کارشناسان می‌گویند تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث تشدید اتش‌سوزی‌های جنگلی استرالیا شده است.

bushfires

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی اداره هواشناسی استرالیا در این باره می‌گوید: «تغییرات اقلیمی با طولانی کردن فصل آتش‌سوزی، کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما در افزایش خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا نقش داشته است.»

این عکس را اداره محیط زیست، زمین، آب و برنامه‌زیزی در گیپسلند استرالیا در ۲ ژانویه ۲۰۲۰  از دود عظیم برخاسته از آتش‌سوزی جنگلی در گیپسلند شرقی در ایالت ویکتوریای استرالیا منتشر کرده است

این آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه که دست کم ۲۵ نفر را کشته و ۲۰۰۰ خانه را ویران کرده است از ماه سپتامبر ادامه داشته است. در مجموع حدود ۱۵ میلیون جریب زمین را سوزانده است.

با اینکه تغیرات اقلیمی ممکن است در ابتدا جرقه آتش را نزده باشد، اما با ایجاد دمای بالاتر، افزایش میزان سوخت در دسترس برای آن (گیاه خشک) و کاهش آب در دسترس به خاطر میزان بالاتر تبخیر امکان تبدیل آن را به آتش‌سوزی مصیبت‌بار فراهم کرده است.

زک هاسفادر، دانشمندان اقلیمی در سازمان پژوهشی برکلی ارث می‌گوید: «عوامل محرک زیادی برای آتش‌سوزی‌های جنگلی وجود دارد، اما به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که شرایط آب‌وهوایی داغ‌تر و خشک‌تر نقش بزرگی در بدتر شدن آنها را داشته است.»

او می‌گوید «جنوب استرالیبا از سال ۱۹۵۰ روند گرم شدن سریعی را با افزایشی حدود ۱.۵ درجه سلسیوس تجربه کرده که  شرایط را کاملا برای آتش‌سوزی‌های مصیبت‌بار آماده کرده است.

آب‌وهوای بسیار داغ و خشک اخیر هم آتش‌سوزی‌ها را تشدید کرده است. بر اساس گزارش اداره هواشناسی استرالیا، سال ۲۰۱۹ داغ‌ترین و خشک‌ترین سال در استرالیا از هنگام ثبت شرایط هواشناسی در این کشور بوده است.

بخصوص ماه دسامبر (آذر) از این لحاظ بدترین وضعیت را داشت: این ماه یکی از دو داغ‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی استرالیا بود.

کیت مارول، دانشمند اقلیمی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «استرالیا از هنگام ثبت دما در سال ۱۹۱۰ حدود یک درجه سلسیوس گرمتر شده است. این وضعیت ایجاد امواج گرما و آتش‌سوزی را محتمل‌تر می‌کند. مشکل به خورشید، آتشفشان‌ها یا «چرخه‌های طبیعی» مربوط نمی‌شود.»

مارول می‌افزاید: «هیچ توضیح منفردی برای این شرایط به جز گرم شدن کره زمین ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو زمین وجود ندارد.»

تغییرات اقلیمی همچنین باعث افزایش احتمال بروز خشکسالی و شدیدتر شدن آنها هنگام بروز در استرالیا شده است. با اینکه استرالیایی‌ها با خشکشالی غریبه نیستند، اما تغییرات اقلیمی خشکسالی‌ها را هنگام بروز تشدید کرده است، این شرایط در آب‌وهوایی بسیار داغتر و در برخی موارد با میزان کمتر بارش رخ می‌دهد.»

دانشمندان می‌گویند رابطه میان گرمایش جهانی و آتش‌سوزی‌های جنگلی بسیار ساده قابل نشان دادن است:‌ خشکسالی‌ها زمین را خشک می‌کنند و زندگی گیاهی را نابود می‌کنند- و خود این گیاهان خشک‌شده بسیار راحت‌تر آتش‌ می‌گیرند.

در واقع میزان بارش باران در جنوب شرق استرالیا در حال کاهش بوده است و کشور داغ‌تر شده و دستخوش امواج گرمایی شدیدتری شده است- همه اینها شرایط را آماده آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌کند.

کد خبر 476499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha