ساختمان بورس تهران ازاول دی در سکوت خبری از مرکز شهر به شمال پایتخت کوچ کرد و درهای غول شیشه‌ای سعادت‌آباد، درحالی به روی بورس‌بازان باز شده که نه ساکنان محل از آن رضایت دارند و نه مدیران شهری فعالیت آن را بدون تأمین پارکینگ قانونی می‌دانند.

ساختمان بورس

همشهری محله- مریم باقرپور: نخستین روزهای زمستان ۹۸، کارکنان بورس تهران از خیابان حافظ به ساختمان شیشه‌ای ۱۷ طبقه در محله سعادت‌آباد منطقه ۲ نقل مکان کرده‌اند. حرف‌های و حدیث‌های بسیاری درباره این ساختمان ۳۴ هزار متری وجود دارد چراکه به جز ترافیک‌هایی که به دلیل افزایش‌ ترددها به وجود می‌آید، پارکینگ مورد نیاز تأمین نشده است. البته شهرداری منطقه ۲، نیمه اول خرداد امسال به دلیل کسری پارکینگ و بی‌توجهی شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، نیوجرسی‌هایی را در مقابل ساختمان قرار داد تا مانع بهره‌برداری این مکان شود و حتی در مرداد ماه خبر رسید که تخلف‌های این ساختمان به کمیسون ماده ۱۰۰ ارسال شده است. اما مرداد ماه امسال، مدیرعامل این شرکت خبر از صدور رأی دیوان عدالت مبنی بر بهره‌برداری از ساختمان جدید این سازمان داد و گفت: «بازگشت به نامه واصله از سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از پیگیری‌های این شرکت از مراجع قضایی در خصوص امکان بهره‌برداری از ساختمان جدید سعادت‌آباد، رأی مرجع مذکور مبنی بر رفع محدودیت‌های ایجاد شده از طرف شهرداری منطقه برای بهره‌برداری صادر شده است.» با این رأی دی ماه امسال بورس تهران از خیابان حافظ به سعادت‌آباد و خیابان سیزدهم بلوار قیصر امین‌پور کوچ کرد تا ترافیک این محدوده دوچندان شود.


گلایه اهالی و تهیه طومار شکایت از بورس
«مصطفی جمالی‌پارسا» مدیر محله سعادت‌آباد که طوماری از شکایت‌های مردمی درباره فعالیت بورس جمع‌آوری کرده است می‌گوید: «وجود مراکز اداری مانند شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی و تجاری به اندازه کافی باعث ترافیک و افزایش‌ تردد در بلوار قیصر امین‌پور و معابر اطراف آن می‌شود و حالا با راه‌اندازی بورس مشکلات خیلی بیشتر شده است، تاجایی که ظهرها خیابان قفل می‌شود. از طرفی بورس بیش از ۳۰۰ واحد کمبود پارکینگ دارد و در صورت افتتاح تمامی بخش‌های آن و ورود شرکت‌های کارگزاری مراجعه‌کنندگان مطمئناً با مشکل جای پارک مواجه می‌شوند و نتیجه‌اش دردسرهای جدید برای ساکنان محله است. »
او از ارسال نامه‌های جداگانه به شورای شهر، شهردار تهران و کمیسون ماده ۱۰۰ خبر می‌دهد و می‌گوید: «در این نامه اهالی اعتراض خود را نسبت به بازشدن بورس اعلام کرده و خواسته‌اند تا زمان تکمیل پارکینگ‌ها و تهیه پیوست ترافیکی این مجموعه به بهره‌برداری نرسد.»


کسری بیش از ۳۰۰ پارکینگ
 مدیران شهرداری منطقه ۲ هم مخالف فعالیت بورس تا زمان تکمیل پارکینگ و است و دراین‌باره «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه ۲ می‌گوید: «ساختمان بورس بیش از ۳۰۰ واحد کسری پارکینگ دارد باید نسبت به تأمین و حذف پارکینگ از ساختمان خود پاسخگو باشد و امیدواریم که بتوانند هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد. » او افزود: «از اشخاص حقیقی و مردم درخواست می‌کنیم که به ضوابط شهرسازی پایبند باشند و در این میان از نهادهای دولتی که خود در جهت موازین قانونی فعالیت دارند، توقع بیشتری داریم.»


وقتی قانون هست چرا رایزنی با نهادهای مختلف؟
ساختمان بورس تهران در خیابان سیزدهم بلوار قیصر امین‌پور قرار دارد و اکنون فقط بخش اداری این مجموعه به بهره‌برداری رسیده است اما کارشناسان ترافیکی و پلیس راهور منطقه ۲ معتقدند در صورت تکمیل واحدهای دیگر این مجموعه بار ترافیکی از جنوب به بلوار دریا و از شمال خیابان سرو و معابر اطراف آن کشیده می‌شود. شهردار منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «ساختمان بورس کارکرد ملی دارد و با راه‌اندازی آن میزان تأثیرات ترافیکی بالای ۵ کیلومتر از هر طرف می‌شود چون جاذب سفر است. در حالی که این خیابان به دلیل وجود مراکز مختلف مانند بیمارستان و سازمان تأمین اجتماعی و حتی شهرداری مشکل ترافیکی دارد و شهروندان با مشکل جای پارک مواجه‌اند. از طرفی عرض خیابان‌ها کم بوده و تراکم‌ تردد بالاست. وقتی بورس به شکل کامل راه بیفتد تراکم افزایش یافته و مردم از همین حالا گله‌مند هستند و جالب اینکه مسئولان ساختمان بورس به جای تأمین پارکینگ و چاره جویی در حال رایزنی با نهادهای مختلف هستند. نمی‌دانم وقتی قانون و ماده ۱۰۰ هست چه نیازی به رایزنی با نهادهای مختلف وجود دارد.»

پیشنهادی برای رفع مشکل
اما راهکار شهردار منطقه ۲ چیست؟ او می‌گوید: «زمینی در کنار ساختمان بورس برای ساخت پارکینگ پیشنهاد شد اما به نظر می‌رسد فراموش شده است. در نهایت بورس با رأی دیوان عدالت به بهره‌برداری رسید و ما منتظر رأی ماده ۱۰۰ هستیم و با اعلام رأی به شدت آن را اجرا خواهیم کرد. »
برای صاحبان سرمایه و بورس با توجه به اینکه سعادت‌آباد تهران در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک نیست، یک فرصت خوب به شمار می‌آید. به‌ویژه آنکه با راه‌اندازی و تکمیل خط ۷ مترو تهران، مسافران غول سعادت‌آباد تهران می‌توانند در ایستگاه کاج توقف کرده و به سمت بلوار قیصر امین‌پور (شهرداری) بروند. اما در این میان گویا مسئولان به فکر ترافیک و جای پارک نبوده‌اند. تاجایی که مدیر محله محله سعادت‌آباد می‌گوید: «بر اساس اصول شهرسازی ساختمان بورس در ۷ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیرزمین باید ساخته می‌شد اما در ۱۸ طبقه ساخته شد بدون اینکه همه پارکینگ‌هایش را تأمین کند. بگذریم از این موضوع که شیشه‌ای بودن نمای آن باعث ترس ساکنان خیابان پشتی شده است و اهالی اطراف آن حدود ۱۰ سال مجبور بودند دردسرهای عملیات عمرانی ناشی از ساخت را تحمل کنند. حالا هم بسیاری مجبورند با مشکل ترافیک زندگی بگذرانند. »

کد خبر 476684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    وقتی قانون قابلیت اجرایی ندارد چرا انرا تصویب میکنید