شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

عمده شاخص‌های اقتصادی در آمریکا نشان می‌دهد که وضعیت این کشور رو به وخامت است؛ اما جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا همچنان اصرار دارد به اشغالگری در عراق ادامه دهد.

آمارهای منتشره درباره نرخ بیکاری آمریکا در ماه مارس نشان می‌دهد شمار بیکاران در این کشور به صورت بی‌سابقه‌ای در مقایسه با ۵ سال گذشته افزایش یافته است.

ایرنا گزارش داد: بر اساس گزارش وزارت کار آمریکا، نرخ بیکاری از ۴.۸ درصد به ۵.۱ ‌رسیده که واضح‌ترین علامت فشار شدید به اقتصاد آمریکا است.گزارش اخیر تاکیدی بر آسیب‌های وارده بر پیکر اقتصاد آمریکا است.

این آسیب‌ها شامل بحران اعتباری، مسکن و مراکز مالی است.بسیاری از تحلیلگران معتقدند که آمریکا وارد رکود اقتصادی شده و به گزارش رسانه‌‌های آمریکایی اکنون سؤال اصلی این است که این بحران تا کی ادامه خواهد داشت و تا چه حد عمیق خواهد بود.

کاهش اشتغالزایی در زمینه‌‌های مختلف شامل ساختمان‌سازی، تولید، فروش و موسسات مالی بوده است و نرخ بیکاری اعلام شده بیش از تخمین اقتصاددانان است. آنها نرخ ۵ درصد را پیش بینی کرده بودند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که دولت بوش برای تداوم اشغال عراق، هر هفته ۱۰‌میلیارد دلار هزینه می‌کند.

کاهش شدید مشاغل

کارفرمایان آمریکا در ماه مارس (اسفند۸۶- فروردین۸۷) ۸۰ ‌هزار شغل از میزان مشاغل این کشور کاستند که این رقم در ۵ سال گذشته بی‌سابقه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، نرخ بیکاری در آمریکا به این ترتیب در ماه مارس به ‌ ۵.۱ درصد رسید درحالی که این رقم در ماه پیش از آن (فوریه) ‌ ۴.۸ درصد بود.

میزان مشاغل آمریکا در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع به میزان ۲۳۲ ‌هزار شغل کاهش یافته است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند تازه‌ترین گزارش مربوط به وضعیت اشتغال در آمریکا همچنین بانک مرکزی این کشور را برای ادامه دادن به کاهش نرخ سود بانکی تحت فشار خواهد گذاشت.

در بحبوحه بحران بخش مسکن در آمریکا، بانک مرکزی این کشور از ماه سپتامبر تا کنون نرخ سود را با ۳ درصد کاهش به ۲/۲۵‌ درصد رسانده است.

بن برنانکه، رئیس بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه به کنگره این کشور گفت که بروز رکود اقتصادی در این کشور محتمل است.

در همین حال، روزنامه چاینا دیلی در مقاله ای تحلیلی در پایگاه اینترنتی به انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای مقابله با اوضاع نابسامان اقتصادی این کشور پرداخت.

این روزنامه نوشت: اگر تاریخ برای ما راهنمایی باشد، می‌توان گفت تلاش‌های دولت آمریکا برای مقابله با رکود‌ها معمولا آنقدر دیر صورت می‌گیرد که تقریبا فایده ای ندارد. به علاوه، اینگونه تلاش‌ها می‌تواند زمینه را برای رکود بعدی فراهم کند.

اخبار منتشر شده در روز جمعه مبنی بر اینکه در ماه مارس ۸۰ هزار نفر در آمریکا بیکار شده اند، یعنی بیشترین میزان در ۵ سال گذشته، منجر به ایجاد نگرانی شده و مشکلاتی را هم در کنگره و هم در مبارزه انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور ایجاد کرده است.

کد خبر 47761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز