مراجع پزشکی بیان صحت صحبت‌هایی تبریزیان رو آزمایش کنن و درست یا غلط بودن آنرا اعلام کنند بطور کلی هم خود ایشان و هم راه و روشش رو طرد میکنند!
  • جواد حسینی US ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    10 7
    سایت هاي فارسي زبان خارجي از چند سال پیش در حال تخریب چهره ایشان هستند! آیا این کافی نیست که بدانید راه و روش ایشان درست است!؟
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    5 4
    یعنی ملت شریف ایران هر روز هفته باید منتظر یک هجمه عملیاتی سنجیده علیه منافع ملی خودمون باشند؟
  • آگو IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    9 5
    شما چی کاره هستید که نمیذارید ایشون درمان کنه. مگه شما تنها مرجع درمان هستید؟! من دوست دارم پیش ایشون درمان بشم و به شما هیچ دخلی نداره.
  • دبیر IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
    10 2
    بنده معلمم تا رو به قبله نیفتم دکتر و بیمارستان نمیرم. چون خودمون میدونیم تو این سال‌ها با این کتاب‌ها و سیستم آموزشی بیمار و ناقص چی تحویل جامعه دادیم. اینم از مدعیان طب سنتی و اسلامی. تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد.
  • اسماعیلیان IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    3 0
    چرا اتش زدن کتاب بو علی سینا و توهین آنها به مقدسات و تروریست خواندن مسلمانان را شرم اور نمی گویید. شر امریکا و غرب به ما نرسد خیرش پیشکش خودش.