یک گروه پزشکان می‌گویند درمان با تستوسترون چشمه جوانی برای مردان سالمند نیست، و به جز در گروه‌ خاصی از مردان دچار مشکلات جنسی، اثرات سودمند چندانی برای بقیه آنان ندارد.

TESTOSTERONE

به گزارش هلث‌دی این نتیجه‌گیری بر اساس راهنمای جدید انجمن پزشکان آمریکا- نخستین گروهی است که توصیه‌ای درباره موضوع درمان مردان دچار «تستوسترون پایین» منتشر می‌کند.

کاهش میزان تستوسترون مردان با افزایش سن موضوعی شناخته‌شده است. سال‌هاست که صنعت داروسازی این نظر را تبلیغ کرده است که مردان در سنین بالا دچار طیفی از علائم می‌شوند که ناشی از عارضه‌ای است که گاهی «یائسگی مردان» توصیف می‌شود. فهرست این علائم شامل خستگی، ضعف، از دست دادن توده عضلانی، نقصان حافظه و توانایی تفکر، افسردگی و کاهش توانایی جنسی و اختلال نعوظ است.

با این وجود به گفته این گروه پزشکان بازبینی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شواهد محکمی وجود ندارد که درمان با تستوسترون به برطرف کردن تقریباً هیچ‌کدام از این مشکلات کمکی کند.

به گفته این گروه پزشکان، تنها حوزه‌ای که درمان با تستوسترون ممکن است تا حدی سودمندی باشد، در درمان اختلال کارکرد جنسی است. این بررسی‌ها نشان داده‌اند به‌طور میانگین نشان داد که «بهبود کوچکی» در کارکرد جنسی و نعوظی مردان را با تستوسترون درمانی نشان دادند.

رابرت مک‌لین رئیس انجمن پزشکان آمریکا می‌گوید این تأثیربخشی اندک درمان با تستوسترون در کارآزمایی‌های بالینی «اندکی شگفت‌آور» است. اما او اشاره کرد این که میزان تستوسترون با افزایش سن کاهش می‌یابد، به‌طور خودکار به معنای آن نیست که افت تستوسترون علت مشکلات سلامت مردان است. و این امر به معنای آن است که جایگزینی تستوسترون لزوماً به مردان کمک نخواهد کرد.

  • بازار داغ و سودمندی‌های واقعی

اما بازار مکمل‌های تستوسترون بسیار داغ بوده است. سال‌ها است که تولیدکنندگان این داروها بازاریابی تهاجمی را آغاز کرده‌اند تا به مردان اثرات کاهش‌های هورمون مردانه با افزایش سن را بقبولانند.

دو گروه پزشکی دیگر- انجمن متخصصان غدد درون‌ریز آمریکا و انجمن متخصصان اورولوژی آمریکا- دستورالعمل‌هایی برای درمان کاهش تستوسترون مربوط سن دارند.

و دستورالعمل‌های این دو انجمن ازلحاظ یک نکته مرکزی با دستورالعمل انجمن پزشکان آمریکا توافق دارد. درمان با تستوسترون ممکن است در برخی از مردان دچار اختلال کارکرد جنسی سودمند باشد، اما نباید تستوسترون را برای علائم مبهمی مانند خستگی و انرژی کم تجویز کرد.

انجمن پزشکان آمریکا توصیه می‌کند تستوسترون تزریقی را نسبت به برچسب‌های پوستی یا سایر فراورده‌های پوستی تستوسترون توصیه می‌کند. کارشناسان دیگر می‌گویند هر دو شکل تزریقی و پوستی مؤثر هستند، اما شکل تزریق بسیار ارزان‌تر است.

ازلحاظ ایمنی درمان با تستوسترون، مجموعه شواهد به‌دست‌آمده از ۲۰ بررسی نشان می‌دهد که درمان با تستوسترون خطر مشکلات قلبی، لخته‌های خونی یا سرطان پروستات را بالا نمی‌برد. البته، این بررسی‌ها مردان را برای تا ۱۰ سال دنبال کرده بودند، بنابراین نمی‌توان درباره خطرات این درمان پس‌ازاین مدت اظهارنظر کرد.

  • درمان مردان دچار مشکل جنسی با تستوسترون

اما اینکه چگونه مردان دچار اختلال کارکرد جنسی می‌توانند دریابند که میزان تستوسترون‌شان پایین است؟ اندازه‌گیری میزان تستوسترون در دور روز جداگانه برای تأیید پایین بودن این هورمون ضروری است. و هر دوی این آزمایش‌ها باید در صبح انجام شوند. میزان تستوسترون در خون در طول روز نوسان دارد و معمولاً در اول روز در بالاترین مقدار خود است.

به گفته کارشناسان اگر میزان پایین تستوسترون خون ثابت شود و علائم مشکلات جنسی در مرد آن‌قدر آزارنده باشد که نیاز به درمان داشته باشد، شروع درمان با تستوسترون معقول به نظر می‌رسد.

انجمن پزشکان آمریکا می‌گوید مردان باید در طول یک سال پس از درمان با تستوسترون دوباره ارزیابی شوند، اگر مشکلاتشان برطرف نشده بود، باید مصرف تستوسترون را متوقف کنند. برخی کارشناسان دیگر شش ماه را زمان مناسب برای بررسی دوباره مردان ازلحاظ ادامه درمان می‌دانند.

میزان پایین تستوسترون در مردان سالمند بسیار شایع است. در آمریکا ۲۰ مردان بالای ۶۰ سال، ۳۰ درصد از مردان بالای ۷۰ سال و نیمی از مردان بالای ۸۰ سال دچار افت تستوسترون هستند.

اما بر اساس شواهد موجود، فقط گروه خاصی از مردان از درمان با تستوسترون سود می‌برند و تستوسترون به‌اصطلاح «چشمه جوانی» نیست.

کد خبر 476889

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha