فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط ‌زیست کشور با انتقاد از توزیع سلاح‌های شکاری مجوزدار گفت که تاکنون حتی موفق به احصای تعداد این سلاح‌های مجوزدار هم نشده‌ایم و ایران در دنیا به خاطر شکار غیرمجاز به سیاهچال پرندگان مهاجر شناخته می‌شود.

اسلحه شکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت این سازمان با اشاره به وجود بیش از هزار پرونده تخلف در حوزه شکار و صیدهای غیرمجاز گفت: علاوه بر تقاضای شدید مردم برای خرید پرندگان، شاهد شکارهای غیرقانونی نیز هستیم.

سرهنگ محبت‌خانی بیان کرد: با این‌که محیط‌بانان در خوزستان و استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران روزانه درگیر عملیات دستگیری و تشکیل پرونده هستند، حجم بالای شکار و صید غیرقانونی پرندگان مهاجر کمک و همکاری دستگاه‌های دیگر را نیز می‌طلبد.

وی بهترین راه جلوگیری از شکار غیرقانونی پرندگان را کنترل توسط مردم و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها دانست و افزود: نگاه دنیا به ایران از این نظر اصلا خوب نیست به طوری ‌که ایران را سیاهچال پرندگان مهاجر می‌دانند. ما باید تقاضا را توسط مردم کاهش دهیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط ‌زیست کشور با بیان این‌که سودآوری بالا باعث افزایش تعداد سودجویان در این حوزه شده است، اظهار کرد: محیط‌بانان جان بر کف در حال عملیات هستند و تورهای غیرمجاز را جمع‌آوری می‌کنند.

وی از توزیع سلاح‌های شکاری مجوزدار انتقاد کرد و گفت: اگر سلاح شکاری مجوزدار به دست مردم می‌دهیم، باید محل استفاده آن را هم بدانیم، اما متاسفانه تاکنون حتی موفق به احصای (شمارش) تعداد این سلاح‌های مجوزدار هم نشده‌ایم.  

سرهنگ محبت‌خانی ادامه داد: از طرفی عده‌ای سلاح می‌خرند و سهمیه سالانه تیر را از مبادی مربوطه دریافت می‌کنند و از طرف دیگر سازمان محیط ‌زیست محدودیت‌هایی دارد. طبیعی است که وقتی افراد امکان فعالیت با مجوز را ندارند به شکار غیرمجاز و غیرقانونی روی می‌آورند.  

وی با اشاره به شهادت ۱۴۰ محیط‌بان ایرانی گفت: تعدادی از این محیط‌بانان با همین سلاح‌های مجوزدار به شهادت رسیده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط ‌زیست کشور بیان کرد: تا زمانی که سودآوری در این کار همچنان بالا و تقاضا هم بسیار جدی باشد، افزایش نیروهای محیط‌بانی به رفع این معضل کمکی نخواهد کرد.

وی ضمن هشدار دادن به متقاضیان پرندگان مهاجر، درخصوص انتقال بیماری‌های خطرناک گفت: متاسفانه هیچ نظارت پزشکی و دامپزشکی روی این پرندگان صورت نمی‌گیرد و امکان انتقال بیماری‌های خطرناکی چون آنفلوآنزا وجود دارد.

سرهنگ محبت‌خانی همچنین با اشاره به کاهش تعداد شکارها در استان مازندران نسبت به سال گذشته اظهار کرد: ورود شورای تامین به این قضیه از ۲ سال قبل با امضای رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست الزامی شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط ‌زیست کشور با بیان این‌که در اقدامات سلبی کوتاه‌مدت نیازمند حمایت شورای تامین به‌ویژه در منطقه شمالی کشور هستیم، گفت: از آنجا که تقاضای مردم باعث تشویق سودجویان به ورود به این حوزه شده است، رسانه‌ها و مردم باید دست به دست هم بدهند و تقاضا را به صفر برسانند.

وی با انتقاد از قدرت پایین محیط‌ زیست و عدم ورود جدی شورای تامین بیان کرد: ملک بازار پرندگان در فریدونکنار متعلق به شهرداری است و اگر شکار غیرمجاز است، پس فروش هم غیرمجاز است. لذا هماهنگی بین دستگاهی و ورود قاطعانه فرمانداری ضروری است.

سرهنگ محبت‌خانی افزود: این مساله باید از طریق شورای تامین استان مازندران به شکل جدی پیگیری شود تا در کوتاه‌مدت موفق شویم.  

کد خبر 473897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha