آلودگی هوا با انواع بیماری‌ها از بیماری‌های تنفسی و سرطان تا حمله قلبی و اختلال هوش کودکان ارتباط دارد، اما چه کار می‌توان کرد که بتوان از این آسیب‌ها در امان ماند.

Air purification

به گزارش همشهری آنلاین این شش روش را برای محفافظت خودتان در برابر آلودگی هوا به کار ببندید:

۱- میزان آلاینده‌های هوا را پیگیری کنید:

بهترین راه برای پرهیز از آلودگی هوا تنفس هوای پاک است. گرچه ممکن است اغلب ما نتوانیم کار و زندگیمان را رها کنیم و به مناطق با هوای پاک برویم، دست‌کم می‌توانیم کیفیت هوای اطرافمان را پیگیری کنیم.

نقشه‌های آنلاین کیفیت‌ هوا در زمان واقعی از داده‌های ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در سراسر دنیا استفاده می‌کنند تا «شاخص کیفیت هوا» (AQI) هر نقطه‌ای را به دست دهند. در این نقشه‌ها همچنین از کدهای رنگی برای راهنمایی کاربران در شدت‌های متفاوت آلودگی استفاده می‌شود. گرچه داده‌های این نقشه‌ها محدود به مکان‌های ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا می‌شود، اما راهنمایی خوبی به‌خصوص برای افرادی هستند نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند. برخی از این نقشه‌ها پیش‌بینی آلودگی هوا برای روزهای آینده را هم ارائه می‌دهند.

برای نمونه می‌توانید از اپلیکیشن رایگان AirVisual در تلفن‌های اندرویدی و آیفون برای پیگیری وضعیت آلودگی هوا در محل زندگی‌تان استفاده کنید.

همچنین پایشگرهای کوچک کیفیت هوا با قیمت معقول به بازار وارد شده‌اند (ازجمله وسایل قابل‌حملی که به تلفن‌های هوشمند متصل می‌شوند مانند Footbot) که می‌توانند اطلاعات بیشتری از آلودگی هوای اطرافتان به شما بدهند.

۲- ماسک با اندازه مناسب به صورت بزنید

تصاویر افراد با ماسک‌های پزشکی در خیابان‌های مملو از دود به تصویر رایجی در اخبار آلودگی هوا بدل شده است. اما ماسک‌های پزشکی، ازلحاظ جلوگیری از ورود ذرات آلاینده ماسک‌های پزشکی کاملاً بی‌تأثیر هستند. این ماسک‌ها به‌خصوص به‌این‌علت بی‌تأثیر هستند که در لبه‌هایشان روی صورت نمی‌چسبند و نمی‌توانند از ورود هوای آلوده از درزهای کناری‌شان جلوگیری کنند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مهم‌ترین عامل در کاهش ذرات آلاینده در هنگام استفاده از انواع ماسک‌های تنفسی این است که تا چه حد خوب روی صورت قرار گیرند و نشت هوا نداشته باشند.

۳- دوچرخه‌سواری کنید:

خیابان‌های شلوغ به‌طورمعمول از آلوده‌ترین نقاط شهر هستند. اما با فاصله گرفتن از این خیابان‌ها کیفیت هوا ممکن است بهبود یابد. یک بررسی در سال ۲۰۱۴ به‌وسیله دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد کیفیت هوا در خطوط ویژه دوچرخه‌سواری (که با یک دیواره فیزیکی از بقیه خیابان جدا شده‌اند) یا مسیرهای دوچرخه‌سواری را که با فاصله از خیابان اصلی قرار گرفته‌اند، مقایسه کرد.

نتایج نشان داد که غلظت دی‌اکسید نیتروژن در خط ویژه دوچرخه‌سواری نسبت مسیر جداگانه دوچرخه‌سواری ۳۰ درصد بالاتر است.

۴- از فراورده‌های پاک‌کننده سبز استفاده کنید:

به همه فراورده‌های متفاوت پاک‌کننده که در خانه‌تان استفاده می‌کنید، فکر کنید. حالا بوی آن‌ها را به تصور درآورید. یک قاعده کلی مناسب این است که هر فراورده‌ای که بوی تندتری داشته باشند - ازجمله هر فراورده‌ای که رایحه داشته باشید- احتمالاً دارای ترکیبات آلی فرار (VOC) است. ترکیبات آلی فراری مانند استون، بنزن و فرمالدئید ازجمله عوامل مهم آلودگی هوای درون خانه هستند و از فراورده‌های پاک‌کننده، رنگ‌ها، چسب‌ها و هر چیز دیگری که کارش به تبخیر وابسته است، متصاعد می‌شوند.

بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که قرارگیری در معرض ترکیبات آلی فرار ناشی از فراورده‌های پاک‌کننده - به‌خصوص در افرادی که با این فراورده‌ها سروکار دارند- می‌توان باعث ایجاد یا تشدید آسم شود. برای کاهش متصاعد شدن ترکیبات آلی فرار در خانه، فراورده‌های پاک‌کننده‌ای را استفاده کنید برچسب Ecolabel را داشته باشند. فراورده‌هایی که این برچسب اتحادیه اروپا را داشته باشند، ازجمله میزان محتوای ترکیبات آلی فرار کمی دارند و دوستدار محیط‌زیست هستند.

گیاه دراسنای پرچمی یا خون سیاوشان به پاک کردن هوای خانه از مواد آلاینده کمک می‌کند

۵- گیاهان خانگی بخرید:

گیاهان خانگی فقط دکور خوبی نیستند، آن‌ها می‌توانند به تصفیه هوای داخل خانه هم کمک کنند. پژوهشگران در دانشگاه ایالتی نیویورک در بررسی پنج گیاه خانگی متفاوت برای اندازه‌گیری میزان کارایی‌شان در زدودن ترکیبات آلی فرار مقایسه کردند. بر اساس نتایج این مقایسه برای شروع می‌توانید گیاه بروملیاد را در خانه نگهدارید و ۸۰ درصد مواد آلاینده را در طول ۱۲ ساعت از هوا می‌زداید. اما اگر یک سالن زیبایی را اداره می‌کنید که مملو از ترکیبات آلی فرار ناشی از لاک ناخن است، گیاه دراسنا را امتحان کنید که ۹۴ درصد از استون را از هوا می‌زداید.

۶- از دستگاه تصفیه‌کننده هوای خانگی استفاده کنید:

دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوای خانگی هم می‌توانند به پاک کردن هوای خانه کمک کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ در تایوان نشان داد که مصرف طولانی‌مدت از تصفیه‌کننده هوای خانگی دست‌کم در محیط‌های به‌شدت آلوده می‌تواند سودمندی‌های برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

دستگاه تصفیه‌کننده هوا را با دقت انتخاب کنید. دستگاه‌های گران‌تر لزوماً بهتر نیستند. مؤثرترین تصفیه‌کننده‌ها دستگاه‌های با قدرت بالا هستند که می‌توانند هوا را با سرعت بیشتر و به‌طور کامل‌تری پاک کنند. دستگاه‌هایی که حسگر کیفت هوا داشته باشند، مناسب‌تر هستند، زیرا می‌توانند قدرتشان را برحسب میزان آلاینده‌ها در هوا تنظیم کنند.

منبع: BBC Science Focus

کد خبر 472001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha