گروه سیاسی: اعلام نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات مجلس هشتم خصوصاً در حوزه انتخابیه تهران، با واکنش‌هایی از سوی نامزدهای احزاب و ائتلاف‌های مختلف اصلاح‌طلب و اصولگرا مواجه شد.

اگرچه این اظهارنظرها به دلیل تقارن آن با تعطیلات نوروزی بازتاب چندانی نیافت اما به نظر می‌رسد اکنون و با آغاز رسمی سال کاری جدید، بار دیگر پای این مباحث به فضای سیاسی کشور باز شود.

صرف‌نظر از نتایج اعلام شده در سراسر کشور که به پیروزی نسبی اصولگرایان و در بیانی واضح‌تر «جبهه متحد اصولگرایان» منجر شد میزان مشارکت عمومی خصوصاً در شهرهای بزرگ و رفتارشناسی مردم در این انتخابات اکنون انتظار تحلیل‌های صاحب‌نظران را می‌کشد.

همچنین برخی انتقادات که از سوی اصلاح‌طلبان و ائتلاف فراگیر اصولگرایان درباره نحوه شمارش آرا و نگرانی از برخی تخلفات احتمالی ابراز شد نیز همچنان مورد توجه برخی محافل سیاسی است. سخنگوی شورای نگهبان نیز تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم را ششم اردیبهشت‌ماه عنوان کرده که در آن، نامزدهای راه یافته به مجلس در 43 حوزه انتخابیه باقی مانده مشخص خواهد شد. در این میان و پس از به حد نصاب رسیدن آرای 19 نامزد از 30 سهمیه حوزه انتخابیه تهران به نظر می‌رسد جدی‌ترین رقابت میان 11 کاندیدای باقی مانده پایتخت باشد.

اعتراضات برخی افراد طبیعی است

فاطمه رهبر عضو جبهه متحد اصولگرایان و عضو فراکسیون اکثریت مجلس هفتم در خصوص روند برگزاری انتخابات مجلس هشتم می‌گوید: اگر روند انتخابات را از چند ماه پیش از برگزاری انتخابات مرور و بررسی کنیم می‌بینیم افرادی با سلایق سیاسی مختلف داوطلب نمایندگی مجلس شدند و به هر حال طی چند مرحله نهایتاً تعداد زیادی از آنان تأیید صلاحیت شدند.

وی می‌افزاید: در روز 24 اسفند شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت خوبی بودیم که ان‌شاءالله مردم در دور دوم انتخابات نیز مشارکت بالایی خواهند داشت و شکوه مرحله اول انتخابات را تکمیل خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح می‌کند: شیوه اجرایی برگزاری انتخابات و حضور مردم در انتخابات خوب بوده و همچون سال‌های گذشته دمکراسی در جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد.

نماینده تهران در خصوص انتقاد برخی از فعالان سیاسی از نحوه شمارش آرا و درخواست برای شمارش مجدد صندوق‌های رأی در برخی حوزه‌های انتخابیه از جمله تهران می‌گوید: طبیعی است که معمولاً کسانی که انتظار بیشتری از خود داشتند و به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌اند چنین درخواستی را داشته باشند.

وی در گفت و گو با همشهری  می‌افزاید: تا آنجایی که اطلاع داریم با مجوز وزیر کشور ناظرین داوطلبان در پای صندوق‌های رأی و هنگام شمارش آرا حضور داشتند و این مسئله صحت شمارش آرا را بالا می‌برد.

عضو جبهه متحد اصولگرایان می‌گوید: البته ممکن است درصد خطای احتمالی در شمارش آرای هر انتخابات وجود داشته باشد که بسیار ناچیز باشد و در کل نتیجه انتخابات تأثیری نداشته باشد.

رهبر می‌افزاید: این حق داوطلبان نمایندگی مجلس است که اگر در خصوص نتایج انتخابات شکایت داشته باشند آن را از طریق مسئولان اجرایی پیگیری کنند و البته طبق قانون نیز دست‌اندرکاران و مسئولان باید به این انتقادها و شکایات رسیدگی کنند.
رهبر خاطرنشان می‌کند: بحث تقلب در انتخابات را به هیچ‌وجه قبول ندارم و البته ممکن است اختلاف ناچیزی در شمارش آرا وجود داشته باشد که قطعاً تأثیری در سرنوشت انتخابات به جای نخواهد گذارد.

درخواست بازشماری آرای تهران

رسول منتجب‌نیا، سرلیست حزب اعتماد ملی از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب این دوره از انتخابات بود که براساس آرای اعلام شده نه درمیان حائزان اکثریت آرای تهران در دور اول بوده و نه به دور دوم راه یافت.

قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز  در گفت‌وگوی خود با «همشهری»، انتخابات مجلس هشتم را از جهات بسیاری دارای تفاوت‌های زیاد با انتخابات مشابه در دوره‌های گذشته ارزیابی کرد:«رد صلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از جمله نقاط تمایز این انتخابات با ادوار گذشته بود. اگر چه این ردصلاحیت‌ها در دوره هفتم نیز وجود داشت، اما این بار هیأت‌های اجرایی منصوب دولت در سطح غیرقابل تصوری دست به ردصلاحیت‌های چهره‌های شناخته شده نظام و انقلاب زدند.»

مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «نسیم صبا» در ادامه، 125 کرسی از 290 کرسی مجلس را فاقد رقابت دانسته و بر این اساس پیروزی اصولگرایان را اینگونه تحلیل کرد:‌«آنها از پیروزی 70 درصدی خود سخن می‌گویند، اما باید توجه کردکه 43 درصد حوزه‌ها فاقد رقابت و «تک قهرمان» بوده و در نتیجه اصولگرایان تنها در 37 درصد حوزه‌ها به موفقیت دست یافته‌اند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان با وجود همه محدودیت‌ها و مظلومیت‌ها،30 درصد کرسی‌های قابل رقابت را کسب کردند.»

نحوه شمارش آرا نیز از دیگر مسائلی بود که مورد انتقاد منتجب‌نیا قرار گرفت:«رخ دادن برخی اعمال غیرمنطبق با قانون در انتخابات مجلس هشتم نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این انتخابات بود. از ورود نمایندگان ناظر کاندیداهای اصلاح‌طلب به حوزه‌های انتخابیه جلوگیری شده و اعتراضات اصلاح‌طلبان نیز به نتیجه نرسید. نتایج اعلام شده نیز با مشاهدات معدود ناظران اصلاح‌طلب و حتی برخی اعضای صندوق‌ها دارای تفاوت‌های زیادی است.

بر این اساس می‌بایست حدود 10 کاندیدای اصلاح‌طلب در دوره اول به مجلس راه یابند. به همین دلیل نیز آقایان خاتمی و کروبی در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار بازشماری آرا به صورت کلی یا تصادفی در حضور ناظران اصلاح‌طلب شده‌اند و تا این اتفاق رخ ندهد نتایج اعلام شده انتخابات برای ما دارای شبهاتی است.»

این عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد به این سوال که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان موفق به بسیج آرای حامیان و آرای خاموش نشدند نیز به این صورت پاسخ داد:«در صورت به رسمیت شناختن همین آرای اعلام شده در تهران باید گفت که کمتر از 30 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند و این به معنای آن است که 70 درصد واجدان شرایط حاضر به حضور در پای صندوق‌های رأی نشده‌اند.

در شهرستان‌ها نیز در خصوص آمار اعلام شده ابهامات و علامت سوال‌هایی وجود دارد. تاکید می‌کنم که نتایج شرکت همین 30 درصد واجدان شرایط نیز در تهران به سود اصلاح‌طلبان بوده و ما بر این مسئله تاکید داریم. در عین حال باید توجه داشت که عملکرد ناظران و مجریان انتخابات سبب ایجاد نوعی دلسردی و ناامیدی در میان بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و آرای خاموش شد که این مسئله زنگ خطر را برای دلسوزان نظام و انقلاب به صدا در آورده است.»

جبهه متحد،  انتخابات را قلع و قمع کرد

علی دورانی، دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان هم با بیان این که یک جریان سیاسی به راحتی توانست انتخابات را به نفع خود قلع‌وقمع کند، سکوت سیاسی طیف‌ها و جریان‌های منتقد جبهه متحد اصولگرایان را یک الزام و اجبار به خاطر حفظ منافع نظام عنوان کرد. به گفته دورانی رأی شهر تهران سیاسی بود و طیف‌های منتقد هرگونه اعتراض وسیع و هماهنگ را تنها به خاطر ابراز نگرانی‌ها از تهدید منافع نظام مسکوت گذاشتند! تمام طیف‌ها و جریان‌های سیاسی از حق مسلم خود گذشتند، اما در مقابل یک جریان خاص به خوبی توانست با هدایت محصور شده انتخابات، این اتفاق را به سمتی سوق دهد که نه تنها امکان رقابت را سلب کند بلکه سرانجام تمام طیف‌ها و جریان‌های سیاسی مخالف خود را به راحتی کنار بزند.»

دورانی به همشهری گفت به اعتقاد این جریان همه گروه‌های سیاسی مخالف و منتقد آنها موجه نبوده و نباید در مجلس هشتم حضور داشته باشند. همین فتوای شخصی و علایق سیاسی، آن چنان تاثیری بر انتخابات از جمله شهر تهران گذاشت که نه تنها در رد و تایید صلاحیت‌ها بلکه بر شمارش، تجمع و اعلام نتایج هم اثر گذاشت:  «رأی گیری در فضای بسیار سنگین و یک طرفه به نفع جبهه متحد اصولگرایان بود و جای این نگرانی وجود داشت که شمارش آرا هم به نفع آنها تمام شود که ظاهرا هم همین طور شد.»

دبیر اجرایی ائتلاف فراگیر اصولگرایان به استناد این بسترها و پیش زمینه‌ها هم پیش بینی می‌کند که در انتخابات دور دوم تهران هم هیچ معجزه‌ای اتفاق نخواهد افتاد و جبهه متحد تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهد شد که شیرینی این پیروزی سوال برانگیز در دور دوم انتخابات تلخ شود.

کد خبر 47475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز