در حالی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی(جاده و شهری)کشور به شدت به‌خودروهای گازوئیل‌سوز وابسته است، آخرین گزارش‌های جهانی منتشر شده حکایت از آن دارد که گازوئیل مصرفی در ایران بد‌ترین نوع این سوخت از نوع آلایندگی در جهان است.

در این بررسی و رتبه‌بندی که از سوی مرکز بین‌المللی کنترل کیفیت سوخت (IFQC) انجام شده ایران در کنار کشورهای آفریقایی در انتهای جدول کیفیت گازوئیل قرار دارد.

به گزارش همشهری به نقل از پایگاه خبری نفت و انرژی ایران در این رتبه بندی، 100 کشور جهان از لحاظ تولید سوخت دیزلی کم سولفور معرفی شده است.

در این فهرست آلمان در رتبه نخست قرار دارد و در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست نیز کشورهای ژاپن و سوئد قرار دارند.

البته ایالت کالیفرنیای آمریکا در کنترل میزان انتشار آلاینده‌های سولفوری بسیار موفق بوده و اگر این منطقه، یک کشور مجزا بود بدون شک در صدر این فهرست قرار می‌گرفت.

ترکیبات سولفوری به‌صورت طبیعی در نفت خام وجود دارند و پس از فرآوری و پالایش نفت نیز کم و بیش این ماده در محصولات پالایشگاهی یافت می‌شود.

هنگامی که سولفور در نتیجه فرایند احتراق در هوا منتشر شود به‌صورت ترکیب‌های خطرناکی در می‌آید که می‌تواند برای محیط زیست و سلامتی افراد بسیار مضر باشد.

سولفور زدایی از بنزین و گازوئیل نه تنها باعث افزایش کارایی موتور خودرو می‌شود بلکه سبب کاهش تولید دیگر آلاینده‌های زیست محیطی نیز می‌شود.

سیاست‌های کنترلی شدید باعث شده تا تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا دراین رتبه بندی در بین پنجاه کشور اول جهان از لحاظ انتشار آلاینده‌های سولفوری باشند.

البته برخی کشورهای غنی نفتی همانند قطر و امارات متحده عربی نیز در این رتبه‌بندی بین پنجاه کشور اول جهان قرار دارند.

کد خبر 47669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز