نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این کشور ارث پدری کسی نیست که چنین حرف‌هایی را مطرح کند. این مملکت مال مردم است و حاکمان و قدرتمندان هم برای مردم هستند و در خدمت آنها. باید دید که چطور یک مجری به خودش اجازه می‌دهد که چنین حرف‌هایی را در برنامه زنده تلویزیونی بزند؟!

سلحشوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، رویکرد صداوسیما هموار مورد نقد اغلب مردم و حتی جریان‌های بسیار معتدل بوده است با این‌حال این رسانه نشان داده که کمتر تغییری در جهت‌گیری‌های افراطی خود ایجاد نخواهد کرد و همچنان بر رویه توهین به مخاطبان خود پافشاری می‌کند. تازه‌ترین اتفاق در این زمینه، اظهارنظر یک مجری زن در برنامه زنده‌ی شبکه افق است که در آن صراحتا اعلام می‌کند: "اگر کسی به وضعیت کنونی اعتقاد ندارد، جمع کند و از ایران برود."

پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس که خود مخاطب این اظهارات عجیب در تلویزیون بوده است، گفت: یادم می‌آید چند سالی از انقلاب گذشته بود که آقای مصباح یزدی عین همین حرف را مطرح کرد که هرکس با ما نیست از کشور بیرون برود؛ ما در این کشور می‌خواهیم به کسانی که همفکرمان هستند، حکومت کنیم. اکنون نیز این دختر درست همین حرف را زده است. اما این کشور ارث پدری کسی نیست که چنین حرف‌هایی را مطرح کند. این مملکت مال مردم است و حاکمان و قدرتمندان هم برای مردم هستند و در خدمت آنها. باید دید که چطور یک مجری به خودش اجازه می‌دهد که چنین حرف‌هایی را در برنامه زنده تلویزیونی بزند؟!

وی ادامه داد: این درست است که این رسانه به کسی پاسخگو نیست ولی مملکت که به مصادره این افراد درنیامده است. متاسفانه این افراد در حال نفرت‌پراکنی هستند. من به عنوان یک عضو از جامعه مدنی ایران معتقدم چرخه نفرتی که با خودی و غیرخودی کردن مردم در حال ایجاد است، باید گسسته شود. اما امثال این خانم و کسانی که مثل ایشان فکر می‌کنند به تداوم این چرخه کمک می‌کنند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: ما مردم اینقدر قدرت داریم که همه سلایق را با هم بپذیریم و بگوییم که همه متعلق به ایران هستند. همه مردم این مرز و بوم، فارغ از جنسیت و نگاه‌های سیاسی و فارغ از حتی نگاه‌های فرهنگی‌شان عضوی از خانواده بزرگ کشور ایران هستند اما امثال این دختر جوان که در هیچیک از دشواری‌های جامعه حضور نداشته و گرم و سرد این جامعه را ندیده، می‌خواهند اتحاد کشور را از بین ببرند اما قطعا در این راه موفق نمی‌شوند.

سلحشوری با تاکید بر اینکه جامعه ایرانی از یک تمدن چند هزارساله ریشه گرفته است، اظهار داشت: سال‌هاست که مردم این تمدن را حفظ کرده‌اند. این تمدن بعد از حمله مغول، اعراب و جنگ‌های بسیار که آخرین آن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود، حفظ شده و بعد از این هم حفظ خواهد شد. امثال این مجری‌ها و گزارشگرها اصلا نمی‌توانند جامعه ما را به انزوا بکشانند و مردم را از هم جدا کنند. همانطور که مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی، فارغ از قومیت، جنسیت و مباحث سیاسی همه با هم عزادار بودند و اتحاد خودشان را نشان دادند؛ همانطور وقتی که به آنها دروغ گفته شد، صبر نشان دادند و به صاحبان سیاست فهماندند که نباید دروغ گفت و ملت را نامحرم فرض کرد، همانطور هم خودشان بهتر می‌دانند که چطور کشور را اداره کنند و چگونه با یکدیگر صحبت کنند.

وی ادامه داد: تلویزیون باید سیاست‌های خود را تغییر دهد وگرنه روز به روز مخاطبان بیشتری را از دست خواهد داد و به دامنه‌ی تحریمی که سال‌هاست مردم آن را در قبال این رسانه در پیش گرفته‌اند، افزوده خواهد شد. گاهی به گرداننده‌های سیاست‌های صداوسیما شک می‌کنم که آیا آنها افراد ملی هستند؟ آیا آنها کاملا به دین مبین اسلام متصف هستند چون این سیاست‌ها نه با دین همخوانی دارد نه با ایرانی بودن.

سلحشوری در پاسخ به این پرسش که آیا صداوسیما به عنوان یک رسانه از دانش مواجهه با بحران برخوردار نیست یا به صورت نادانسته به این صورت عمل می‌کند؟ گفت: این کار به صورت آگاهانه انجام می‌شود. صداوسیما اساسا رویکرد ضد ملی و تفرقه‌افکنانه دارد. این نوع نگاه حاصل تفکرِ سیاست‌گذاران آن است که می‌بینیم این رسانه دقیقا برعکس اکثریت مردم عمل می‌کند. به عنوان مثال برنامه نود پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی بود که سال‌ها روی آنتن می‌رفت؛ یک برنامه کاملا غیرسیاسی که به نقد آنچه در فوتبال می‌گذشت، می‌پرداخت و فردوسی‌پور به عنوان یک سرمایه اجتماعی در آنجا کار می‌کرد اما آن را در سکوت خودشان حذف کردند که دلیل آن به صورت رسمی باید دنبال شود.

وی افزود: از خود پرسیده‌ایم که اکنون مخاطبان برنامه نود جذب کدام برنامه شده‌اند؟! متاسفانه ما عامدانه مخاطبان صداوسیما را از دست می‌دهیم. ما خودمان ایجاد تفرقه و فاصله می‌کنیم تا مردم جذب تلویزیون و رادیوهای بیگانه شوند. البته نباید به آنها رسانه‌های بیگانه بگوییم چون متاسفانه اکنون آنها در حال خودی شدن هستند و ما در حال غیرخودی شدن. من گرچه به شخصه با این واژه‌های خودی و غیرخودی مخالف هستم ولی آنقدر این دست واژگان را به کار برده‌اند که من هم ناچار هستم از آنها برای بیان منظورم بهره ببرم.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به اینکه آیا این رویکرد صداوسیما اتفاقا سبب تحریک مردم و کنش‌های اجتماعی در خیابان‌ها نمی‌شود، گفت: من فکر نمی‌کنم که تلویزیون تا این اندازه قدرتِ ایجاد خشم را داشته باشد. صداوسیما اساسا ارزش و اعتباری ندارد که بخواهد خشمی ایجاد کند. اگر جایی اعتباری موجود باشد و بعد این اعتبار از دست برود، این تاثیرگذاری صدق می‌کند اما این رسانه اعتبار خود را به صورت کامل از دست داده است. به عنوان مثال دولت اعتبار داشت ولی با بیان دروغ و نگفتن حقیقت به مردم، مقداری از اعتباری که به دولت و نظام بود، سست شد. اما تلویزیون ما سال‌هاست که هیچ اعتباری ندارد که حالا مردم به خاطرش مردم بیرون بیایند یا نیایند.

سلحشوری در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: صداوسیما هرگز رسانه ملی نیست. خیلی از همکاران ما هر ساله به شدت فعالیت می‌کنند تا علاوه بر بودجه سالیانه که این رسانه می‌گیرد، از صندوق توسعه نیز برای آنها ارز بگیرند. به این ترتیب هر ساله ۱۵۰ میلیون یورو از این صندوق نیز به آنها داده می‌شود. این مبلغ فارغ از درآمد از آورده‌ی تبلیغاتی است که اتفاقا مدلِ سلامت مردم را به هم می‌ریزد. ولی مشکل این صداوسیما به مجلس برمی‌گردد که باید آن را حل کند که متاسفانه مجلس هم نمی‌تواند این مشکل را حل کند چراکه ما در قانون اساسی به صداوسیما انحصار داده‌ایم.

وی در پایان گفت: صداوسیمای ما منحصرا حاکمیتی است و چون رقیبی برای آن در داخل کشور وجود ندارد، این دوستان میدان‌دار هستند و یکه‌تازی می‌کنند. به نوعی نه به مجلس، نه به مردم و نه به هیچکس دیگری پاسخگو نیستند. به نظر من حتی به رهبری هم پاسخگو نیستند؛ چون در آخرین سخنرانی که رهبری انجام دادند، از لفظ باید برای حفظ اتحاد مردم استفاده کردند. اتحادی که بعد از شهادت سردار سلیمانی به وجود آمد و حالا صداوسیما به وضوح در حال شکستن این اتحاد است. در نتیجه مدام دروغ می‌گویند. امروز نماینده مجلس به بهانه‌ی اینکه به نظام و ولی‌فقیه التزام ندارد، رد صلاحیت می‌شود اما آیا واقعا مسئولان صداوسیما به نظام التزام دارند که این سیاست‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند؟! مملکت ما برای بقای خود بیشترین نیاز را به اتحاد درونی دارد اما اینها در حال از بین بردن ریشه اتحاد هستند.

کد خبر 478375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    18 14
    ميخواهند خودش را مطرح كنه
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    9 16
    با سلام انسان اشتباه می نماید ایشان نظر خودش را بیان نموده و از نظرم کار ایشان اشتباه بوده در جامعه مدنی همه عقاید حق زندگی دارند .
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
      13 6
      چرا تشویش اذهان عمومی می نماید (آیا این رویکرد صداوسیما اتفاقا سبب تحریک مردم و واکنش‌های اجتماعی در خیابان‌ها نمی‌شود، ) اگر اینقدر به مردم توجه داشتید در مورد تورم واشتغال و... دقت و توجه داشتید الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
  • مجید حیدرزاده AE ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    28 27
    خانم سلحشوری ! نظام اسلامی حزب الله است و حزب دیگری را برنمی‌تابد ... راه شیطان را درحوزه فکر، فرهنگ، سیاست، اجتماع، اقتصاد، قانون، علوم انسانی و همچنین درحوزه رفتار و گفتار و کردار ودر قراردادهای بین المللی باز نکنید. مگه میشه نور و ظلمت را باهم بپذیریم آیا منطقا اجتماع نقیضین ممکن است؟
    • GB ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
      6 18
      جامعه ما همين است كه تو گفتي؟
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
      1 1
      با سلام انسان اشتباه می نماید ایشان نظر خودش را بیان نموده و از نظرم کار ایشان اشتباه بوده در جامعه مدنی همه عقاید حق زندگی دارند .
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    25 35
    درود وسپاس ما برخانم سلحشوری افرین به این شیر زن مجلس که هیچوقت جز حق حقیقت چیزی نگفت او هیچوقت به فکر حفظ جایکاه ومقام خود نبود وهمیشه از دل ملت سخن گفت زنده باد خانم سلحشوری
  • محمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    28 17
    این خانم سلحشوری چطوری به خودس اجازه میده در مورد آقای مصباح صحبت کنه
    • بتول IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
      6 1
      جنابعالی شیر زن ها را نمی شناسی وتعرفی از آنان نداری لطفاً مطالعه کن
  • حسین عراقی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    27 10
    سلام- عزیزم اگر خودتان کمی توجه کنید. ادبیاتتان مثل آن خانم مجری، مثلا شما چه فرقی با آن دارید. شما هم مثل ایشون مخاطبان خودرا می کوبید . سخن وی را دستاویز قرار داده نبش قبر می کنید. از دوقطبی کردن مردم چه نغی می برید.
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    8 28
    درود بر خانم سلحشوری این شیر زن دستش درد نکنه درست جواب دندون شکنی به مجری داد
  • ناشناس IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    21 9
    به نظرم این خانم پا ازگلیم درازتر دارد
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
      23 10
      خانم سلحشور میخاد وانمود کند که پس از اتمام دوره نمایندگی اش اگر دستگیر شد بخاطر این حرفهاست.
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    19 11
    بهتر این نماینده حرف نزنه بهتره چون حرف دشمن رو میزنه .زینب جان حر ف درست زد
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    26 8
    بیشتر به خاطر اینکه این خانم تو شبکه افق صحبت کرده واین شبکه یه شبکه انقلابیه چطور وقتی خانم حجار در برنامه دورهمی این حرف رو میزنه کسی انتقاد نمیکنه
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    23 6
    خانم سلحشوری عزیز ... شما خودتون رو خادم مردم میدونین ؟به نظرم سیاست رو بگذاریو کنار ... ایشون عذرخواهی کردن
  • محمد IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    8 11
    درود بر خانم سلحشوری.زن شیر پاک خورده و نجیب
  • منتقد IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    10 7
    سلحشوری کسی بود که با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کرد. بعد الان واقعا فکر کرده بعد از اون کسی دیگه حرف هاشو باور میکنه
  • حسین IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    16 3
    خطاب خانم ابوطالبی به مسئولین بود نه مردم! اینها حرف درست را نمی‌شنوند بعد حذف میزنند
  • رضا IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    5 0
    یه نفر یه چیزی گفته.اونی که دزد و وطن فروش و...هست به خودش گرفته
  • مهدی احمدی IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    9 0
    زنده باد خانم سلحشوری، تنها نماینده ی مدافع مردم ایران
  • م IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    2 8
    علما در آخرالزمان غریبند