مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

خانه‌دار شدن ۴۰۰ هزار خانوار در دولت تدبیر و امید هدف از اجرای طرح مسکن ملی است بعد از ثبت‌نام در مرحله اول طرح اقدام ملی دوشنبه ۱۴ بهمن برای متقاضیان مسکن ملی پیامک ارسال می‌شود.

اقدام ملي

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: ۱۸ آذرماه سال جاری که اولین مرحله ثبت نام مسکن ملی آغاز شد، متقاضیان ۵۳۸ شهر از سراسر کشور در این طرح شرکت کردند. در برخی استان‌ها مانند لرستان در همان ساعت نخست، ظرفیت ثبت‌نام تکمیل شد. ۲ دی‌ماه با پایان یافتن مهلت ثبت ‌نام، ۲۳۳ هزار و ۸۲۲ نفر ثبت‌نام کرده بودند. در حال حاضر مرحله اول بررسی شرایط متقاضیان با بررسی اطلاعات مربوط به سوابق مالکیت شخصی، استفاده از یارانه و کمک‌های دولتی در حوزه زمین و مسکن و استفاده از تسهیلات بانکی خرید یا ساخت مسکن به اتمام رسیده است.

طبق گفته «محمود محمودزاده»، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دوشنبه، ۱۴ بهمن برای متقاضیان مسکن ملی پیامک ارسال خواهد شد. به گفته محمودزاده پذیرش در این مرحله به عنوان پذیرش قطعی قلمداد نمی‌شود.

«پروانه اصلانی»، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن هم بیان کرده پذیرفته‌شدگان غیر قطعی این مرحله با پیامکی که دریافت می‌کنند باید به ادارات کل، شرکت عمران شهرهای جدید و یا بنیاد مسکن، بسته به محلی که ثبت‌نام کرده‌اند مراجعه و با تشکیل پرونده، مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنند.

طبق بررسی‌های انجام شده، فرم "ج" ۴۲ درصد افرادی که ثبت‌نام کرده بودند، قرمز بود.  ممکن است متقاضی فرم "ج" سبزرنگ داشته باشد ولی از سابقه ۵ سال سکونت برخوردار نبوده یا قبلا خانه‌ای خریداری کرده باشد یا برعکس، فرم "ج" قرمزرنگ باشد ولی زمینی خریداری نکرده باشد. در این حالت برای اثبات این‌که زمینی خریداری نکرده باید کارهای اداری مربوطه را انجام دهد تا این موضوع ثابت شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم از سال ۱۳۸۴ به بعد اعلام می‌کند خانه‌ای به نام متقاضی ثبت شده یا خیر. مدارکی که نشان‌دهنده ۵ سال سکونت متقاضی باشد هم باید به صورت حضوری تحویل داده شود.

اگر ۲۳۳ هزار و ۸۲۲ نفری که ثبت نام کردند روال اداری را طی نکنند یا واریز خود را در مهلت مقرر انجام ندهند از فهرست واجدان شرایط حذف خواهند شد. احتمال این‌که ۵۸ درصدی که تاکنون واجد شرایط شناخته شده‌اند، ریزش داشته باشد هم دور از ذهن نیست.  

وزارت راه و شهرسازی با دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تفاهم‌نامه دارد. اگر این دستگاه‌ها زمین داشته باشند با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌کنند، می‌توانند برای متقاضیان مسکن ملی که جزو کارکنانشان هستند، ساخت‌وساز کنند. از طرفی، دستگاه مربوطه می‌تواند پیگیر امور باشد، بنابراین عملیات ساخت، سریع‌تر پیش خواهد رفت.  

در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت ساخته شود که برخلاف طرح مسکن مهر، به صورت انبوه در زمین‌های خارج از شهر ساخته نمی‌شود بلکه زمین‌های دولتی واقع در محدوده شهری در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرند. بعد از معرفی متقاضیان به انبوه‌سازان و عقد قرارداد، ساخت خانه‌ها در مناطق شهری آغاز خواهد شد.

کد خبر 474520
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha