چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

تا جایی که به پنتاگون مربوط می‌شود، اینترنت تماماً جنبه منفی ندارد.

اینترنت نه تنها ابزاری مناسب برای تجارت است، بلکه راهی بسیار مناسب برای ردیابی کاربران، عادت دادن مردم به جهان مجازی و تشکیل شرح حال‌های روان شناسانه برای هر کاربر است و برای پنتاگون نیز جنبه‌های مثبت بسیاری دارد.

اما مشکل حال حاضر پنتاگون با اینترنت، ظرفیت آن برای اشاعه و گسترش ایده‌ها و اطلاعاتی است که با مضامین مورد نظر و پیام‌های دولت آمریکا هماهنگ نیستند، ظرفیتی که به‌صورت عامیانه به آن آزادی بیان می‌گویند.

طبعا از آن جا که برنامه مورد نظر، خواهان دستیابی به برتری کامل در فضای اطلاعاتی است، اینترنت باید خود را با شرایط مورد نظر هماهنگ کند و یا با گزینه‌ای که با پنتاگون سازگارتر است، جایگزین شود.

در نقشه راه عملیات اطلاعاتی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، آمده است که ظرفیت اینترنت برای فراهم کردن زمینه آزادی بیان، در تقابل مستقیم با اهداف این مهم‌ترین نهاد نظامی ایالات متحده قرار دارد.

در مفاد این برنامه می‌خوانیم که باید با اینترنت به گونه‌ای مواجه شد که گویی نوعی سامانه  نظامی در اختیار دشمن است.

سند نقشه راه عملیات اطلاعاتی پنتاگون که در سال 2003 تهیه شد، پس از درخواست 2 سال پیش آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشینگتن برای انتشار آن براساس اصل آزادی اطلاعات، اینک منتشر شده است. نگاهی به این سند نشان می‌دهد که پنتاگون اینترنت را دشمن ابزاری خود می‌داند.

حمله شبکه رایانه‌ای

در سند نقشه راه عملیات اطلاعاتی پنتاگون آمده است: توصیه‌های این گزارش درصورت تحقق یافتن، به شکل مؤثری موجب بهبود سریع ظرفیت حمله شبکه رایانه‌ای  خواهد شد.

ظرفیت‌های تقویت شده عملیات‌های اطلاعاتی برای جنگجویان شامل: مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تهاجمی قدرتمند است که شامل حمله شبکه رایانه‌ای  و حمله الکترونیکی در هر بردی می‌شود.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا پنتاگون از ظرفیت‌های خود در زمینه حمله شبکه‌ای علیه اینترنت استفاده خواهد کرد.

مقابله با شبکه

در بخش دیگری از این سند، کارشناسان پنتاگون تاکید کرده‌اند که باید با شبکه مقابله کرد. وزارت دفاع در حال ایجاد یک نیروی متمرکز بر اطلاعات است. شبکه‌ها به شکل فزاینده‌ای به مرکز ثقل عملیاتی تبدیل می‌شوند و وزارت دفاع باید آماده مقابله با شبکه شود.

کارشناسان پنتاگون توصیه کرده‌اند که راهبرد دفاع در عمق وزارت دفاع باید بر مبنای این فرض عمل کند که ما با شبکه مقابله خواهیم کرد، چرا که شبکه تبدیل به سامانه  نظامی (دشمن) خواهد شد.

نباید تعجب کرد اگر پنتاگون در تلاش برای برتری یافتن در جنگ اطلاعاتی، با بی‌پروایی به شاهراه اطلاعات (اینترنت) حمله کند. حضور دونالد رامسفلد در طرح قرن جدید آمریکا نیاز و تمایل به کنترل اطلاعات را بیش از پیش آشکار می‌کند.تلاش طرح قرن جدید آمریکا، بر برتری در فضای تحت فرمان دیگران متمرکز بوده است.

طرح قرن جدید آمریکا در سال 1997 با حضور افرادی که بعد‌ها به‌صورت هسته مرکزی دولت جورج بوش درآمدند، راه‌اندازی شد. این افراد عبارت بودند از جب بوش، دیک چنی، لوییس لیبی، دونالد رامسفلد و پل ولفوویتز و نیز چهره‌هایی متنفذ اما کمتر شناخته شده.

هدف اعلام شده آنها بهره‌گیری از قدرت نظامی به شدت گسترش یافته ایالات متحده برای تحقق رهبری جهانی آمریکا بود. در سپتامبر سال 2000، طرح قرن جدید آمریکا سندی را که اینک معروف شده منتشر کرد که عنوان آن بازسازی توان دفاعی آمریکا بود.

این سند مضمونی بسیار مشابه نقشه راه عملیات اطلاعاتی پنتاگون دارد که در سال 2003 به امضای رامسفلد وزیر دفاع وقت این کشور رسید.

در سند بازسازی دفاعی آمریکا آمده است، اینک کاملا آشکار شده است که اطلاعات و دیگر فناوری‌های جدید حرکتی را به وجود می‌آورند که ممکن است توانایی ایالات متحده را برای به کار گیری توان نظامی برتر خود به خطر بیندازد.

در این سند آمده است: کنترل فضا و فضای تحت فرمان، همان طور که در گذشته، کنترل آب‌های بین‌المللی و محافظت از تجارت بین‌المللی،  قدرت‌ جهانی را تعریف می‌کرد، کنترل اجتماعات جدید بین‌المللی،  نقشی مهم برای قدرت‌های جهانی در آینده دارد.

آمریکایی که قادر به محافظت از منافع خود یا متحدان خود در فضا یا فضای اطلاعاتی نباشد، در استفاده از رهبری جهانی خود با مشکل مواجه خواهد شد. اگر چه ممکن است روند دگرگونی چند دهه به طول بینجامد، اما در آن زمان فنون جنگ در هوا، زمین و دریا بسیار متفاوت با حالا خواهد بود، و درگیری‌ها در ابعادی جدید روی خواهند داد: در فضا، فضای تحت فرمان  و شاید در جهان میکروب ها.

اینترنت ۲

بخشی از برنامه‌های نقشه راه عملیات اطلاعاتی برای اینترنت بیشتر انحطاط تدریجی شبکه را دنبال می‌کند تا فرو پاشیدن آن را. این موضوع در قسمت شرایط دفاعی نقشه راه آمده است. هر چند احتمالا جنبه دفاعی آن، به همان اندازه برنامه‌های دفاعی وزارت دفاع خواهد بود.

جوزف واتسون در مقاله‌ای در سایت پریزن پلنت، ظهور اینترنت ۲ را چنین توصیف می‌کند: شکل گیری اینترنت ۲ نیز با هدف ایجاد یک نظام طبقه بندی شده آن‌لاین صورت می‌گیرد، محیطی که در آن کانون‌های قدیمی اینتر نتی متلاشی می‌شوند یا از بین می‌روند و کاربران مجبور خواهند شد به شبکه‌ای مشمول مالیات، سانسور شده و کنترل شده وارد شوند.

اگر می‌خواهید بدانید که در ۵ سال آینده، اینترنت به چه شکلی در خواهد آمد- البته اگر ما در برابر ا ین روند مقاومت نکنیم – کافی است به وضعیت اینترنت در چین و تلاش‌های جدید دولت ا ین کشور برای حذف کاربران و مخالفان گمنام از شبکه نگاهی بیندازید.

گلوبال ریسرچ
25 مارس2008

کد خبر 47514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز