رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما دقیقا همان کاری را درباره برجام انجام دادیم که طرف اروپایی انجام داد؛ آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهداتشان عمل نکردند، ما هم به برجام پایبندیم ولی به تعهدات عمل نمی‌کنیم.

محمود واعظي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اروپایی‌ها درباره راه‌اندازی مکانیزم ماشه اظهار کرد: بحثی که همواره هم با اعضای باقی مانده برجام داشتیم این بوده که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده و اجازه هم نمی‌دهد که کشورهای باقی مانده در برجام هم به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: در این زمینه مدتی با آنها اتمام حجت کردیم و سپس از اردیبهشت ماه گام‌های نهایی را برداشتیم و هفته قبل نیز گام پنجم را که گامی اصولی است، برداشتیم؛ در گام پنجم همه محدودیتهایی که برای غنی سازی وجود داشت، اعم از تعداد، نوع و محل نگهداری سانتریفیوژها و همچنین ضریب غنی‌سازی‌مان را را برداشتیم و اعلام کردیم که با نظارت آژانس این کار را خواهیم کرد و همچنین اعلام کردیم که این به معنای خروج از برجام نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما دقیقا همان کاری را انجام دادیم که آنها نیز انجام دادند، خاطر نشان کرد: آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم اعلام کردیم که به برجام پایبند هستیم ولی به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم. بر این اساس گام پنجم گامی اساسی بود و آنها مقداری سخت‌شان شد؛ اروپایی ها هم از نظر افکار عمومی و هم از نظر فشارهایی که روی‌شان قرار داشت اعلام کردند که می‌خواهند کمیسیون مشترک را راه اندازی کنند و در این زمینه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

واعظی با بیان اینکه «تشکیل کمیسیون مشترک به معنای استفاده از مکانیزم ماشه و بر هم خوردن برجام نیست»، ادامه داد: ایران نیز در گذشته درخواست تشکیل این کمیسیون را دادیم و در این کمیسیون بحث کردیم و حرف‌های یکدیگر را شنیدیم. برداشت من این است که با شناختی که از کار و همچنین مواضع اروپایی ها دارم و دیروز نیز روسیه اعلام کرد که این حق ایران است که وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند ایران هم تعهدات خود را کاهش دهد، معتقدم که جلسه ای تشکیل خواهد شد و ماجرا در همان جا حل و فصل خواهد شد و به هیچ وجه موضوع نه به شورای امنیت می‌رود و نه مکانیزم ماشه اجرایی می‌شود.

وی گفت: به نظر من آنچه که از سوی اروپایی‌ها اعلام می‌شود تبلیغاتی است و این تبلیغات هم هیچ پایه و اساس ندارد و کاری که اروپایی ها اعلام کردند به نظر می رسد که از موضع ضعف و انفعالی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا آنچه اروپایی ها اعلام کردند، در ادامه اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکاست مبنی بر اینکه باید به فکر یک توافق دیگر به جای برجام باشیم؟ است، تأکید کرد: بحثی که اروپایی‌ها اعلام کردند بر اساس بندی از برجام است که به تصویب دو طرف رسیده است. حتی ما خودمان هم وقتی آمریکا از برجام خارج شد بر اساس همین ساز و کار ما درخواست برگزاری کمیسیون مشترک کردیم.

واعظی گفت: حرفی که ترامپ می زند حرف جدیدی نیست؛ ایشان از وقتی بر سر کار آمده از همه تعهدات تاریخی و بین‌المللی که اوباما امضا کرده بود یا خارج شد یا اگر دو جانبه بود به طرف مقابل پیغام فرستاد که چیز دیگری امضا کنیم؛ ترامپ فکر می کرد چنین کاری با برجام هم می‌تواند بکند ولی این کار شدنی نیست.

وی افزود: راه حل مطالب و اتفاقاتی که به تازگی افتاده و هم فشارهای حداکثری که آمریکا از یک‌سال و نیم گذشته روی ملت و نظام ایران آورده است، وحدت و تبدیل کردن اختلافات گروه‌های به انسجام داخلی است؛ چراکه آن چیزی که باعث ناامیدی دشمن و خنثی کردن توطئه‌ها می‌شود، موضوع انسجام داخلی ما است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر از ایران یک صدا شنیده شود و مسائل داخلی خود حل کنیم و آتو دست کسی ندهیم، قطعا آنها عقب نشینی می کنند و الان هم ناامید می‌شوند. آنها امیدوار شده بودند در یکی، دو روزی که در دانشگاه‌ به بهانه سوگواری جان‌باختگان سقوط هواپیما تجمع برگزار می‌شد، ولی هدف دیگری داشتند؛ مقام‌های آمریکایی از جمله ترامپ و پمپئو در این باره توییت زدند. به نظرم راه آن انسجام است و نباید اجازه دهیم دشمن از این اتفافات سوءاستفاده کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حضور سفیر انگلیس در یکی از تجمعات اعتراضی در تهران خاطر نشان کرد:بر اساس آنچه که به ما گزارش دادند ایشان در تجمعی حضور پیدا کرده؛ کار ایشان اشتباه بوده؛ قاعدتا یک سفیر آن هم سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند؛ وقتی جایی درگیری و مقداری شلوغ است نباید در آنجا حاضر شود؛ وزارت خارجه هم در حال بررسی است تا اگر سفیر انگلیس از اصول اصلی خارج شده، آن چه که بر اساس عرف بین‌الملل است را انجام دهد.

واعظی همچنین درباره اقدامات دولت برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهوری بلافاصله بعد از اینکه سیل اتفاق افتاد، دستوراتی دادند، نماینده ایشان دکتر علوی به کرمان رفتند وآقایان رضا اردکانیان و مهندس جهرمی به دیروز به سیستان و بلوچستان رفتند. عصر دیروز نیز آقای دکتر نمکی به مناطق سیل زده رفتند.

وی با بیان اینکه «بلافاصله وقتی که این اتفاق افتاد، هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها بسیج شدند»، افزود: امروز هم حدود ۱۰۰ میلیارد تصویب کردیم که ان‌شاءالله سریعاً رسیدگی شود و دستوراتی که آقای رئیس جمهور دادند به سرعت برای کمک رسانی به سیل زدگان در دست اقدام است.

کد خبر 478490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha