مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) آلاینده اصلی این‌ روزهای هوای کلانشهرها به‌خصوص تهران هستند. گفته می‌شود سالانه ۳ میلیون نفر در جهان بر اثر تنفس آلاینده ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵)  کشته می‌شوند.

آلودگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آلودگی هوا از اکسیدهای کربن، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، ازن و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تشکیل شده‌اند. ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵)  به دلیل قطر کم نسبت به بقیه آلاینده‌ها تا مدت‌ها در هوا معلق می‌مانند و می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی کنند. برخی کارشناسان معتقدند ماندن در خانه هم باعث نمی‌شود که در مقابل این آلاینده در امان باشیم. چراکه این ذرات به راحتی از منافذ مختلف نفوذ می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره تاثیرات ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون روی سلامت انسان گفت: این ذرات روی مغز و گردش خون و به صورت مستقیم بر روی ریه‌ها تاثیر می‌گذارد.

 مسعود زندی افزود: این ذرات حتی از گلبول‌های قرمز و سفید خون هم کوچک‌تر هستند و در مقایسه با گلبول‌ها، ۲ برابر ریزترند.

وی با اشاره به سبکی بیش از حد آلاینده ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون گفت: تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی انجام شده است، نشان می‌دهد که این ذرات بر روی مغز و و گردش خون و به صورت مستقیم بر روی ریه‌ها  تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه غلظت این ذرات ۳۵ میکروگرم در مترمربع در هوای تهران گزارش شده است، ابراز داشت: در چنین شرایطی باید سعی کنید در معرض هوای آزاد قرار نگیرید، و حتی در خودروهای سواری هم شیشه را بالا بکشید.

ماسک‌های معمولی دردی را دوا نمی‌کند

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: هرچه بیشتر در معرض هوا قرار بگیرید این آلاینده بیشتر وارد بدنتان می‌شود، به همین دلیل بهتر است از ماسک‌های فیلتردار N۹۹ , N ۹۵ استفاده کنید، چون ماسک‌های معمولی هیچ تاثیری در مقابله با این آلاینده ندارند.

زندی با اشاره به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته درباره مرگ ۳ هزار نفر در ارتباط با این آلاینده در کشور گفت: آمار مورد اشاره از آمارهای بانک جهانی است که اطلاعات آن از طریق دستگاه‌های داخل کشور گرفته می‌شود که بر اساس مدل تعریف می‌شوند.

کد خبر 473406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha