پژوهشگران موسسه ام‌آی‌تی به تازگی موفق به تولید نخستین تصاویر لیزری فراصوت (سونوگرافی) از راه دور از بدن انسان‌ها شده‌اند.  

سونوگرافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تصویربرداری از راه دور می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به پزشکان در ارزیابی سلامت نوزادان، قربانیان سوختگی و بازماندگان تصادف در مکان‌های دورافتاده کمک کند.  

امواج فراصوت نسبت به سایر روش‌های تصویربرداری مزایایی از جمله تابش غیریونساز، هزینه نسبتاً کم و قابل حمل بودن دارد. تابش غیریونساز امواج الکترومغناطیسی با طیف ۴۰۰ نانومتر تا بالاتر از یک متر هستند که توان یونیزه کردن اتم‌ها را ندارند. تجهیزات فعلی فناوری فراصوت، سیستم سونوگرافی قدیمی و دستگاه‌های قابل حمل دستی‌اند. این روش برای انتقال و سپس تشخیص امواج صوتی منعکس‌شده و پراکنده در سطح بدن به قرارگیری مبدل‌های پیزوالکتریک روی بدن بیمار نیاز دارد. از این روش پزشکان نمی‌توانند در مواردی مانند نوزادان، قربانیان سوختگی یا سایر بیماران با پوست حساس استفاده کنند.  

اکنون دانشمندان موسسه ام‌آی‌تی برای این امر راه‌حلی پیدا کرده‌اند. آنها به تکنیک جدید سونوگرافی با لیزر دست یافته‌اند که می‌تواند به عنوان جایگزین سونوگرافی و راهی برای دیدن درون بدن بیمار باشد. مزیت آن نسبت به روش‌های پیشین این است که به حضور بیمار نیاز نیست و از راه دور نیز این امر امکانپذیر است.  

این روش از یک سیستم لیزر برای تصویربرداری از راه دور و مشاهده درون بدن یک فرد استفاده می‌کند.  

دانشمندان به صورت آزمایشی بازوان چند داوطلب را تصویربرداری کردند و ویژگی‌های بافت مشترک مانند ماهیچه، چربی و استخوان را تا حدود ۶ سانتی‌متر زیر پوست مشاهده کردند. این تصاویر در مقایسه با تصاویر سونوگرافی معمولی با استفاده از لیزرهای از راه دور متمرکز بر یک داوطلب و از فاصله نیم‌متری ایجاد می‌شوند.  

برایان دابلیو آنتونی، یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت: اکنون سیستمی را توسعه داده‌ایم که می‌توانیم سونوگرافی را راحت‌تر و از راه دور انجام دهیم.  

برای توسعه این تکنیک، دانشمندان لیزرهای ۵۵۰/۱ نانومتری را انتخاب کردند. دانشمندان این ایده را با استفاده از یک لیزر پالس‌شده در ۵۵۰/۱ نانومتر برای تولید امواج صوتی و یک لیزر مداوم تنظیم شده به همان طول موج آزمایش کردند تا از راه دور امواج صوتی منعکس‌شده را تشخیص دهد. سیستم یادشده یک ردیاب حرکتی حساس نیز دارد که ارتعاشات روی سطح پوست حاصل از امواج صوتی را که باعث می‌شود عضلات، چربی‌ها و سایر بافت‌ها افزایش یابد، اندازه‌گیری می‌کند.

حرکت سطح پوست که از طریق امواج صوتی منعکس‌شده ایجاد می‌شود، باعث تغییر در فرکانس لیزر می‌شود که می‌تواند اندازه‌گیری شود. با اسکن مکانیکی لیزرها روی بدن، دانشمندان می‌توانند داده‌های مکان‌های مختلف بدن را به دست آورند و تصویری از منطقه مورد نظر ایجاد کنند.  

کد خبر 472283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha