دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: با خرید زمینی در منطقه سعادت آباد تهران به مساحت 2 هزارو500 متر تالار بورس تهران برای همیشه از خیابان حافظ خداحافظی می‌کند و به سعادت آباد می‌رود.

بورس

به گزارش همشهری، هرچند با ظهور تکنولوژی مدرن و نقل و انتقال سرمایه و دارایی‌ها به وسیله ابزار الکترونیک، درنظر گرفتن مکان‌های فیزیکی مانند گذشته، کمتر ضروری به‌نظر می‌رسد اما ساختمان تمام بورس‌های دنیا، نمادی معتبر از بازار سرمایه هر کشوری هستند. ساختمان 20 طبقه بورس تهران که سال‌هاست در کنار پل حافظ قراردارد روزگاری از بلند‌ترین ساختمان‌های تهران بود و سال‌ها با نمای ویژه‌ای که داشت در میان ساختمان‌های تهران خودنمایی می‌کرد.

براساس تغییر و تحولاتی که با تصویب قانون بازار سرمایه در آذرماه سال 84 در بازار سرمایه به وقوع پیوست تصمیم گرفته شد تالار معروف بورس تهران به مکان دیگری منتقل شود، بر همین اساس با آغاز دوره مدیریت جدید بورس تهران، مراحل انتقال این ساختمان آغاز شد

و براساس اقدامات جدید مسئولان بورس اوراق بهادار و خرید زمینی به مساحت 2 هزارو 500 متر در میدان قیصر امین پور بلوار شهرداری سعادت آباد، قرار است تالار بورس برای همیشه به این مکان منتقل شود اما همزمان با در نظر گرفتن این خیابان که از مناطق پرتردد تهران(به‌دلیل حضور شهرداری منطقه 2 در این منطقه) است، این سؤال مطرح است که آیا کار کارشناسی دقیقی برای انتخاب این منطقه که جوابگوی اسکان ساختمان بورس برای دهه‌های آینده باشد انجام شده است یا خیر؟ ساختمان کنونی بورس تهران که به‌حق نمادی از بازار سرمایه بود بیش از چند دهه پذیرای سرمایه‌گذاران و سهامداران بوده است.

پیش از این قرار بود با احداث مرکز مالی ایران در کنار برج میلاد نهاد‌ها و مؤسسات مالی و نمایندگی‌های بخش پولی به این مکان منتقل شوند و این مکان مانند بازارهای سرمایه کشور‌های پیشرفته به مرکز مالی بین‌المللی ایران تبدیل شود اما مخالفت مدیریت جدید بورس اوراق بهادار تهران با اجرای این طرح مانع از پیشرفت این پروژه شد و در نهایت ساختمان جدید بورس تهران به یک خیابان فرعی در منطقه سعادت‌آباد تهران منتقل شد؛

منطقه‌ای که به‌دلیل شرایط جغرافیایی نمی‌تواند به نمادی برای بازار سرمایه کشور و بورس تهران تبدیل شود. این ساختمان قرار است در 12 طبقه ساخته شود که 5 طبقه آن زیر زمین قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود با توسعه خانه‌های مسکونی در این مکان و همچنین بلندمرتبه‌سازی‌، بورس تهران در آینده با مشکلاتی روبه‌رو شود.

بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان معتقدند بورس تهران باید در یک مکان استراتژیک‌تر و عمومی‌تر که در نزدیکی مراکز اقتصادی و مالی اداری ایران باشد قرار می‌گرفت و همانند بانک مرکزی در خیابان میرداماد یک وجهه ملی و بین‌المللی برای خود ایجاد می‌کرد.

کلنگ پروژه جدید به زمین خورد

بر همین اساس صبح روز یکشنبه اعضای هیأت‌مدیره، مدیرعامل و معاونان شرکت بورس اوراق بهادار با حضور در زمین خریداری شده در منطقه سعادت‌آباد (بلوار شهرداری) گرد هم آمدند و کلنگ احداث ساختمان جدید بورس اوراق بهادار را بر زمین زدند.
احمد جاویدی معاون پشتیبانی شرکت بورس با بیان اینکه از یکسال و نیم پیش پیگیری‌ها برای خرید ساختمان یا زمین مناسب شروع شده، توضیح داد: این زمین که پیش از این برای احداث پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شده بود به ابعاد 57 در 42 متر و به متراژ 2 هزار و 523 متر خریداری شد.

وی افزود: درمجموع 58 واحد در 7 هزار و 700 متر مفید تجاری و پارکینگی برای 370 خودرو در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر ساخت یک تالار و سالن اجتماعات و مهم‌تر از همه استقرار سایت فناوری اطلاعات به‌منظور امنیت داده‌ها، پردازش و سیستم مناسب تسویه وجوه با حضور بانک‌ها مدنظر است.

به این منظور جلسه‌ای با طراحان نامی کشور برگزار شده تا با استفاده از نماد بورس و در نظر گرفتن استانداردهای دیگر بورس‌ها ساختمانی با معماری ایرانی و اسلامی ساخته شود.

او با دعوت از همه دست‌اندرکاران و طراحان کشور برای ارائه پیشنهادهای جدید برای احداث ساختمان جدید، زمان اتمام این پروژه را 30 ماه اعلام کرد و در برابر این سؤال که بهای تمام شده این زمین چه مبلغی است؟ پاسخ داد: با توجه به در نظر گرفتن تخفیف‌ها، هنوز قیمت تمام‌شده خرید این زمین نهایی نشده اما مطمئنا کمتر از 20 میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر 117540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز