گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد که هوای پایتخت مانند روز گذشته برای گروه‌های حساس جامعه ناسالم است و این گروه بهتر است امروز در خانه بمانند و از انجام کارهای غیرضروری ِ بیرون از خانه خودداری کنند.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، کیفیت هوای پایتخت در حال حاضر با وجود ذرات معلق و با شاخص میانگین ۱۱۱ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته (از ساعت ۸ دیروز تا ساعت ۸ صبح امروز) برای میانگین کل ایستگاه‌ها عدد ۱۰۸ را نشان می‌داد که این عدد نیز می‌تواند سلامت گروه‌های حساس را تحت تاثیر قرار دهد.

گروه‌های حساس شامل کودکان، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی و سالمندان می‌شود که باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین (دویدن) خارج از خانه را در روزهای آلودگی هوا کاهش دهند.

بر اساس این گزارش، هوای شهر تهران برای ۲۴ ساعت آینده در محدوده قابل قبول و ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد بود و انتظار پیدایش هوای پاک دور از ذهن به نظر می‌رسد.

  • شاخص آلودگی هوا چیست؟

با افزایش عدی شاخص کیفیت هوا، درصد بیشتری از مردم احتمالاً دچار پیامدهای بهداشتی نابجای شدید ناشی از آلودگی هوا می‌شوند. کشورهای متفاوت بر حسب استانداردهای ملی متفاوتی که دارند شاخص‌های کیفیت هوای خاص خودشان را دارند.

مقادیر شاخص کیفیت هوا معمولاً به صورت طیف‌هایی گروه‌بندی می‌شوند. هر طیف با یک نام توصیف‌کننده، یک کدرنگی و توصیه‌های استانداردشده بهداشت عمومی مشخص می‌شود.

پیامدهای بهداشتی در طیف‌های شاخص کیفیت هوا این‌گونه توصیف می‌شوند:

هوای پاک (۰ تا ۵۰): کیفیت هوا خوب است و پیامد بهداشتی ندارد.

سالم (۵۱ تا ۱۰۰): کیفیت هوا قابل‌قبول است اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند.

ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱ تا ۱۵۰): افراد گروه حساس ازجمله افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

ناسالم (۱۵۱ تا ۲۰۰): همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند. افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.

بسیار ناسالم (۲۰۱ تا ۳۰۰): هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.

خطرناک (۳۰۰ تا ۵۰۰): وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

کد خبر 478134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha