پس از مطرح شدن خبری در یک برنامه زنده تلویزیونی از سوی بازرس انجمن ایمنی مواد غذایی مبنی بر وجود سم «آفلاتوکسین» در مواد لبنی تولیدشده در کشور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور گفت: وجود این سم در لبنیات و خشکبار موضوعی قدیمی است و در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

لبنیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور با بیان این که میزان این سم در لبنیات بسته‌بندی به مراتب کمتر از لبنیات فله‌ای است، گفت: موضوع آفلاتوکسین در مواد غذایی موضوعی جهانی است و حداقل ۴ دهه نقل محافل علمی و فنی است.

جهانپور اظهار کرد: بررسی روند وجود این سم در لبنیات در ایران نشان می‌دهد در همه سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است. متاسفانه هر از گاهی افرادی بدون اشاره به مقدمه و موخره، مطالبی را مطرح می‌کنند که نه تنها کمکی به ارتقای سلامت و سواد سلامت جامعه نمی کند، بلکه به تشویش اذهان عمومی هم می‌انجامد.

وی گفت: سم آفلاتوکسین موضوعی است که سال‌هاست محل تمرکز و توجه سازمان بهداشت جهانی و فائو (سازمان جهانی خواربار) و نظام سلامت و نهادهای نظارتی کشور است و موضوع جدیدی نیست و دلیلی هم ندارد در یک برنامه تلویزیونی زنده، افکار عمومی را با آن بمباران کنند. به طوری که انگار بلایی یک‌شبه آن هم فقط بر سر مردم ایران نازل شده است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران ادامه داد: وجود آفلاتوکسین یک معضل در مواد غذایی به ویژه لبنیات و خشکبار و فرآورده های گیاهی است. کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند. مثلا در ژاپن تا ۱۴ درصد و در ترکیه بیش از ۱۲.۴ درصد گزارش شده است. استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است. البته استانداردهای اروپایی سختگیرانه‌تر از ماست.

جهانپور گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده است که میزان آفلاتوکسین در محصولات غذایی کاهش یابد و حتی مروری بر مطالعات نشان می‌دهد که این میزان در مواد غذایی از جمله لبنیات تولید داخل روند کاهشی داشته است.

وی تاکید کرد: مسئولان فنی، واحدهای کنترل کیفیت و سازمان غذا و دارو در این زمینه کوشش فراوانی داشته اند و از این نظر محصولات غذایی بسته‌بندی و تولیدی صنایع غذایی و لبنی به مراتب وضعیت بهتری از محصولات فله‌ای و سنتی دارند.

این مسئول گفت: بسیاری از محصولات غذایی و لبنی ایران با پاس کردن همین استانداردها به خارج از کشور صادر می شوند. البته هیچ‌کس مدعی حذف آفلاتوکسین نیست اما طرح موضوع به صورت یکجانبه آن هم به گونه ای که این معضل خاص محصولات غذایی داخلی است، رفتار درستی نیست.

کد خبر 478970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرعباس IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
    0 0
    قطعا همینطوره. تک تک افراد جامعه قربانیان بی صدای بی تدبیری و بی عرضگی در حوزه سلامت غذا هستند به خصوص کودکان عزیزمان.