وقتی کسی به شما دروغ می‌گوید متوجه آن می‌شوید؟ آیا همه دروغ‌ها بد هستند؟ آیا آنها می‌توانند از افراد محافظت کنند؟ 

دروغگویی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از BBC، دروغ گفتن کاری است که بسیاری از ما آن را انجام می‌دهیم. گاهی برای اینکه به دردسر نیفتیم، گاهی برای اینکه مردم را فریب دهیم، گاهی هم برای اینکه بخواهیم کسی را تحت تأثیر قرار دهیم.

سوفی اسکات Sophie Scott یک متخصص علم اعصاب در مورد اینکه چطور ما گاهی فقط برای اینکه از دید دیگران خوب به نظر برسیم دروغ می‌گوییم، توضیح می‌دهد: منظور ما از دروغ گفتن این است که کسی ما را با حرف‌ها یا کارهایش فریب دهد، اما طوری رفتار کند که همه چیز عادی به نظر برسد. این برای این است که ارتباط داشتن با دیگران بخش بزرگی از زندگی ماست و ما می‌خواهیم این رابطه‌ها را به بهترین نحو حفظ کنیم. برای همین خودمان را مجبور می‌کنیم که گفت‌وگوی مؤدبانه‌ و بدون نقصی داشته باشیم، بنابراین نمی‌توانیم دروغ نگوییم.

سوفی به دو نوع دروغ اشاره می‌کند؛ یکی وقتی که ما می‌خواهیم کسی را فریب دهیم، بنابراین سعی داریم چیزی را پنهان کنیم تا از طریق آن چیزهایی را به دست آوریم. مثلا اینکه من از کسی ۱۰ یورو بابت بلیت سینما می‌گیرم، در صورتی که خودم برای خرید آن بلیت ۵ یورو داده‌ام. این صادق نبودن است. اما دروغ‌هایی هم هستند که دروغ سفید نامیده می‌شوند. دروغ‌های کوچکی که هیچ منفعتی هم از آنها نمی‌بریم و فقط برای این می‌گوییم که کسی از ما ناراحت نشود. 

حالا سؤال این است که چطور بفهمیم کسی دارد به ما دروغ می‌گوید؟ گاهی اوقات نشانه‌هایی وجود دارند، مثلا وقتی صورت کسی قرمز می‌شود یا پاهایش را تکان می‌دهد، احتمالا در حال دروغ گفتن به شماست. 

ریچارد ویسمن Richard Wiseman یک روانشناس در دانشگاه Hertfordshire در این مورد می‌گوید: دروغگویان عموما کم حرف می‌زنند. آنها همیشه مکثی بین سوال شما و جوابشان دارند و بسیار بسیار برایشان سخت است که روی دروغی که می‌گویند کنترل داشته باشند. بنابراین با کمی دقت و تمرکز روی رفتار و حرف زدن آنها،‌ می‌توانید یک دروغ‌یاب حرفه‌ای شوید.

ویسمن می‌گوید: برای فهمیدن دروغ کسی باید به فاصله زمانی بین سوال و جواب به آن گوش کنید! فاصله بیشتر احتمال بیشتری می‌دهد که کسی دارد دروغ می‌گوید.
با این حال این ترفند همیشه هم جواب نمی‌دهد، باید دقت داشته باشید که این نشانه‌ها ممکن است تیپ شخصیتی کسی باشد و حتما دال بر دروغ گفتن او نیست.  
 

کد خبر 473890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    1 1
    کراس چک بهترین راه چند تا سوال تو همون زمینه می پرسم بعد جوابها رو مطابقت می دم
  • خسرو IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    بنظره من .دروغ نمی تواند درزندگی نقش داشته باشد .وافرادی که معمولا دروغ میگویند شناخته شده هستند