عمارت زیبای قاجاری در بین درختان خیابان ولی عصر(عج) همیشه برای فارغ التحصیلان دانشکده فیلمسازی باغ فردوس با دنیایی از خاطره های ماندگار از روزهای رفته همراه است.

دانشكده فيلمسازي باغ فردوس

همشهری آنلاین- زهرا کریمی: روزهایی که «کامران ملکی»، «رهبر قنبری»، «علی اصغرشادروان»، «سیروس حسن پور»، «سیدرضا اورنگ»، «فرهاد آهی» و «اورود عطارپور» و خیلی از کارگردانان و فیلمسازان پیشکسوت در همین خانه های تاریخی با هم آشنا شده اند و حالا بعد از گذشت سال ها آشنایی آنها تاریخی و قدمت دار شده است. سال ها از تعطیلی این دانشکده فیلمسازی می گذرد اما آنها حلقه آشنایی را با تشکیل انجمن فارغ التحصیلان فیلمسازی باغ فردوس حفظ کرده اند و هر سال به یاد آن روزها با داشته های تجربی برای چند روز دوره های آموزشی و کارگاهی را در  موزه سینما ایران واقع در باغ فردوس برگزار می کنند.

تولید فیلم مشارکتی با همکلاسی ها

 «علی اصغر شادروان»‌ از فیلمسازان شناخته شده در عرصه سینما و تلویزیون است. قدیمی ها او را با فیلم سینمایی «تیرباران» ازتولیدات سال ۱۳۶۴ می شناسند. اکنون او یکی از اعضای انجمن فیلمسازی باغ فردوس است. او با مرور خاطرات آن دوران می گوید: «بهترین خاطره ام از روزهای دانشجویی در این عمارت زیبا ساخت فیلم نان روزانه است که با مشارکت همه دانشجویان ساختیم. این فیلم ۱۶ میلیمتری یکی از خاطره انگیزترین خاطراتم است. چون با پول توجیبی هایی که داشتیم مقدمات را فراهم کردیم و در دورهمی هایی شبانه تصمیم گرفتیم که یکی فیلمبردار، دیگری صدابردار، یکی کارگردان شود و بقیه هم نقش ها را بازی کنند و خوشبختانه با اینکه تجربه نداشتیم فیلم های خوبی تولید کردیم و همیشه همه ما معتقدیم که این به دلیل امکانات، آموزش های حرفه ای استادانمان در آن زمان است. هنوز بعد از ۳۵ سال وقتی آن فیلم را می بینم خاطرات روزهای دانشجویی یادم می آید و البته که الان باغ فردوس با گذشته فرق کرده است. »

نشتی لوله ها و کشف آرشیو کتاب ها از دیوار باغ فردوس

«شادمهر راستین» یکی از فیلمنامه نویسان محبوب که سریال های «همسران» و «خانه سبز» از جمله آثار اوست درباره خاطراتش از دانشکده باغ فردوس می گوید: ‌«تا جایی که خاطرم است قبل از انقلاب اسلامی این عمارت موزه هنرهای آفریقایی بود و بعد از انقلاب تبدیل به دانشکده فیلمسازی اسلامی باغ فردوس شد. در این دانشکده اولویت با تربیت علاقه مندان سینما با حفظ هویت عمارت بود. یادم می آید در محوطه همیشه با همکلاسی هایم فوتبال بازی می کردیم. یک بار لوله های آب این عمارت نشتی داده بود که برای تعمیر آن دیوارها را تخریب کردند. باورتان نمی شود تعداد زیادی کتاب درباره آفریقا از آنجا پیدا شد که گنجینه گرانبهایی بود و الان این کتاب ها به موزه هنرهای معاصر منتقل شده است. دلم برای روزهای پرخاطره و آن شیوه آموزش فیلمسازی به دانشجویان تنگ شده. هرچند که چند سالی است تبدیل به موزه سینما شده اما کاربری دانشکده بیش از الان بود. چون خیلی از گردشگران بیشتر نمای ساختمان برایشان جذابیت دارد و تعداد مراجعه کنندگان به موزه آنقدر زیاد نیست. »

کلاس خاطره انگیز«نامه نویسی» دانشکده فیلمسازی

در میان دوستان قدیمی «رهبر قنبری» خاطره ای را تعریف می کند و همه آنها با هم می گویند:‌«یادش به خیر؛ چه کارگاه خوبی بود. » قنبری ۸ فیلم سینمایی و ۱۴ فیلم مستند و تله فیلم در کارنامه اش دارد. می گوید: «زیباترین خاطره ما از کلاس نامه نویسی استاد مکی است. در آن کارگاه با شیوه های نامه نویسی آشنا می شدیم. او چنان با عشق و علاقه همه آنچه را که می دانست در اختیار ما می گذاشت که هیچ وقت خسته نمی شدیم. حاضر بودیم ساعت ها در کلاس باشیم و از تجربیاتش استفاده کنیم. حالا با توجه به آنکه این دانشکده برای تک تک ما بهره و استفاده بود دلمان می خواهد با تشکیل انجمن فارغ التحصیلان فیلمسازی باغ فردوس همان آموزش ها را به علاقه مندان یاد بدهیم. »

تست و تمرین نورپردازی در میان درختان باغ

«سیاوش دولتسرایی» از دیگر دانشجویان دانشکده فیلمسازی ورودی سال ۱۳۶۱ است. او که تاکنون در شبکه ۲ حدود ۴ سریال ساخته است درباره این دانشکده در عمارت قدیمی باغ فردوس می گوید: «همه آموزش های ما به صورت تئوری و عملی برگزار می شد. برای کارگاه نورپردازی  فضایی مانند محوطه باغ را در اختیار داشتیم و ما می توانستیم با دوربین هایی که فیلم کاست می خورد نورپردازی در روز و شب را تست و تمرین کنیم. در اختیار داشتن این امکانات فضای یادگیری با کسب تجربه را کنار استادانمان برای ما همراه داشت و به راحتی و آسانی مهارت یاد می گرفتیم. » دولتسرایی می گوید:‌»سال ۱۳۶۱ نخستین جشنواره فیلم فجر برگزار شد و این جشنواره میزبان فیلمسازان بزرگی از کشورهای ایتالیا، مجارستان، روسیه  و فرانسه بود. آنها در بازدید از مرکز اسلامی و آموزشی فیلمسازی خطاب به ما دانشجویان گفتند:‌ با توجه به اینکه سال ها شما سختی های بسیاری را در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی مواجه بودید الان امکانات آموزشی خوبی را در اختیار دارید که باید قدر آن را بدانید. »

کد خبر 479441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha