شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

محمد سرابی: 5 سال قبل، درست شب عید نوروز، آمریکا و انگلیس به عراق حمله کردند و در بیستم فروردین شهر بغداد سقوط کرد

ارتش آمریکا که در کشورهای اطراف مثل کویت و عربستان مستقر شده بود، ابتدا با حمله هوایی و بمباران جنگ را شروع کرد و بعد نیروهای زمینی وارد خاک عراق شدند.
در جنگ قبلی زمانی که صدام به کویت حمله کرده بود، آمریکایی‌ها فقط عراق را بمباران کردند؛ ولی این دفعه می‌خواستند آن را اشغال کنند. ارتش عراق نتوانست جلوی حمله آمریکایی‌ها را بگیرد، ولی در بعضی مناطق مانند درون شهرها به جنگ زمینی پرداخت. شبه‌نظامیان مسلح طرفدار صدام هم با آمریکایی‌ها جنگیدند. ولی این جنگ‌های پراکنده نتوانست جلوی مهاجمان را بگیرد. آنها شهرهایی مانند بصره را دور زدند و به بغداد رسیدند. صدام زمانی که فهمید دیگر شکست خورده است فرار کرد؛ ولی سعید‌الصحاف، وزیر اطلاع‌رسانی‌اش  هر روز با خبرنگارها مصاحبه می‌کرد و از پیروزی ارتش عراق و نابودی مهاجمان خبر می‌داد. آن هم در حالی که ارتش‌های آمریکا و انگلیس بغداد را محاصره کرده بودند!

صدام 25 سال بر عراق حکومت کرده بود، قبل از او هم دو نظامی دیگر حاکم عراق بودند. پیش از آنها چند رئیس قبیله در عراق پادشاهی می‌کردند و قبل از همه اینها عراق قسمتی از امپراتوری عثمانی و بخشی از آن جزو ایران بود. عثمانی در جنگ جهانی اول تجزیه شد و کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، عربستان، کویت و... از آن جدا شدند.

بعثی‌ها که طرفداران صدام بودند سال‌های سال عراق را با زور و خشونت اداره می‌کردند. صدام در دوران حکومتش اول با ایران جنگید، ولی با وجود حمایت کشورهای دیگر شکست خورد. بعد از مدتی به یکی از همان کشورهایی که حامی او بود، یعنی کویت حمله کرد. آمریکایی‌ها او را از کویت بیرون کردند. بعد از جنگ با کویت، این کشور توسط شورای امنیت تحریم اقتصادی و نظامی شد. صدام چند بار شیعیان در جنوب  و کردها را در شمال کشورش سرکوب کرد.

بعد از 11 سپتامبر 2001 (20شهریور 1380) دولت جرج بوش اعلام کرد که در عراق اسلحه‌های کشتار جمعی وجود دارد و صدام ممکن است از آنها استفاده کند و با این بهانه به عراق حمله کرد. البته بعد از حمله به عراق و تحقیق و تفحص فراوان هیچ اسلحه‌ای پیدا نکردند. آخرهای سال 2003 صدام در عراق دستگیر شد. او در زیرزمین خانه‌ای روستایی پنهان شده بود. قاضی‌های عراقی او را محاکمه و سه سال بعد اعدام کردند.
جرج بوش ابتدا پل برمر را به عنوان حاکم عراق تعیین کرد. بعد هم خود عراقی‌ها دولت تشکیل دادند. ارتش عراق منحل شد، چون بسیاری از نظامیان ارشد طرفدار صدام بودند. جنگ داخلی بین گروه‌های مختلف و شبه نظامیان بلافاصله بعد از حمله آمریکایی‌ها شروع شد. الان هم نه دولت عراق و نه نظامی‌های آمریکا و انگلیس نمی‌توانند اوضاع را کنترل کنند. تا سال 2008 بیشتر از 3 هزار آمریکایی و تعداد بسیار زیادی از عراقی‌ها در این کشور آشوب‌زده کشته شده‌اند.

امسال باید رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود و یکی از موضوع‌هایی که همه نامزدهای ریاست جمهوری در باره  آن حرف می‌زنند، جنگ عراق است.

کد خبر 47748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز