نشست بررسی «کیستیِ خیابان ولیعصر(عج)» با حضور رئیس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران، در موزه «ولیعصر» (عج)، برگزار شد.

همشهری آنلاین/فاطمه عسگری نیا: مدیر موزه ولیعصر(عج) در این نشست با اشاره به تاریخچه خیابان ولیعصر(عج) گفت: «اگر تهران را به مثابه یک «درام» بدانیم، خیابان ولیعصر(عج) با ۱۸کیلومترمربع وسعت، یکی از شخصیت­های اصلی این درام است.

«وحید قاسمی» با اشاره به ثبت خیابان ولیعصر(عج) در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ملی ایران اظهار داشت: «ثبت خیابان ولیعصر(عج) در فهرست آثار ملی، ۶ سال پیش انجام شد و از یک سال پیش نیز به­ دنبال ثبت جهانی این خیابان زیبا هستیم. »

قاسمی ادامه داد: «خیابان ولیعصر(عج) که در دوره «قاجاریه» شکل گرفت، در سال ۱۳۱۷ پس از افتتاح ایستگاه راه­آهن تهران از سوی «رضا شاه» بهره­برداری شد. »

او با اشاره به شناسایی ۱۲۰ نقطه هویتی شناسایی شده در طول خیابان ولیعصر(عج) اظهار داشت: «قصه همه این نقاط توسط صاحب قصه­ها که همان مردم حاضر در این نقاط هستند، روایت می­شود. »

مدیر موزه ولیعصر(عج) چنارهای سر به فلک کشیده را یکی از ویژگی­های ممتاز و جاذبه­های دیدنی این خیابان می­خواند و می­گوید: «این چنارها هم برای خود قصه­ای شنیدنی دارند. چنارهایی که طی قراردادی در باغ «محمد باقر تقی­اف» کاشته می­شود تا پس از رشد و انتقال به شهر تهران در خیابان ولیعصر(عج) کاشته شوند. »

قاسمی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ ارزش­های تاریخی و طبیعی خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یکی از ظرفیت­های گردشگری شهر تهران اظهار داشت: «هدف ما از تاسیس موزه ولیعصر(عج) در خانه «مینایی»، حفظ این ارزش­ها بوده و هست. در موزه­ای که برخلاف همه موزه­ها، در آن شی یا کالایی نگهداری نمی­شود اما روایت­خانه ولیعصر(عج) است که با میراث شهری سناریوی آن تهیه می شود. »

او ادامه داد: «با راه اندازی موزه ولیعصر(عج) کارهای بسیاری در حوزه معرفی تاریخچه این خیابان انجام شده که از جمله آنها می­توان به فعالیت ۱۰ قصه نویس و ۱۰ جستار نویس برای روایت قصه­های این خیابان اشاره کرد. »

مدیر موزه ولیعصر(عج) در ادامه با بیان این که در دنیا ۶ کشور هستند که خیابان­هایشان دارای موزه است گفت: «تهران با داشتن موزه خیابان ولیعصر(عج) جزو کشورهای ۷ گانه دارای این مزیت است. »

قاسمی وعده داد : «نخستین پادکست موزه ولیعصر(عج) تا میانه اسفندماه با موضوع خیاطان خیابان ولیعصر(عج) در فضای مجازی عرضه می­شود. »

در این نشست، «ستاره اسکندری»، بازیگر، به روایت­خوانی خیابان ولیعصر(عج) پرداخت و دکتر سید«محسن حبیبی» به ارایه توضیحاتی درباره تاریخچه و ویژگی­های خیابان ولیعصر(عج) پرداخت.

گزارش تصویری: زینب زینال زاده

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha