شهرستان گچساران با وجود داشتن روان‌آب‌هایی مانند رودخانه‌های زهره، خیرآباد و سد کوثر ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تولید ماهی‌های گرم‌آبی، خاویاری، زینتی و ماهیان در قفس دارد اما میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه تاکنون اندک بوده‌است.

پرورش ماهی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس آمارهای موجود هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالیانه ۱۸ هزار تن محصول تولید و زمینه ایجاد پنج هزار فرصت شغلی را فراهم کرده‌است؛ اما سهم شهرستان گچساران از این فرصت کم‌نظیر تولید و اشتغال بسیار اندک است.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی‌رویه، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی،  ارزآوری و استفاده ارزان اقتصادی از آب مزایایی است که اهمیت رونق پرورش ماهی را نشان می‌دهد.

کارشناسان حوزه شیلات می‌گویند: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی فرصتی برای استفاده بهینه از تاسیسات کشاورزی است.

آنان می‌گویند: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌دهد که این امر سبب پایین آوردن هزینه‌های کشاورزی و آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

کارشناسان می گویند: با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری توسط سازمان حمایت از گونه‌های در حال انقراض cittes (سایتس) برای این‌که بتوانیم فشار بر ذخایر دریا را کاهش بدهیم و برند جهانی خاویار ایرانی را حفظ کنیم چاره‌ای جز پرورش ماهیان خاویاری نداریم. اقلیم استان‌های جنوبی از جمله مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد و گچساران نسبت به استان‌های شمالی کشور به گونه‌ای است که تولید ماهیان خاویاری را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد.

اکنون ظرفیت اسمی تولید مزارع پرورش ماهی دارای پروانه کشور ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار پرورشی است.

ماهیان خاویاری به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می‌شوند.

خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای موجود در جهان است.

کد خبر 478808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha