همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره جایزه تهران دوشنبه سوم‌دی‌ماه با حضور تهران‌پژوهان در کاخ گلستان برگزار شد.در این مراسم از رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما تجلیل شد.

بنی اعتماد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اختتامیه پنجمین جشنواره جایزه تهران دوشنبه سوم‌دی‌ماه با حضور تهران‌پژوهان و مسئولانی نظیر احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و هنرمندان و پژوهشگرانی چون علی دهباشی، شادمهر راستین و... در کاخ گلستان برگزار شد.
احمد مسجدجامعی در این مراسم گفت: در همین تهران ما با منطقه‌ای مواجه هستیم باعنوان سرقبرآقا که همه این تجربه، دانش، فن و مهندسی را دارد ولی با پول مردم عادی تامین شده است. همچنین از بناهایی که می‌توان به آن اشاره کرد و تنها بنایی است که از دوره صفویه و کاروانسراهای آن دوره به جای مانده کاروانسرای خانات است اگر این‌ها به‌عنوان بناهای مجزا مورد توجه قرار بگیرند می‌توانند یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری در تهران باشند.

 در ابتدای این مراسم نماآهنگی پخش شد که به ارایه گزارش از ۴ دوره پیشین جایزه پژوهش تهران می‌پرداخت.

سپس مهرشاد کاظمی، دبیر جایزه ضمن عرض خیرمقدم به همه حاضران به‌خصوص احمد مسجدجامعی، بنیانگذار جایزه تهران گفت: در سال ۱۳۹۲ با بررسی‌های فراوان و مشورت صاحبنظران و پژوهشگران اقدام به برگزاری این جایزه کردیم. امروز پنجمین سال شکوفایی این رویداد فرهنگی این جشنواره با استمرار خود توانست به جلب حداکثری مشارکت سازمان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در حوزه تهران دست یابد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی شکل‌گیری این جشنواره نگاهی دوباره به تهران و ارزش‌هایش است و گام نهادن در پیشرفت و توسعه تهران که هم‌افزایی سازمان‌ها را براساس امر پژوهش می‌طلبد. هدف جشنواره پاسداشت مفاخر فرهنگی و هنری و تجلیل و بزرگداشت پژوهشگران تهران است.
امسال بنا داریم از ۱۷ نفر در بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر کنیم. هیات داوران تا نیمه دوم آذر به داوری نهایی رسیدند.

به نظر می‌رسد برگزاری جشنواره تاثیر چشمگیری بر فعالیت این حوزه داشته است. چراکه ما با حجم بی‌نظیری از آثار در حوزه تهران‌پژوهی در این دوره از جشنواره مواجه بودیم. افتتاح موزه تهران، نمایشگاه عکس‌ها و اسناد قدیمی دوره قاجار در کاخ گلستان، با برگزاری چنین رویدادی همراه بود. امیدواریم با استمرار این جایزه فعالیت‌های این حوزه گسترده‌تر شود. البته در برگزاری جایزه تهران نهادهایی چون معاونت شهرداری، موزه ملی ایران، کاخ گلستان، دارالفنون، اپراتور همراه اول، شبکه آفتاب و هیأت داوران با ما همکاری لازم را داشتند که از همه آنها تشکر می‌کنم.
 
در ادامه این مراسم نماآهنگی درباره هویت خیابان مولوی در تهران قدیم به نمایش درآمد. سپس منصور ضابطیان، مجری برنامه از احمد مسجدجامعی به‌عنوان پدر معنوی جشنواره پژوهش جایزه تهران و عضو شورای شهر و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره خواست که برای ایراد سخنرانی به روی سن بیاید.
 



مسجدجامعی گفت: ما در خیابان مولوی استخوان‌های یک بانوی ۳۰، ۴۰ ساله را پیدا کردیم و علوم مختلف دست به دست هم دادند تا ما توانستیم سن، جنسیت، فیزیک و حتی صورت او را شناسایی کنیم. این کشف بسیار مهمی بود و ما یکباره با مسأله‌ای روبه‌رو شدیم که انگار باری بر دوش ما افزود. ماندیم که با این بانو چه کنیم او را از گورستان به موزه ببریم این کاوش را ادامه دهیم و... این نکته‌ای بود که می‌توانست محرک توسعه در این منطقه از تهران شود.

اما اولین مساله ما این بود که چگونه صورت‌مسأله را پاک کنیم. هرجای عالم که این میراث را داشت از این میراث به‌عنوان زمینه‌ساز توسعه و رشدش در تمام زمینه‌ها استفاده می‌کرد و می‌توانست مبنا و محرک توسعه باشد. اما ما به چنین ظرفیتی کمتر توجه می‌کنیم.
 
عضو شورای سیاستگذاری جایزه تهران ادامه داد: در کاخ گلستان با مجموعه هنرهای ایران در رشته‌های مختلف تا قرن سیزدهم مواجه هستیم تمام هنرهایی که در کاخ گلستان حس شده‌اند به مدد پول و ثروت شاهان در اینجا جمع و حفظ و نگهداری شده‌اند که شما می‌توانید امروز شاهد آن باشید. اما در همین تهران ما با منطقه‌ای مواجه هستیم باعنوان سرقبرآقا که همه این تجربه، دانش، فن و مهندسی را دارد ولی با پول مردم عادی تامین شده است.

ما از این میراث چه استفاده‌ای کرده‌ایم. از دیگر بناهایی که می‌توان به آن اشاره کرد و تنها بنایی است که از دوره صفویه و کاروانسراهای آن دوره به جای مانده کاروانسرای خانات است اگر این‌ها به‌عنوان بناهای مجزا مورد توجه قرار بگیرند می‌توانند یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری در تهران باشند.

وی ادامه داد: جایزه تهران محصول دوره‌ای بود که نگرش سخت‌افزاری به شهر بر نگرش نرم‌افزاری ارجعیت داشت و شهر جان و روحی نداشت. این جایزه می‌کوشید تا به شناخت روح شهر توجه کند به همین خاطر هم ما از تمام زمینه‌ها مثل عکاسی، فیلم، پژوهش، رسانه و... در این جشنواره استفاده کردیم. چون معتقدیم همه مردم هستند که شهر را به وجود می‌آورند و مشکلات شهر به اتفاق و با تعلق خاطر مردم حل می‌شود و نه تنها حوزه فرهنگ مانع توسعه اقتصادی نیست بلکه شرایط این توسعه را فراهم می‌کند.
 
در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی تهران‌پژوهان درگذشته فیلم کوتاهی درباره زنده‌یاد مرحوم عباس منظرپور پخش شد.
 


در این مراسم از دو سند تاریخی تهران رونمایی شد. مسجدجامعی در توضیح این اسناد گفت:‌ این اسناد نشان می‌دهند که جمعیت تهران از اقوام مختلف ایران شکل گرفته است.
 
در ادامه شادمهر راستین به روی سن آمد و با قرائت بیانیه هیأت داوران از ابراهیم مختاری خواست تا به روی سن بیاید و نخستین برگزیده جایزه تهران را اعلام کند.
 
ابراهیم مختاری، مستندساز گفت:‌ من بی‌هیچ حاشیه‌ای نام خانم رخشان بنی‌اعتماد را اعلام می‌کنم. آشنایی من با او به اوایل انقلاب برمی‌گردد و البته او با تعداد فیلم‌های بسیاری که ساخته است تقاصش را از گذر زمان گرفت. در اوایل انقلاب ما هر دو برای تلویزیون فیلم مستند می‌ساختیم اما بعد از مدتی رخشان از تلویزیون رفت و شروع به ساخت فیلم داستانی کرد. اما نکته مهم این است که او در سینمای داستانی هم به مستند بازگشت.
 
در ادامه رخشان بنی‌اعتماد گفت:‌ نمی‌دانم چقدر شایستگی این را دارم که روی این صحنه باشم خودم را مستندسازی می‌شناسم که گاهی فیلم‌های سینمایی هم می‌سازد. هرچند که فیلم‌های سینمایی‌ام موفق‌تر از فیلم‌های مستند بوده است.
 
این فیلم‌ساز گفت: افتخار حضور در این صحنه را به کسانی می‌دهم که کارهای بزرگی انجام دادند اما صحنه‌ای برای حضور آنها وجود ندارد.
 
او در ادامه به گروه «ما درد مشترکیم» و مدیر گالری طراحان آزاد اشاره کرد و گفت: اینها کار بسیار مهمی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند جان محکومینی را که در سنین نوجوانی محکوم به جرم شده‌اند را نجات دهند و این کار سختی است. روز شنبه هفته آینده فیلم اصغر فرهادی به نمایش درمی‌آید و ما تلاش می‌کنیم تا برای نجات جان دو جوانی که ۱۲ سال در زندان بوده‌اند مبلغ دیه‌شان را جمع‌آوری کنیم.
 
در ادامه مراسم جبرئیل نوکنده، بنیانگذار موزه تهران ضمن دریافت لوح تقدیر و جایزه تهران گفت: در موزه ملی ایران براساس شواهدی که در مخزن این موزه وجود دارد تلاش کردیم آثاری را از مخازن به موزه ملی بیاوریم ما از ۶ هزار سال پیش از میلاد شواهدی از تهران داریم و امیدواریم همه تهران‌پژوهان تلاش کنند که موزه باستان‌شناسی تهران شکل بگیرد.
کد خبر 426438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha