شاید تاکنون چیزی درباره گروه «هزمت» نشنیده باشید. گروهی که در حوادث خطرناک (حوادث ناشی از موادشیمیایی، انفجاری، بیولوژیک و هسته‌ای رخ می‌دهد) جزء نخستین نیروهایی هستند که برای رفع خطر و ایمنی بخشیدن به محل حادثه وارد عملیات می‌شوند.

گروه هزمت

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: این گروه فعالیت خود را سال۱۳۹۰ در ایستگاه یک آتش‌نشانی آغاز کرد و سال۱۳۹۴ با تجهیزات پیشرفته‌تر به ایستگاه‌۱۱۱ آتش‌نشانی منتقل شد. این در حالی است که امروزه با فعالیت ۴پایگاه در تهران، کماکان ایستگاه ۱۱۱ آتش‌نشانی پایگاه اصلی نیروی هزمت محسوب می‌شود.  
ساعت از ۱۱ گذشته. پس از کیلومتر۱۰ جاده مخصوص کرج به پایگاه اصلی هزمت می‌رسیم. تنها صدایی که سکوت خیابان را برهم می‌زند، صدای خودروهایی است که در حال عبور از بزرگراه هستند. اینجا مقر اصلی نیروهای ویژه آتش‌نشانی است که از ۸سال پیش برای مقابله با حوادث مواد خطرناک از جان مایه گذاشته و مرد میدان شدند. با ورود به پایگاه، همه درهای پارکینگ بالا می‌رود و نیروها با لباس‌های ویژه‌ای که به تن دارند، برای خارج کردن تجهیزات و اجرای یک مانور آماده می‌شوند. فرمانده نیروی هزمت سازمان آتش‌نشانی تهران و رئیس ایستگاه۱۱۱ آتش‌نشانی از پیچیدگی‌های شهر تهران و وجود انواع موادخطرناک به‌عنوان مهم‌ترین دلیل برای شکل‌گیری این گروه یاد کرده و می‌گوید: «این نوع حوادث در گروه حوادث پیچیده قرار می‌گیرند که برای مقابله با آنها باید رویکرد نوینی در پیش گرفته‌ شود. مواد شیمیایی، انفجاری، بیولوژیک و هسته‌ای به دلیل حساسیت بالا می‌توانند منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیر شوند و لازم بود که سازمان آتش‌نشانی برای کنترل، مهار، خنثی‌سازی و ریشه‌کن کردن این عوامل تمهیداتی را در نظر می‌گرفت.» 
وی با اشاره به اینکه سال۱۳۸۸ زیرساخت‌های مقابله با چنین حوادثی ایجاد شد، می‌گوید: «با حضور تیم مربیگری از سازمان «منع سلاح‌های کشتار جمعی» دوره‌های آموزشی مقابله با حوادث موادخطرناک برای حدود ۴۰نفر از آتش‌نشان‌ها برگزار شد و با خریداری تجهیزات در نهایت سال۱۳۹۰ فعالیت نیروی هزمت در ایستگاه یک آتش‌نشانی آغاز شد. سال۱۳۹۴ با پیگیری‌های معاونت عملیات آتش‌نشانی، گروهی که به‌صورت غیرمتمرکز به شهروندان خدمات ارائه می‌داد، با در نظرگرفتن یک پایگاه متمرکز به ایستگاه۱۱۱ آتش‌نشانی انتقال یافت.» 
طرح توسعه یگان این نیرو از سال۱۳۹۴ مطرح بود، اما سال۱۳۹۷ فوریت پیدا کرد و رسماً اجرا شد. کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه با مشارکت مربی‌های هزمت در پایگاه اصلی و معاونت آموزشی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، آموزش‌های سخت هزمت در ایستگاه‌های یک، ۳۵، ۶۰ و ۱۱۳ هم اجرا شده است، می‌گوید: «این ایستگاه‌ها بعد از آموزش و برگزاری مانورهای متعدد به تجهیزات و لباس‌های مقابله با سوانح موادخطرناک مجهز شدند و نیروهای هزمت توانستند در حداقل زمان طرح مقابله با حوادث مواد خطرناک را عملیاتی کنند.»


آتش‌نشانان ماهر در خدمت هزمت
نیروهای آتش‌نشانی که در حوادثی مانند آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، حادثه چرمشهر ورامین، نشت اسید فولیک در کارخانه شیر پگاه، نشت گاز کلر در فرودگاه مهرآباد و... حضور مؤثر داشته‌اند، حالا خود را برای اجرای یک مانور عملیاتی جدید آماده کرده‌اند. «جلال خلج» فرمانده شیفت نیروی هزمت با اشاره به اینکه اعضای گروه هزمت با قابلیت‌های ویژه و لباس‌های متفاوت در حوادث حضور پیدا می‌کنند، می‌گوید: «اطلاعات و دانش این گروه باید درباره مواد خطرناک به‌روز باشد. حوادث هزمت هرچند روزانه اتفاق نمی‌افتد، ولی مواد شیمیایی که همیشه مورد استفاده هستند یا انبار می‌شوند، در صورت رخداد حادثه پیامدهای وخیمی در پی خواهند داشت.»
«حسین محمدپور» یکی دیگر از آتش‌نشانان جوان این گروه است. با چابکی خاصی در حال اجرای وظایفش است که سراغش می‌رویم. او با عشق و علاقه از شغلش یاد کرده و درباره حضور خود در این گروه می‌گوید: «ما جزو نیروهای ویژه سازمان آتش‌نشانی هستیم که ضمن فعالیت در سوانح طبیعی، قابلیت فعالیت در سوانح مواد خطرناک را هم داریم. من دوست داشتم بتوانم در چنین حوادثی خدمتگزار مردم باشم.» 
کاظمی هم می‌گوید: «قرار است یک عملیات فرضی برای رفع آلودگی از یک تانکر آلوده داشته باشیم. نزدیک شدن به محیط موردنظر خیلی سخت است. نشتی در بدنه تانکر قابل ملاحظه است و ما باید برای رفع آلودگی از ارتفاع اقدام کنیم.» او اشاره می‌کند که رفع آلودگی از ارتفاع روش جدیدی است که معمولاً در عملیات‌ نظامی انجام می‌شود. در هریک از نوبت‌های‌کاری پایگاه هزمت ۱۳آتش‌نشان در آماده‌باش هستند. فرمانده پایگاه هزمت با اشاره به این موضوع می‌گوید: «با توجه به تمهیدات مدیریت سازمان برای چابک‌سازی سیستمی و تربیت نیروهای ویژه، گروه هزمت در همه پایگاه‌ها بسیار ورزیده است و با حداقل نیرو می‌توان خدمات بهینه‌ای در حوادث هزمت، پشتیبانی فوق سنگین و... ارائه کرد. با این حال با اجرای طرح‌های جدید قصد داریم تعداد نیروهای هزمت و پایگاه‌های آن را افزایش دهیم.»

کد خبر 479814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha