همه روزه اکیپ‌های زنده گیری سگ‌های ولگرد با تجهیزات و لوازم ویژه در مناطق مختلف شهر تهران از جمله حریم و حاشیه منطقه۱۸ گشت زنی می‌کنند.

شهرداری

همشهری آنلاین- مریم قاسمی: به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۱۸ با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین فراوانی فضاهای بی دفاع شهری، اکیپ زنده گیری سگ در جنوب غرب تهران و در محدوده مناطق۱۷ و ۱۸ مشغول انجام مأموریت است. این تیم براساس گزارش های مردمی، ثبت پیام شهروندان در سامانه فوریت های ۱۳۷ شهرداری تهران یا با گشت زنی در  حریم و حاشیه مناطق مذکور، اقدام به جمع آوری و انتقال این حیوانات سرگردان به خارج از شهر می کنند.

«امیرحسین عساری» درباره علت اصلی پیدایش این نوع از مشکلات شهری به خبرنگار ما می‌گوید: «یکی از دلایل اصلی این پدیده وجود شهرک های اقماری و فضاهای بی دفاع شهری و همچنین وجود بافت کشاورزی  در حریم و حاشیه مناطق است. جالب است بدانید که طبق آمار موجود، روزانه به صورت میانگین ۳۰۰قلاده سگ ولگرد وارد حریم تهران می شود که باید برای مهار آن فوری اقدام کرد.»

وی اضافه می کند: «منطقه۱۸ با دارا بودن ۷ناحیه و حدود ۳۶کیلومتر مربع مساحت، یکی از مناطق درگیر درخصوص سگ های ولگرد است. البته نواحی ۵ تا ۷ به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین فراوانی فضاهای بی دفاع شهری و مزارع بیش از دیگر محله ها با این پدیده مواجه است و به همین دلیل بیش از ۹۰درصد از مأموریت های اکیپ زنده گیری سگ های ولگرد در این محدوده انجام می‌شود.»

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه در هر اکیپ، ۲فرد متخصص در زمینه زنده گیری سگ های ولگرد همراه با خودرو دارای نشان مخصوص به محل های مختلف اعزام می شوند، می افزاید: «طبق آمار اداره ساماندهی، روزانه در محدوده منطقه۱۸ بین ۵ تا ۱۹مأموریت زنده گیری سگ انجام می شود که البته این میزان در ماه های پایانی سال افزایش چشمگیری پیدا می کند.»

«رحمان مظاهری» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه۱۸ نیز که در این گشت میدانی، همراه ما از نواحی۶ و ۷ و روستاهای فیروز بهرام و گلدسته  و شهرک دانش حضور دارد، می گوید: «اکیپ زنده گیری سگ های ولگرد از ساعت۶  کار خود را آغاز می کند. نیروهای اکیپ به محض دیدن سگ های ولگرد، آنها را با پرتاب سرنگ حاوی ماده مخصوص بیهوش کرده و پس از انتقال به خودرو، مقدمات انتقال آنها به مرکز نگهداری آرادکوه را فراهم می کنند.»

مظاهری اضافه می کند: «گاهی اوقات اکیپ زنده گیری سگ های ولگرد به محل زندگی توله های یکروزه تا چندماهه برخورد می کنند که در این زمان از تزریق داروی بیهوشی به این حیوانات جلوگیری کرده و تا زمانی که توله‌ها از شیر مادرشان استفاده می‌کنند و نیاز به مراقبت دارند، از انتقال آنها به مرکز نگهداری آرادکوه ممانعت می کنند. در واقع در گشت زنی ها محل زندگی این حیوانات هم شناسایی می شود.»

رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه۱۸ در پایان صحبت هایش عنوان می کند: «شهروندان با مشاهده سگ های ولگرد در هر نقطه از تهران می توانند با سامانه فوریت های ۱۳۷ شهرداری تهران تماس بگیرند و با ذکر نشانی و محل تردد سگ های ولگرد و بی صاحب، عوامل خدمات شهری را در طرح جمع آوری این حیوانات یاری کنند.» 

کد خبر 472901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha