دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا سبب شده است بیش از گذشته به بهداشت و سلامت خود توجه کنیم. در این روزها با شیوع کرونا به اهمیت سلامت سیستم تنفسی خود پی برده‌ایم و به دنبال راهکارهایی برای تقویت آن هستیم.

دستگاه تنفسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ریه‌ها به بدن اکسیژن می‌رسانند و ضایعات دی‌اکسید کربن را بیرون می‌کنند. بنابراین عجیب نیست که هنگام بروز مشکلات مزمن ریه سلامت کلی بدن تحت تأثیر قرار ‌گیرد. با این کارهای ساده‌ سلامت ریه و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

۱. سیگار نکشید

استعمال دخانیات به ریه‌ها آسیب می‌رساند و انواع مشکلات ریه از سرطان ریه تا بیماری‌های تنفسی را موجب می‌شود. در این حالت شما در مقابل بیماری‌های تنفسی آسیب‌پذیرتر می‌شوید.

۲. تمرینات تنفسی انجام دهید

یک نفس عمیق بکشید. این کار بسیار ساده یکی از تمرین‌هایی است که به سلامت ریه‌های شما کمک می‌کند. با قوس پشتی بایستید و نفس بکشید. ۱۰ ثانیه نفس خود را حبس کنید و مجددا بازدم داشته باشید.

۳. به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنید

سطح بالای ویتامین D با سلامت و عملکرد بهتر ریه همراه است. در تابستان بسته به این‌که کجا زندگی می‌کنید می‌توانید بیشتر ویتامین D دریافت کنید. اکنون که به سمت ماه‌های تابستان پیش می‌رویم بحران‌های کمبود ویتامین D کمتر خواهد شد. ویتامین D را می‌توان در غذاهایی مانند ماهی‌های روغنی، زرده تخم‌مرغ و گوشت قرمز یافت.

۴. آواز بخوانید

اگر شما از آواز خواندن زیر دوش حمام لذت می‌برید، شانس بیشتری دارید که ریه سالمی داشته باشید. آواز خواندن به ظرفیت ریه شما کمک می‌کند. براساس تحقیقات بنیاد لون انگلیس این کار برای بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است. کنترل تنفس آن‌ها از طریق آواز خواندن به مدیریت شرایطشان کمک می‌کند. یک مطالعه از ۲۰ دانش‌آموز نشان داد که میناگین ظرفیت ریه خوانندگان گروه کر بالاتر از بقیه دانش‌آموزان است.

۵. فعالیت جسمانی و ورزشی داشته باشید

فعال بودن و ورزش کردن یکی از راه‌هایی است که مردم می‌توانند با آن ظرفیت ریه خود را افزایش دهند و سیستم تنفسی قوی‌تری داشته باشند. ریه‌های شما اکسیژن وارد بدن می‌کند و دی‌اکسید کربن را خارج می‌کند. وقتی ورزش می‌کنید ریه‌های شما به مرور زمان قوی‌تر و کارآمدتر می‌شود.

۶. کیفیت هوای خانه خود را بهتر کنید

اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید، آلودگی هوا اجتناب‌ناپذیر است. توجه داشته باشید حتی آلودگی هوا در کوتاه‌مدت می‌تواند روی ریه‌های شما اثر منفی بگذارد. نگهداری از گیاهان خانگی بسته به نوعی که دارند می‌توانند به سلامت ریه شما کمک کنند. حتما در روزهایی که هوا سالم است پنجره‌ها را باز کنید.

کد خبر 503218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha