پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

گروه ورزشی: بدون شک کشتی فرنگی ایران در یکی، دو سال اخیر روند روبه‌رشدی را در پیش گرفته و در حال حاضر نیز در میان ورزشکاران منتخب ایران برای حضور در بازی‌های المپیک پکن، قهرمانان این رشته از جمله نفراتی هستند که شانس فراوانی برای کسب مدال در این میدان معتبر جهانی دارند.

در جی‌جوی کره‌جنوبی محل برگزاری هجدهمین دوره پیکارهای قهرمانی  آسیا همچون مسابقات قهرمانی جهان در باکو، باز هم فرنگی‌کاران ایرانی بر بالاترین سکوی قاره‌ای ایستادند و با کسب 3 مدال طلا ، یک نقره و یک برنز رشادت و دلاوری خود را بر دیگر رقیبان آسیایی دیکته کردند.

 آنچه مشهود است در حال حاضر در میان اهالی این رشته گروهی تلاشگر و همفکر دست به دست هم داده و با ارائه برنامه‌هایی منظم تنها به اعتلای کشتی فرنگی و در نهایت کشتی ایران همت گمارده‌اند. حرکتی که متأسفانه در سال‌های اخیر در کشتی آزاد کمتر شاهد آن بوده‌ایم.

 برای اطلاع بیشتر از آخرین  وضعیت کشتی فرنگی به سراغ رضا سیم‌خواه، سرمربی جوان و خوشفکر تیم ملی بزرگسالان ایران رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم:

  • آقای سیم‌خواه، مسابقات جی‌جوی کره‌جنوبی را چگونه دیدید؟

این دوره از مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با سال‌های قبل تفاوت‌های فراوانی داشت. بحث سهمیه و حضور در المپیک تقریباً جمع زیادی از بهترین‌های این رشته را به این رقابت‌ها کشانده بود. ما نیز با هدف مشخصی که همانا ابتدا کسب سهمیه و سپس قهرمانی در آسیا بود گام به این مسابقات گذاشتیم و تقریباً به اهداف مورد نظر خود  دست یافتیم.

  • اما فقط یک سهمیه المپیک گرفتید.

من پیش از شرکت در این دوره هم گفته بودم که ما به دنبال کسب یک سهمیه هستیم، چراکه اولاً سهمیه گرفتن خیلی سخت است و ثانیاً ما راه‌های دیگری هم داریم.

  • ظاهراً برنامه‌های شما به 2 شکل دنبال می‌شود.

بله، ما در حال حاضر دو نوع برنامه داریم. یکی برای آنهایی که سهمیه المپیک را گرفته‌اند و یکی هم برای آنهایی که باید سهمیه المپیک را کسب کنند. این دو گروه به‌صورت مجزا تمرینات خود را دنبال می‌کنند.

  • در اوزان سبک به غیر از سوریان، عملکرد خوبی نداشتیم.

در وزن 60 کیلوگرم ابوذر نورزاده که جوان و کم‌تجربه است، باید میدان‌دیده‌تر شود. او  در کره  ضعیف ظاهر شد اما خیلی مقصر نیست. زمان برای آماده‌سازی بیشتر وی خیلی کم بود. این کشتی‌گیر جوان است و باید در تورنمنت‌های دیگری هم  شرکت کند تا بتواند یکی از بهترین‌های کشتی فرنگی ایران شود.

  • حمید ریحانی هم در 66 کیلوگرم  ضعیف کشتی گرفت.

از ریحانی انتظار بیشتری داشتیم. عملکرد ضعیف او در کره حالا ما را مجبور کرده است از علی محمدی استفاده کنیم. اگر او هم جواب ندهد، افشین بیابانگرد را به اردو دعوت خواهیم کرد. پتانسیل ما در حال حاضر همین‌ نفرات هستند. محمدی در رقابت‌های جهانی باکو و جام جهانی مجارستان هم کشتی‌های خوبی گرفت. امیدوارم در آزمون دوباره بهتر ظاهر شود.در وزن 74 کیلوگرم  هم ضعف‌هایی داریم.

مهدی  محمدی نماینده 74 کیلوگرم  ما در پیکارهای قهرمانی آسیا می‌توانست بهتر کشتی بگیرد. او قابلیت بهتر شدن را دارد. باباجانزاده و علیزاده دیگر نفرات ما در این وزن هستند که ما باید با حضور آنها بهترین فرد را برای حضور در مسابقات گزینشی انتخاب کنیم. البته داود عابدین‌زاده هم مجدداً تمایل به بازگشت به وزن 74 کیلوگرم  دارد. او هم اگر دوباره به این وزن بیاید شانس مجددی را به این کشتی‌گیر می‌دهیم.

  • سامان طهماسبی غایب بزرگ اردوهای ملی است.

طهماسبی فکر می‌کند که اگر خودش به تنهایی برنامه‌ریزی کند،  بهتر است. ما هم  اصراری نداریم، به همین  دلیل این کشتی‌گیر 6 ماه از مسابقات دور مانده است. من  کشتی‌گیری می‌خواهم که تابع برنامه‌های تیم‌ملی باشد. او اگر تمایل به بازگشت دارد باید از صفر شروع کند. متأسفانه تا  به امروز هیچکس در ارتباط با این کشتی‌گیر تماسی با ما نگرفته است.

  • حمید سوریان قبل از المپیک در چه مسابقاتی شرکت خواهد کرد؟

ما برای همه کشتی‌گیران برنامه تقویمی  داریم.  برنامه میکروسیکل ما هم نوشته شده است. برای سوریان هم شرکت در مسابقات بین‌المللی اوکراین، بلغارستان و لهستان در نظر گرفته شده که در صورت صلاحدید، در آنها شرکت خواهد کرد.

  • به  نظر می‌رسد گمشده ما در سنگین‌وزن  کشتی فرنگی پیدا شده است.

مسعود هاشم‌زاده یکی از بهترین‌های ما در مسابقات آسیایی بود. او در کره  مدال طلای باارزشی گرفت و نشان داد که با کمی شانس حتی می‌تواند در المپیک هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. هاشم‌زاده در جی‌جو هم سالادزه گرجستانی و هم شورتسمایای قزاقستانی نایب‌قهرمان المپیک را شکست داد و از اعتماد به نفس بیشتری  برای کشتی گرفتن در این  وزن  برخوردار شد. پیروزی او بر کشتی‌گیر آمریکایی در جام جهانی مجارستان هم نشان داد که او روند رو به رشدی را آغاز کرده است.

  • آیا کشتی فرنگی در المپیک پکن به جز حمید سوریان شانس دیگری هم برای کسب مدال دارد؟

من علاوه بر سوریان شانس کسب مدال دیگری را هم برای کشتی فرنگی ایران پیش‌بینی می‌کنم که شاید این مدال در وزن 96 کیلوگرم  باشد. قاسم رضایی در حال حاضر یکی از بهترین‌های این وزن در جهان است. البته این را هم اضافه کنم  که هیچکدام از کشتی‌گیران ما برای حضور در المپیک بی‌انگیزه نیستند.

کد خبر 47545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز