شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

علیرضا سلطانی: اقتصاد ایران درحالی روزهای ابتدایی سال ۸۷ را پشت‌سر می‌گذارد که سایه گرانی و تورم را زودتر و گسترده‌تر بر سر خود می‌بیند

این پدیده هرچند سالیان متمادی است که سایه خود را گسترانده و در عمل اقتصاد ایرانی و شهروند ایرانی مدت‌هاست به آن عادت کرده اما شرایط کنونی با مقاطع زمانی گذشته از ۲جنبه متمایز می‌شود، یکی بالارفتن هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی افزایش تورم که آثار آن بلافاصله در رکود تولید، بالارفتن بیکاری و افزایش نابرابری هویدا می‌شود و دیگری بی‌تاب شدن مردم است که مدت‌هاست آثار نامیمون گرانی را در زندگی خود دیده و آن را تحمل کرده‌اند.

این پدیده شوم اقتصادی در شرایطی همچنان در اقتصاد ایران بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود که از یک سو تجارب موفق و متعددی از مهار آن در برخی از کشورهای جهان به‌دست آمده و از سوی دیگر مجموعه ظرفیت‌های اقتصادی ایران این امکان را فراهم می‌سازد که درصورت مدیریت هدفمند و کارآمد، گرانی کنترل شود.

در ایران به‌نظر می‌رسد مسئله مهار گرانی غولی بزرگ‌تر از خود گرانی است و شاید با این  تصور که مهار گرانی به‌دلیل ریشه‌دار بودن بسیار سخت و پرهزینه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، دولتمردان   به‌خود اجازه نمی‌دهند که به رویارویی با آن بپردازند.

هرچند این تصور اشتباه نیست اما باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که هرچه مهار گرانی و تورم در اقتصاد ایران به تاخیر افتد و دائم دولتمردان به‌دنبال سیاست‌های بخشی و التیام‌آور موقت باشند جز هدردادن هزینه‌ها، فرصت‌ها و تضعیف و کاهش توان رقابتی اقتصاد ملی نتیجه دیگری دربرنخواهد داشت.

هرچند ضمانتی برای این پاسخگویی دولت به معنای عام در قبال اقدامات و سیاست‌ها و ناکارآمدی‌ها وجود ندارد اما آنچه مشخص است مسئولیت اصلی مهار گرانی، ‌تاخیر در مهار و زیان‌های حاصل از آن متوجه دولت‌است و هیچ دولتی نمی‌تواند به این بهانه که ریشه‌های تورم و گرانی در دولت‌های گذشته است از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

مهار گرانی نیازمند یک عزم جدی و قاطعانه است که به ۲ دلیل  در نگاه اول این عزم متوجه دولت است.

اول اینکه اقتصاد ایران دولتی است و بخش عمده ظرفیت‌های اقتصادی دراختیار دولت است و دیگر اینکه به اعتقاد قاطبه کارشناسان اقتصادی بخش عمده عوامل گرانی از دولت و بی‌انضباطی در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی آن ناشی می‌شود.

بنابراین مهارتورم باید به اولویت و برنامه اصلی اقتصاد کشور تبدیل شود. بدیهی است سخن گفتن از تحولات اقتصادی بزرگ در کشور بدون توجه به غول گرانی و مهار آن بی‌نتیجه و دورشدن از واقعیات اقتصادی است.

بزرگ‌ترین تحول اقتصادی که زمینه‌ساز تحولات بزرگ اقتصادی خواهد بود، کنترل تورم و گرانی است. شعار تورم و دیگر هیچ باید به شعار و برنامه اصلی اقتصادی و مدیریتی کشور تبدیل شود در غیراین صورت هر گونه سیاست و اقدامی آب در هاون کوبیدن است.

کد خبر 47804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز