شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: دوران رکود اقتصادی آمریکا که از ۵ ماه پیش به تدریج آغاز شد سبب شده است که بسیاری از کشور های دنیا با نگرانی به آینده اقتصادی کشور خود نگاه کنند.

 چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، رکود اقتصاد در آمریکا بزودی به دیگر کشور های دنیا نیز سرایت خواهد کرد و اقتصاد آنها را نیز با چالش مواجه می کند.

شاید بتوان گفت آخرین دفعه ای  که به این شکل کشور های دنیا رکود اقتصادی را تجربه کردند، در فاصله بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ بود که بحران اصلی از کشور های جنوب شرقی آسیا آغاز شد.

در رابطه با اثرات بحران اقتصادی آمریکا با دکتر مسعود نیلی، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

  • در حال حاضر رکود اقتصادی آمریکا بسیاری از کشور های دنیا را نگران کرده است، به نظر  شما چه عواملی سبب شده است که بحران اقتصادی آمریکا تا این حد کشور های دنیا را تحت تاثیر قرار دهد؟

۲ ویژگی مهم اقتصاد آمریکا سبب می شود تا تحولاتی که در اقتصاد آمریکا صورت می گیرد دارای اهمیت باشد. اولین ویژگی اقتصاد آمریکا این است که بزرگترین اقتصاد دنیا است و چیزی بالغ بر یک پنجم اقتصاد دنیا را شامل می شود. بنا بر این می توان انتظار داشت هنگامیکه یک پنجم اقتصاد دنیا دچار تحول می شود بقیه اقتصاد جهانی هم از آن تاثیر پذیرد.

دومین ویژگی اقتصاد آمریکا که سبب می شود رکود آن برای دیگر کشور های دنیا اهمیت داشته باشد این است که آمریکا به لحاظ تکنولوژی فاصله خیلی زیادی با دیگر کشور های دنیا دارد و آمریکا در میان کشور های پیشتاز تکنولوژی در دنیا است.

  • به نظر شما آمریکا می تواند این دوران رکود اقتصادی را پشت سر بگذارد یا خیر؟

کشور های صنعتی هر چند سال یک بار دوران رونق و رکود را سپری می کنند. کشور های صنعتی چند سالی را در دوران رونق به سر می برند و در مقابل آن امکان دارد که چند سالی اقتصاد کشور های صنعتی در رکود قرار بگیرد.

به طور مثال در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ کشور های صنعتی در رکود اقتصادی قرار گرفتند و پس از آن شاهد این بودیم که رونق خوبی در اقتصاد کشور های صنعتی حاصل شد.

  • پس این انتظار وجود دارد که با رکود اقتصادی در آمریکا، مجموعه ای از کشور های دیگر نیز این دوران رکود را پشت سر بگذارند؟

بله، به نظر می رسد با پیشتازی آمریکا دوران رکود اقتصادی در سرا سر دنیا آغاز خواهد  شد. رکود اقتصادی قبلی دنیا از سال ۱۹۹۷ آغاز شد. در آن هنگام به دنبال بحرانی که در کشور های اصلی جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاد بحران پیشرفته نیر آغاز شد و قیمت نفت در سال ۱۹۹۸ به حدود ۱۰ دلار رسید.

 در حال حاضر قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسیده است و اگر این اتفاقی که در آمریکا افتاده است به معنای ورود آمریکا به رکود اقتصادی باشد مطمئنا کشور های دیگر به خصوص کشور های اروپایی به این رکود وارد خواهند شد.

از طرف دیگر در حال حاضر شاهد کاهش ارزش دلار هستیم و به لحاظ تجارت خارجی ،کشور های منطقه یورو مدتی است که در وضعیت آسیب پذیر قرار گرفتند. بنا بر این ممکن است که ۵۰ درصد اقتصاد جهانی وارد رکود شدید اقتصادی شود.

  • به طور کلی بحران اقتصادی آمریکا بر اقتصاد ایران چه اثراتی می تواند داشته باشد؟

این شرایط اولین اثری که می تواند بر اقتصاد ایران داشته باشد و نگرانی هایی را به وجود آورد در درجه اول در رابطه با نفت است.

 اگر رکود اقتصادی در آمریکا منجر به کاهش قیمت نفت شود قطعا اقتصاد ایران دچار مشکلاتی مشود.

با توجه به اینکه ظرف سه سال گذشته مخارج دولت افزایش قابل توجهی با محوریت در آمد های حاصل از فروش نفت داشته است بنا بر این با کاهش قیمت نفت لطمات زیادی بر آن وارد خواهد آمد. این لطمه به اقتصاد ایران به معنای افزایش قابل توجه تورم و افزایش رکود در اقتصاد خواهد بود.

همشهری امارات

کد خبر 48527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز