نشست پارلمان عراق برای رای گیری درباره تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور یک روز به تاخیر افتاده است.

پارلمان عراق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در حالی که منابع آگاه از فراکسیون‌های الفتح و سائرون از جمع‌آوری ۱۷۰ امضا برای تصویب قانون اخراج آمریکایی‌ها از خاک عراق خبر می‌دهند، برخی منابع می‌گویند به دلیل عدم شرکت نمایندگان کُرد و شماری از نمایندگان اهل سنت در نشست امروز (یکشنبه) پارلمان، نشست فوق‌العاده امروز به تاخیر خواهد افتاد و به فردا (دوشنبه) موکول خواهد شد.

  • پیش‌نویس قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، آماده شد

رسانه‌های عراقی، یک نسخه از پیش‌نویس قانونی که قرار است امروز به منظور اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق در پارلمان این کشور تصویب شود، منتشر کردند. به گزارش رسانه‌های عراقی، ۱۷۰ نماینده عراقی، این قانون را که دارای چهار بند است، تایید کرده و برای آن امضا جمع کرده‌اند. این پیش‌نویس هنوز نهایی نیست و امکان تغییرات در آن هست. رسانه‌های مختلف عراقی با بازنشر متن پیش‌نویس قانون اخراج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق نوشتند: پارلمان عراق در نشست بیست و هشتم خود در تاریخ ۲۰۲۰/۱/۵ با تکیه بر مفاد ۵۹ ، ۱ و ۱۰۹ قانون اساسی و با استناد به وظیفه ملی و نظارتی پارلمان به عنوان نماینده تمامی طیف‌های عراقی و با تاکید بر حفظ حاکمیت عراق و مردم آن و بر اساس اختیارات قانونی خود این پیش‌نویس را بررسی می‌کند.

  • متن پیش‌نویس این قانون در ادامه می‌آید:

۱- دولت ملزم است درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در تاریخ   /  /2016 را به دلیل پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی در این کشور، لغو کند و دولت عراق باید برای پایان دادن به همه نوع حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور اقدام کند و از هرگونه استفاده از آسمان عراق به هر دلیل طی مدت (  ) جلوگیری به عمل آورد.

۲- دولت عراق و به طور مشخص فرماندهی کل نیروهای مسلح می‌بایست شمار کادر فنی و آموزشی خارجی را که به آنها نیاز دارد و نیز مکان‌های حضور آنها و ماموریتشان و مدت زمان قرارداد آنها را مشخص و اعلام کند.

۳- دولت عراق و به طور مشخص وزارت خارجه می‌بایست به سازمان ملل و شورای امنیت مراجعه و علیه آمریکا به دلیل ارتکاب تجاوزها و نقض‌های خطرناک حاکمیت و امنیت عراق، شکایت کند.

۴- این قانون از تاریخ تصویب، اجرا می‌شود.

در پی انتشار این پیش‌نویس، یک نماینده عراقی گفت که این پیش‌نویس نهایی نیست و همچنان قابل اصلاح است.

پارلمان عراق در پی درخواست‌های مستمر مردم این کشور برای تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، با وجود فشارهای خارجی موجود و تماس‌های مکرر مقامات سیاسی آمریکایی و همپیمانان آمریکا، تصمیم داشت، شنبه (دیروز) نشستی را به این منظور برگزار کند اما به دلیل مراسم تشییع پیکر شهدای حمله روز جمعه آمریکا به جاده فرودگاه بغداد و شرکت نمایندگان در این مراسم، نشست بررسی این قانون  به امروز (یکشنبه) موکول شد.

طی حمله بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) آمریکا به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد،  سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به شهادت رسیدند.

پایان حضور نیروهای آمریکایی | جزئیات رأی پارلمان عراق

کد خبر 475767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha