شمار فوت‌شدگان به علت عفونت کوروناویروس جدید روز چهارشنبه ۲ بهمن تقریباً دو برابر شد و به ۱۷ نفر رسید و شمار موارد ثابت‌شده عفونت تا ۴۴۴ نفر بالا رفت.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس در همین حال موارد عفونت با ویروس جدید از آمریکا، هنگ‌کنگ و ماکائو گزارش شد.

مقامات چینی هشدار داده‌اند که این بیماری در فصل تعطیلات فعلی مربوط به سال نوی قمری چینی که در آن میلیون‌ها نفر در داخل کشور و به خارج کشور مسافرت می‌کنند، می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند و از طرف دیگر مشاوران رسمی  از مردم شهر ووهان، کانون شیوع بیماری خواسته‌اند، این شهر را ترک نکنند و از اجتماعات و گردهمایی‌های عمومی پرهیز کنند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی روز چهارشنبه گزارش کرد که ۱۷ نفر به علت عفونت با کوروناویروس جدید درگذشته‌اند.

هنگ‌کنگ نخستین مورد عفونت کوروناویروس جدید را به دنبال شیوع این ویروس در شهر ووهان در مرکز چین در این جزیره گزارش کرد.

این شیوع که در ووهان شروع شد، به سایر شهرهای چین ازجمله پایتخت پکن، شانگهای و ماکائو سرایت پیدا کرده است و به خارج از مرزهای این کشور هم رسیده و در کره جنوبی، تایلند و ژاپن موارد عفونت با این ویروس شناسایی شده است.

این بیمار با قطار سریع‌السیر از سرزمین اصلی چین به هنگ‌کنگ وارد شده بود و در بیمارستان کوئین الیزابت در این جزیره بستری شده است.

  • در آستانه وضعیت اضطراری

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گروهی از کارشناسان مستقل را تعیین کرد تا دراین‌باره که این شیوع باید به‌عنوان اضطرار جهانی اعلام شود، نظر دهند.

لی بین، معاون رئیس کمیسیون ملی بهداشت چین در یک کنفرانس خبری به همراه کارشناسان بهداشتی گفت: «انتقال انسان به انسان و عفونت کارکنان پزشکی با ویروس جدید رخ داده است. شواهد نشان داده‌اند که این ویروس از طریق مجرای تنفسی منتقل می‌شود و امکان جهش ویروسی وجود دارد.»

وحشت ویروسی بالا می‌گیرد| چین انتقال انسان به انسان کوروناویروس جدید را تایید کرد

این بیماری از نوع تازه شناخته‌شده‌ای از کوروناویروس‌ها است، خانواده‌ای از ویروس‌ها که باعث سرماخوردگی و نیز بیماری‌های وخیم‌تر مانند سارز می‌شوند. شیوع سارز (نشانگان شدید حاد تنفسی) در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در چین و گسترش آن به چندین کشور دیگر به مرگ حدود ۸۰۰ نفر انجامید. برخی کارشناسان کوروناویروس جدید را با کوروناویروس عامل مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) مربوط می‌کنند که به‌آسانی میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود و تصور می‌شود از شترها منشأ گرفته باشد.

اما دفتر آسیای سازمان جهانی بهداشت این هفته در توئیتی اعلام کرد: «ممکن است اکنون انتقال مداوم انسان به انسان ویروس وجود داشته باشد» که در این صورت امکان انتشار آسان‌تر این عفونت تنفسی فراهم می‌شود و دیگر نیازی به یک منبع حیوانی برای ایجاد عفونت وجود ندارد.              

کد خبر 480025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha