ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن در لرستان ازساعت  ۱۰ صبح  شنبه ۲۴ آذر شروع و در همان ساعت نخست، ظرفیت ثبت‌نام در این استان تکمیل شد.

اقدام ملی مسکن

همشهری‌آنلاین- علی خوشتراش: ۱۶۸۲ واحد مسکونی سهم  لرستان در اجرای مرحله اول این طرح است و افرادی که در این مرحله نتوانستند ثبت‌نام کنند می‌توانند در مرحله دوم برای نام‌نویسی و بارگذاری اطلاعات خود در سایت  کنند.

دولت برای خانه دارکردن دهک های پایین جامعه که تاکنون نتوانسته‌اند صاحب سرپناهی شوند، طرح «اقدام ملی تولید مسکن» را کلید زده است. این طرح به طور رسمی در۲۱‌ آبان آغاز شد و کار ثبت‌نام از متقاضیان در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و قم کلید خورد و ثبت‌نام‌کنندگان در سایت https://tem.mrud.ir/ مدارک خود را بارگذاری کردند.

کرمانشاه، یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، گیلان، هرمزگان، زنجان و لرستان هم از استان‌هایی هستند که به جمع دیگر استان‌های طرح ملی مسکن پیوستند. البته در ادامه ثبت‌نام از متقاضیان ساکن در استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان انجام شد. همچنین مردم تهران هم درآخرین هفته ماه آذر

می‌توانند دریکی از شهرهای جدید اطراف پایتخت ثبت‌نام کنند.

در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر۵۰ هزار نفر از سوی بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده احداث شود.

تکمیل شدن ظرفیت‌ها

یکی از ویژگی‌های قابل توجه در مورد طرح اقدام ملی مسکن، تکمیل شدن ظرفیت در ساعت‌های نخستین شروع ثبت نام است. تاکنون درچندین استان متقاضیان بعد از یک ساعت از شروع ثبت نام، نتوانستند اطلاعات خود را در سامانه این طرح بارگذاری کنند.

لرستان از استان‌هایی است که این اتفاق در آن روی داده  و بسیاری از مردم که به امید خانه‌دارشدن به دفاتر خدمات رایانه مراجعه کرده بودند، ناامید و با دست‌های خالی بازگشتند. از آنجا که دولت این طرح را برای دهک‌های پایین جامعه در نظرگرفته است، بیم آن می‌رود بازدست این قشر به درهای طرح جدید نرسد و همچنان بی‌خانه بمانند.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان درگفت وگو با همشهری آنلاین دراین باره اظهار کرد: تکمیل ظرفیت درساعت اولیه ثبتنام به معنای پایان نام‌نویسی‌ها نیست.

«رضا خالقی» گفت:سهم لرستان در طرح اقدام ملی مسکن ۲۸۰۰ واحد مسکونی است. این درحالی است که ثبت‌نام فعلا برای هزارو ۶۸۲ واحد مسکونی در لرستان انجام شده‌است. یعنی هنوز  هزار و ۱۱۸ واحد از سهم این استان برای ثبت‌نام باقی مانده‌است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ از متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند، واجد شرایط ثبت نام در این طرح نباشند. به‌همین دلیل، آن دست از افراد که درسامانه طرح اقدام ملی مسکن نام‌نویسی کرده اند، به‌طور خودکار و قانونی از طرح خارج  شوند تا امکان ثبت نام برای متقاضیان جامانده دارای شرایط فراهم شود.

خالقی دلیل مرحله ای شدن ثبت نام را مربوط به تامین زمین دانست و بیان کرد: در مرحله نخست ما توانستیم برای ساخت هزار و ۶۸۲ واحد زمین دولتی تامین کنیم. به‌همین دلیل در مراحل بعدی هرگاه زمین مورد نیاز تامین شود، بلافاصله ثبت‌نام‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گفت:این‌که ظرفیت‌ها درساعت اولیه تکمیل شد؛ فقط شامل حال لرستان نیست و برای استان‌های دیگر نیز همین مساله اتفاق افتاده‌است. اما باید این را هم اضافه کرد ما به هیچ‌وجه به سایت‌ دسترسی نداریم و این سایت‌  به صورت متمرکز در تهران مدیریت می‌شود. به‌همین دلیل شبهه‌ای در این میان وجود ندارد.

وی درباره رفع مشکل دهک‌های پایین برای پرداخت تسهیلات‌مورد نظر در این طرح نیز اظهارکرد: دولت برای این دست از افراد تسهیلات ویژه‌ای درنظر گرفته و قراراست در این طرح خانه‌هایی در زمین‌های ارازن‌تر ساخته و قراردی ۹۹ ساله  به متقاضیان برای بازپرداخت تسهیلات بسته شود. دراین طرح دیگر پول زمین از این قشر گرفته نخواهد شد.

خالقی همچنین نیاز به مسکن استان را ۱۰هزار و ۸۰۰ واحد عنوان کرد و گفت: هنوز هزار و ۷۰۰ واحد ساخته شده در طرح مسکن مهرلرستان  متقاضی ندارد که جانمایی اشتباه آپارتمان‌ها درحاشیه شهرها و همچنین ساخت خانه‌هایی در شهرهایی که نیاز به مسکن در آنها وجود نداشته از دلایل نداشتن متقاضی است.

شر ایط ثبت‌نام‌کنندگان

متقاضیان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی و افراد تحت تکفل باید فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از روز اول فروردین ماه ۸۴ به بعد باشند و پس از انقلاب اسلامی از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه باید سبز باشد.

شرط دیگر، متاهل یا سرپرست خانوار بودن است. البته زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن نیز می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند. داشتن حداقل ۵ سال سابقه سکونت در۵ سال اخیر در شهر مورد تقاضا از دیگر الزامات است. سابقه سکونت درشهرجدید مورد تقاضا یا درشهرمادرحداقل ۵ سال خواهد بود.

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی از دیگر شروط اعلام شده است.

کد خبر 470530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha