کمیسیون ملی بهداشت چین انتقال انسان به انسان ویروس مرموز شبیه ویروس مرگبار تنفسی «سارز» را که در سراسر این کشور انتشار یافته است، تایید کرد.

coronavirus

این تایید باعث بالا گرفتن نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز یک شیوع عمده در آستانه مسافرت میلیون‌ها نفر در جشن‌های سال نوی قمری در چین شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین ژونگ نانشان، متخصص بیماری‌های تنفسی و رئیس تیم کمیسیون بهداشتی بررسی‌کننده این شیوع روز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تایید کرد دو مورد عفونت در ایالت گوانگ‌دونگ به علت انتقال انسان به انسان رخ داده است و تیم پزشکی مراقبت‌کننده بیماران هم آلوده شده‌اند.

مقامات بهداشتی در طول روزهای اخیر ۱۳۹ مورد جدید عفونت با گونه جدید کوروناویروس را گزارش کردند و به این ترتیب شمار بیماران آلوده به این ویروس از هنگام شروع این شیوع در شهر ووهان در مرکز چین به ۲۱۷ مورد رسید.

موردهای جدید در شهرهای پکن، شانگهای و ایالت گوان‌دونگ در جنوب چین شناسایی شده‌اند و به این ترتیب هراس‌ها در آستانه تعطیلات سال نوی قمری چینی که انتظار مسافرت محلی و بین‌المللی ۴۰۰ میلیون نفر در آن می‌رود، بالا گرفته است.

تلویزیون دولتی چین بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد هفت مورد مشکوک به عفونت با کوروناویروس جدید در بخش‌های دیگر کشور، از جمله شاندونگ در شرق و ایالت‌های جنوب غرب سی‌چوان، گوانگ‌شی و یونان گزارش شده است.

پنج نفر هم که از شهر ووهان مسافرت کرده بودند، نیز در ایالت ژجیانگ برای تب درمان می‌شوند.

جین‌ پینگ شی، رئیس‌جمهور چین برای نخستین بار درباره این موضوع اظهار نظر کرد و گفت: «جان‌ و سلامت مردم باید در صدر اولویت‌ها باشند و مصمانه باید مانع گسترش شیوع بیماری شد. »

کوروناویروس‌ها میان حیوانات و انسان منتقل می‌شوند و شیوع اخیر در شهر ووهان به یک بازار غذاهای دریایی که ظاهرا حیوانات زنده هم در آن به فروش می‌رسید، مربوط شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید منبع حیوانی «محتمل‌ترین منبع اولیه» شیوع ویروس است و «موارد از انتقال محدود انسان به انسان در تماس‌های نزدیک» رخ داده است.

 پژوهشگران نگران‌ هستند که شمار واقعی موارد عفونت با این ویروس جدید بسیار بیشتر از حدی باشد که تا به حال شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت قرار است روز چهارشنبه این هفته اجلاسی اضطراری در ژنو برپا کند تا در آن درباره اینکه آیا این کوروناویروس وضعیت اضطراری بهداشت بین‌المللی ایجاد کرده است یا نه، بحث شود.

کد خبر 479521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha