انتخاب درست شغل، انتخاب درست رشته تحصیلی، افزایش سرعت رشد در تمامی حوزه های علمی، هنری، اجتماعی و بهبود سلامت روان نیازمند این است که ما به درستی خودمان را شناخته و بر اساس توانمندی ها، پتانسیل و ویژگی هایمان مسیر پیشرفت را طی نماییم.

سنجش

برای این کار لازم است تا ابزارها و تست های مناسب را جهت شناخت بهتر خود به کار گیریم.تست های استاندارد زیادی در دنیا تحت عنوان تست mbti، تست هوش، تست افسردگی، تست هوش هیجانی، تست سلامت روان، تست رغبت سنج تحصیلی شغلی وجود دارد. شناخت استعداد ها و توانایی های خود، نه تنها نیاز اصلی افراد برای رسیدن به تعالی در زندگی است بلکه کلیه سازمان ها، دانشگاه ها، شرکت های خصوصی و دولتی، مدارس، مهدکودک ها برای پیشبرد رسالت خود به شدت به آن وابسته اند. بنابراین می توانیم بگوییم ارزیابی در سراسر دنیا جزء جدایی ناپذیر هر جامعه ای می باشد و نمی توان یک گروه، مجموعه یا سازمان موفقی را نام برد که بدون ارزیابی منابع انسانی تشکیل شده باشد. 

تست روانشناسی و خودشناسی چیست؟

تست روانشناسی و آزمون های خودشناسی با توجه به ضرورت ارزیابی و نیاز برای توسعه آن در جوامع، شرکت ها  و سازمان توسعه یافته اند. با این حال یکی از مشکلات این تست ها بالا بودن هزینه ها، صرف زمان جهت تحلیل نتایج و همچنین بالا بودن خطای اندازه گیری می باشد. برای همین منظور در راستای رفع نیاز ارزیابی شرکت های نوظهور با استفاده از فناروری اطلاعات روی کار آمده اند که می توانند ارزیابی را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند. تست روانشناسی آنلاین یا ارزیابی الکترونیکی  بستری را فراهم می کند که هر فرد بدون اینکه نگران نتیجه ارزیابی باشد اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و مسیر زندگی اش را به خوبی هدایت نماید. این نوع ارزیابی ها می توانند در خانه با یک گوشی موبایل و یا در محیط های کنترل شده توسط سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار گیرند.

سامانه های معروف تست روانشناسی و خودشناسی 

 با توجه به اهمیت ارزیابی سامانه های مختلفی در دنیا پا به عرضه گذاشته اند که با استفاده از فناوری های پیشرفته و ترکیب آن با علم روانشناسی، مدیریت، آمار و علوم اجتماعی  تغییرات شگرفی را در این عرصه ایجاد نموده اند. در ایران نیز سامانه ها و سایت های موفقی با به روز نمودن خود نسبت به دانش دنیا این تکنولوژی را پیاده سازی کرده اند. از این سامانه ها می توان به شرکت ای سنج، کاربوم، جاب ویژن، تستاپ، تست و تایپ، روان یاب و  مبنا اشاره نمود. این مراکز همواره در تلاش هستند تا بتوانند در حوزه ارزیابی بهترین خدمات را به مردم، سازمان ها و کلینیک ها ارائه نمایند.

از چه تست ها و آزمون هایی برای خودشناسی استفاده کنیم؟

با مراجعه با سامانه های این حوزه  می توانید از خدمات ارزیابی آن ها در کمترین زمان ممکن استفاده نمایید. در این سامانه ها تست های مختلف روانشناختی از جمله تست هوش، تست mbti، تست افسردگی، تست زناشویی، تست رغبت سنج، تست سلامت عمومی و بسیاری از آزمون های دیگر وجود دارد که با تفسیرهای ویژه و تخصصی شان می توان خدمات مطلوبی را دریافت نمود. همچنین خانواده ها، مراکز آموزشی، مدارس، سازمان ها و شرکت ها می توانند با استفاده از پروتال ها و امکانات این مجموعه ها با ارزیابی دقیق منابع انسانی به توسعه کسب و کار خود کمک نمایند. 

مزیت تست های روانشناسی آنلاین چیست؟

استفاده از تست های روانشناسی آنلاین باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شرکت ها می شود. اغلب ارزیابی ها می توانند در زمان کمتری انجام شوند، چندین فرد می توانند ارزیابی آنلاین را همزمان انجام دهند و نیازی به پرسنل متخصص (و گران قیمت) نیست. تمام دانش مورد نیاز در ارزیابی الکترونیکی موجود است و هر فرد به تنهایی می تواند اطلاعات مفیدی را از خود در رابطه با ویژگی ها، استعداد ها، تمایلات و نگرش هایش به دست آورد. پرسشنامه ها و آزمون توانایی ها و استعداد مهمترین مؤلفه های ارزیابی آنلاین هستند. ارزیابی ها در یک محیط امن آنلاین تکمیل می شوند که در دسترس دیگران نیست.  تست های شخصیتی و پرسشنامه هایی که بخشی از ارزیابی آنلاین هستند معمولاً در خانه می توانند تکمیل شوند. تست های شخصیتی مختلفی وجود دارد که افراد می توانند از تفسیر آن ها برای انتخاب بهتر مسیرشان استفاده نمایند. البته در این شرکت ها امکانات دیگری وجود دارد که به صورت آنلاین نمی توان از آن استفاده نمود. این امکانات مختص سازمان ها و شرکت هایی است که می خواهند در یک محیط کنترل شده افراد را ارزیابی نمایند. بنابراین ارزیابی افراد از هرگونه ای که باشد توسط سامانه های نوظهور سرعت و دقت فراوانی یافته و این شرکت ها توانسته اند به هزاران نفر در مسیر خودشناسی خدمات آنلاین ارائه دهند. 

گزارش و تفسیر های تست های روانشناسی آنلاین چگونه است؟

همانطور که گفته شد بررسی یک ارزیابی آنلاین اغلب سریعتر از یک ارزیابی آفلاین است. معمولاً افراد بلافاصله نتایج را دریافت خواهند کرد. برخی از این سامانه ها نیز تفسیرهای مفصل و منحصر به فردی ارائه نموده اند که افراد به راحتی می توانند با استفاده از راهکارها و بسته های آموزشی ارائه شده به توسعه فردی خود بپردازند. همچنین این سامانه ها بستری را ایجاد نموده اند که در صورت اورژانسی بودن مشکلات روانشناختی، استفاده از مشاور و روانشناس را به آن ها توصیه می کنند. بنابراین همانطور که مشخص است استفاده از سامانه های ارزیابی آنلاین با کاهش هزینه و افزایش سرعت و دقت می تواند به مردم ما کمک نماید تا در سریع ترین زمان ممکن با شناخت بهتر خود  بسیاری از مشکلات شان اعم از مشکلات روانشناختی، مشکلات زوجی، مشکلات ارتباطی، مشکلات شغلی و مشکلات تحصیلی را مرتفع سازند. بنابراین به نظر می رسد شروع این فعالیت و حمایت از این شرکت ها نقطه عطفی در توسعه وضعیت سلامت روانشناختی و حرفه ای مردم باشد.

چگونه در سایت های معروف تست خودشناسی دهیم؟

برای استفاده از امکانات سامانه های ارزیابی آنلاین لازم است در شرایط مطلوب و آرامش وارد بخش آزمون های آن ها شده و تست مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اگر ارزیابی را در خانه انجام می دهید، حتماً آن را در یک فضای آرام و بسته انجام دهید که در آن کسی مزاحم شما نشود. پس از اینکه آزمون مورد نظر را انتخاب نمودید می توانید وارد فرایند تست شوید. برخی از این آزمون ها زمان بندی مشخصی دارند که باید به آن توجه کنید. برخی آزمون ها نیز برای ارائه تفاسیر بهتر  نیاز به دقت بالایی جهت انتخاب گزینه ها دارند. پس از انجام تست مورد نظر می توانید با ورود به تفسیر، مطالبی را دریافت نمایید که به خوبی وضعیت شما را در مسئله مورد سنجش نشان می دهد. سعی کنید تفسیرها را با دقت مطالعه نموده و راهکارهای ارائه شده را تا حد امکان به کار گیرید. شاید در مرحله اول زیاد بودن تفسیرها و یا مطالب زیاد شما را خسته نماید اما مطمئن باشید استفاده از مطالبی که متناسب با وضعیت فعلی تان باشد بهترین روش برای ایجاد تغییر در خود و اطرافینتان است. بنابراین با اندکی زمان برای هدایت درست زندگی خود گام بزرگی را در مسیر رشد و تعالی بردارید.  

کد خبر 479512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha