۳۵ فرد متخلف حوزه صید و شکار که به محیط‌زیست طبیعی وحوش در خراسان رضوی تعرض کرده‌اند، ظرف یک هفته اخیر در نقاط مختلف این استان شناسایی و بازداشت شدند.

شکارچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی یکشنبه اول دی در این خصوص گفت: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی این شکارچیان متخلف را حین گشت‌های مستمر در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان بازداشت و با تشکیل ۱۴ فقره پرونده، متعرضان محیط‌زیست را به مراجع قضایی تحویل داده‌اند.  

تورج همتی افزود: فعالیت غیرمجاز این شکارچیان متخلف موجب حذف هشت راس قوچ و میش وحشی، یک راس پازن و چهار قلاده گرگ از چرخه محیط‌زیست طبیعی خراسان رضوی شده است.  

وی به ضبط ۱۶ قبضه اسلحه شکاری همراه ۳۰ تیر فشنگ از افراد متخلف نیز اشاره و بیان کرد: سه دستگاه خودروی سواری و شش دستگاه دوربین چشمی نیز در همین ارتباط توقیف شد.  

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی همچنین "لاشه ۳۱ قطعه پرنده که ۹ قطعه آن کبوتر و ۱۱ قطعه باقرقره و کبک است و نیز ۲۴ قطعه ماهی صیدشده" را از دیگر کشفیات ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان ظرف یک هفته اخیر برشمرد.  

وی در ادامه به کشف یک قلاده میمون زنده نیز در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این‌گونه غیربومی در چارچوب پایش و رصد فعالیت‌های غیرمجاز در قالب فضای مجازی و تحقیق نامحسوس ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست در منزلی مسکونی واقع در شهرستان بینالود کشف و توقیف شد.

همتی همچنین از دستگیری دو نفر در عرصه‌های طبیعی خراسان رضوی به اتهام حفاری غیرمجاز باهدف یافتن گنج خبر داد و گفت: درمجموع افراد متخلف با اقدامات غیرمجاز و مخرب محیط‌زیست در این استان ظرف یک هفته اخیر افزون بر یک میلیارد ریال به طبیعت و حیات‌وحش خراسان رضوی خسارت وارد کرده‌اند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های طبیعی وحوش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار عرصه زیست‌محیطی فقط یک محیط بان در اختیار دارد.

این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است. ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می‌کنند.

کد خبر 472211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha