طرح «مدرسه خوب، مدرسه بدون زباله است» با هدف ترغیب دانش آموزان به تفکیک پسماند و تولید کمتر زباله، در مدارس منطقه۶ اجرا می‌شود.

تفکیک پسماند

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: مربیان پرورشی باور دارند آموزش در سنین پایین و به ویژه در دوران کودکی نتایج بهتری به همراه دارد. همین نظریه، مدیران شهری منطقه ۶ را برآن داشت تا تفکیک پسماند را به دانش آموزان آموزش دهند. طرحی که با عنوان «مدرسه خوب، مدرسه بدون زباله است.» شروع شده و به گفته «مهرشاد الله ویردی» رئیس اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه۶ هر چند مدت زمان کوتاهی از اجرای طرح می‌گذرد اما نتایج خوبی داشته است.
الله ویردی با اشاره به این که این طرح در ۱۲ مدرسه اجرا می‌شود، می‌گوید: «در منطقه، ۶ ناحیه وجود دارد که در هر ناحیه، ۲ مدرسه مقطع متوسطه دوره اول و دوم انتخاب شده است. آموزشگران با حضور در مدارس منتخب دانش آموزان را با موضوعاتی چون «تغذیه سالم، تغذیه بدون زباله»، «مدرسه خوب، مدرسه بدون زباله» و«۶ توصیه برای استفاده بهینه از لوازم التحریر» آشنا می‌کنند.»

مهرشاد والله ویردی/ رئیس اداره مدیریت پسماند


او ادامه می‌دهد: «علاوه بر آموزش چهره به چهره که در قالب نمایش، تئاتر، شعر و مسابقه و جنگ شادی، انجام می‌شود، کارتن پلاست های مخصوص در مدارس جانمایی شده است.»
به گفته الله ویردی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با مفاهیم تفکیک پسماند، نکات آموزشی در قالب پوستر تهیه و روی دیوار مدارس نصب شده است.
رئیس اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه، با بیان این که دانش آموزان می‌توانند حافظان محیط زیست باشند، می‌گوید: «هدف از اجرای این طرح کاهش تولید زباله است. بنابراین از طریق آموزش‌هایی که به دانش آموزان داده می‌شود، هر یک از آنها به حافظان محیط زیست تبدیل می‌شوند و می‌توانند آموزش‌ها را به اعضای خانواده منتقل کننند.»

آموزش تفکیک پسماند در مدارس​​​​​​


به گفته الله ویردی، دانش آموزان با مشارکت در این طرح به نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ کمک می‌کنند.
رئیس اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه، خبر رونمایی از اپلیکیشن «سبز باش» اعلام می‌کند و می‌گوید: «این اپلیکیشن توسط شرکت دانش بنیان و دانش آموختگان دانشگاه تهران طراحی شده است و برای نخستین بار در شهرک والفجر اجرا می‌شود.»
به گفته او در رویکرد جدید سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، برای ترغیب مردم به تولید پسماند کمتر، مخازن زباله از معابر عمومی جمع آوری و داخل مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری، درمانی و علمی و آموزشی قرار می‌گیرد: «در مرحله اول مخازن زباله از معابر عمومی شهرک والفجر جمع آوری و پس از جانمایی داخل مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری قرار می‌گیرد. با راه اندازی اپلیکیشن سبز باش، از یک سو محل مخازن پسماندها مشخص شده است و از دور می‌توان وضعیت آنها را رصد کرد و از سوی دیگر مردم پس از پر شدن مخازن با استفاده از این نرم افزار می‌توانند درخواست بدهند تا ماموران برای تخلیه مخازن مراجعه کنند.»


 

کد خبر 478043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha