حمله «تلافی جویانه» بامداد امروز ایران به پایگاه هوایی «عین الاسد» آمریکا در استان «الانبار» (در غرب عراق) و پایگاه دیگر آمریکا در ارییل عراق صورت گرفت. این حمله به تلافی اقدام دولت آمریکا به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در بغداد انجام شد.

پایگاه آمریکایی ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران، پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ پایگاه عین الاسد به عنوان نخستین پایگاه نظامی عراقی تحت اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار گرفت. این پایگاه بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در غرب عراق محسوب می‌شود که در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد واقع شده است. این پایگاه پیشتر از استقرار نظامیان آمریکایی پایگاه «القادسیه» ارتش صدام بوده است.

«عین الاسد» یک باند آسفالت فرود هواپیما به طور نزدیک به ۴ کیلومتر دارد. پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ این پایگاه به عنوان نخستین پایگاه نظامی عراقی تحت اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی قرار گرفت و آنها تا سال ۲۰۱۱ و زمان خروج نظامیان آمریکایی از عراق (به فرمان اوباما) از این پایگاه برای حملات مختلف علیه اهداف مختلف در عراق، استفاده می‌کردند.

تصویری هوایی از پایگاه عین الاسد- عکس آرشیوی-- آسوشیتدپرس


عین الاسد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تامین سوخت و تدارکات برای نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق است. پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ این پایگاه به ارتش عراق تحویل شد و لشکر هفتم زرهی ارتش عراق در آن مستقر شد. پس از فتنه گروه داعش در عراق در سال ۲۰۱۴ دولت عراق از ایالات متحده آمریکا برای مقابله با داعش کمک خواست و نیروهای نظامی آمریکایی بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش تحت قالب ائتلافی بین‌المللی در این پایگاه مستقر شدند و از آن زمان تاکنون این پایگاه دوباره در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دارد.

فرود هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهوری آمریکا در پایگاه عین الاسد در زمان سفر سال ۲۰۰۷ جورج دبلیو بوش رییس جمهوری اسبق آمریکا به پایگاه عین الاسد در عراق- عکس آرشیوی- آسوشیتدپرس

آخرین مقام عالی رتبه آمریکایی که به صورت سرزده از این پایگاه دیدار کرده «مایک پنس» معاون ترامپ بوده که در آذرماه امسال و همزمان با جشن «شکرگزاری» آمریکایی‌ها به صورت از پیش اعلام نشده به این پایگاه سفر کرد.

توییت مایک پنس پس از سفر اخیرش به پایگاه عین‌الاسد برای شرکت در جشن شکرگزاری در کنار سربازان آمریکایی


دونالد ترامپ نیز در دی ماه سال گذشته و همزمان با جشن‌های پایان سال ۲۰۱۸ به همراه همسرش ملانیا از این پایگاه دیدار کرد.

سفر ترامپ در ۵ دی ۱۳۹۷ به پایگاه عین الاسد در غرب عراق- عکس آرشیوی- آسوشیتدپرس


پس از حمله موشکی بامداد امروز سپاه به این پایگاه آمریکایی‌ها در کنار پایگاه آمریکایی‌ها در اربیل عراق، منابع ایرانی اعلام کردند این پایگاه (عین الاسد) در واقع مرکز طرح‌ریزی و انجام عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است و به همین خاطر در اقدامی نمادین در همان ساعتی که اقدام به ترور سردار سلیمانی کرده بودند مورد حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

مکان دو پایگاه آمریکایی که بامداد امروز مورد حمله تلافی جویانه سپاه قرار گرفتند- یو اس ای تودی

تعداد دقیق نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد اعلام نشده است اما در مجموع ایالات متحده آمریکا بیش از ۵ هزار نیروی نظامی مستقر در عراق دارد که در ۹ پایگاه مختلف در این کشور پراکنده‌اند.
منابع آمریکایی پس از حمله تلافی جویانه بامداد امروز سپاه به این پایگاه به شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا گفتند هنگام حمله تلافی‌جویانه ایران در انتقام ترور سردار سلیمانی ۱۵۰۰ نیروی آمریکایی به همراه ۷۰ نیروی نظامی نروژی در داخل پایگاه عین‌الاسد بوده‌اند.

کد خبر 476648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha