پژوهشگران انگلیسی می‌گویند سودمندی دارویی که خطر سرطان پستان را در زنان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، مدت‌ها پس از قطع شدن ادامه می‌یابد.

Anostrozole

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، آناستروزول تولید هورمون جنسی استروژن را در زنان که در رشد بسیاری از سرطان‌های پستان دخیل است، مهار می‌کند.

آناستروزول را فقط می‌توان پس از یائسگی تجویز کرد، زیرا نمی‌توان تولید استروژن را در زنان جوانتر مهار کرد.

این دارو هم اکنون برای درمان در هنگام تشخیص سرطان پستان به کار می‌رود اما کارآزمایی‌های بالینی جدید بر تأثیر آن بر پیشگیری از سرطان‌ها متمرکز بوده‌اند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که آناستروزول خطر سرطان پستان را در طول پنج سالی که زنان این دارو را دریافت می‌کنند، به نصف کاهش می‌دهد.

اما یک بررسی جدید روی ۳۸۶۴ زن نشان می‌دهد خطر سرطان پستان در زنانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، حتی هفت سال پس از قطع این دارو ۴۹ درصد کمتر است. به عبارت دیگر سودمندی این دارو ادامه می‌یابد.

یافته‌های این بررسی در نشریه پزشکی معتبر لنست منتشر شده است.پروفسور جک کوزیک، رئیس انستیتو پزشکی پیشگیری در دانشگاه کوئین‌مری لندن در این باره می‌گوید: «سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است و همچنان به سرعت در حال افزایش است.»

او می‌افزاید: «اکنون ما دارویی در اختیار داریم که واقعاً مؤثر به نظر می‌رسد و عوارض جانبی چندانی ندارد.»

  • چه کسانی باید این دارو را مصرف کنند

از سال ۲۰۱۷ در انگلیس توصیه شده است که زنان در دوران پس از یائسگی که به علت سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطرساز در معرض خطر بالای دچار شدن به سرطان پستان هستند، این دارو را مصرف کنند.

البته به گفته پروفسور کوزیک در حال حاضر فقط ۱۰ درصد زنانی دی این کشور که باید این دارو را مصرف کنند، آن را دریافت می‌کنند.

یک علت تجویز کم این دارو ممکن است نگرانی پزشکان درباره این باشد که آیا این دارو در درازمدت سودمند هست یا نه. یک مشکل دیگر عوراض جانبی این دارو مانند ستی مفاصل، گرگرفتگی و خشکی واژن است.

با این حال این بررسی نشان داد ۷۵ درصد زنانی که آناستروزول دریافت می‌کردند، توانسته بودند مصرف آن را ادامه دهند (در گروه دارونما این میزان ۷۷ درصد بود).

کارشناسان می‌گویند این یافته نشان می‌دهد که عوارض جانبی دارو آنقدر شدید نبوده‌اند که باعث شوند زنان مصرف دارو را متوقف کنند.

کد خبر 470704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha