نخست‌وزیر عراق در جلسه فوق‌العاده پارلمان این کشور با بیان این‌که ترور ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی یک ترور سیاسی بود، اظهار کرد که پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است.

عادل عبدالمهدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق که امروز (یکشنبه ۱۵ دی‌ماه) برگزار شد، با بیان این‌که ترور ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی یک ترور سیاسی بود، اظهار کرد که پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است.

در این جلسه که منابع اعلام کرده‌اند ۱۶۸ نماینده در آن حضور یافته‌اند، عبدالمهدی گفت: به آمریکا ابلاغ کردیم که عراق بخشی از مجازات‌ها علیه ایران نیست. 

وی ادامه داد: اعتماد بین ما و آمریکا کاهش یافت، چراکه ما موضعی به دور از مجازات‌ها علیه ایران داشتیم.

نخست‌وزیر عراق گفت: آمریکا به عراق ابلاغ کرد که اسرائیل در تابستان گذشته مقرهای حشدالشعبی را بمباران کرد.

وی در خصوص تحولات رخ داده در مقابل سفارت آمریکا گفت: ابومهدی المهندس در قانع کردن تظاهرکنندگان برای ترک کردن سفارت نقش داشت.

عبدالمهدی تاکید کرد: حمله آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس انجامید، اوضاع را پیچیده‌تر و برگزاری این جلسه را ضروری کرد. در صبح همان روزی که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، قرار بود با وی دیدار داشته باشم و قرار بود سردار سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را به من بدهد.

نخست وزیر عراق افزود: حضور نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف اساسا به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیروهای عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آنها لحاظ نشد. نامه نخست را هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق، برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای عراق و ارائه سلاح‌ها و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد.

وی بیان کرد: نامه دوم را ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق، فرستاد که مکمل نامه پیشین بود و در آن آمده بود که جامعه بین‌الملل در نشست پاریس اعلام کردند داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشورها به دلیل حمایت از عراق از جمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. در این نامه آمده بود که ما حمایت کشورها از جمله آمریکا را می‌ستاییم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت، اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عبدالمهدی گفت: با توجه به اوضاع کشور و پیامدهای شهادت ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، از پارلمان می‌خواهیم که قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در خصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند. ما دو گزینه داریم: این‌که حضور نیروها در عراق پایان یابد یا این‌که به پیش‌نویسی بازگردیم که قبل از روی کار آمدن دولت کنونی در مورد منحصر کردن نقش نیروها به کمک به نیروهای عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیروهای خارجی مسئولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستور کاری را برای کاهش تعداد این نیروها بر اساس منافع ملی تصویب کند. به نفع آمریکا و عراق است که حضور خارجی در کشور پایان یابد.

وی افزود: پایان حضور نیروهای خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است. ما با تعدادی از سیاست‌های آمریکا در داخل عراق موافق نیستیم.

نخست وزیر عراق به پارلمان توصیه کرد که تدابیر فوری را برای پایان دادن به حضور خارجی در کشور اتخاذ کند.

از سوی دیگر، یک نماینده از نینوا گفت: برای وفاداری به دِینی که شهدا بر گردان ما دارند، به خارج کردن نیروهای آمریکایی رای خواهیم داد.

قرار است در این جلسه لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به رای گذاشته شود.

این در حالی است که پیش‌تر منابع اعلام کرده بودند فراکسیون‌های کرد و اهل تسنن در جلسه امروز پارلمان حضور نمی‌یابند.

کد خبر 475797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha