امشب فضای آسایشگاه معلولان بچه‌های آسمان حال و هوای دیگری دارد. صدای خنده و شادی بچه‌هایی که سال‌هاست تخت فلزی آسایشگاه، همدم آنها شده تا چند خانه آن سوتر هم شنیده می‌شود.

شهردار منطقه3

همشهری آنلاین- حسن حسن زاده: همسایه‌ها، اهالی محله، داوطلبان دلسوز و خیّران مهربان 2 روز مانده به مراسم شب یلدا، مهمان آسایشگاه خیریه بچه‌های آسمان شده‌اند تا متفاوت ترین شب یلدای عمرشان را در کنار آنها جشن بگیرند. یکی کیک مراسم را با خود آورده، دیگری انار و هندوانه شب یلدا را تهیه کرده و دیگر داوطلبان و خیّران هم برای شاد کردن دل بچه‌های معلول مرکز از صبح مشغول آذین بندی آسایشگاه بوده‌اند. با همراهی آنها بلندترین و سردترین شب سال در دل چهاردیواری آسایشگاه بچه‌های آسمان گرمای لذتبخشی پیدا کرده است. گزارش ما را از برگزاری مراسم شب یلدا در مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان می‌خوانید.

امشب برای بچه‌های آسمان شب متفاوتی است. آذین بندی دورتادور حیاط کوچک آسایشگاه و مهمان‌هایی که یکی یکی با جعبه‌های رنگارنگ هدیه از راه می رسند قرار است بلندترین شب سال را برای بچه‌های آسایشگاه به خاطره انگیزترین شب سال تبدیل کنند. مادریاران، داوطلبان و حتی همسایه‌هایی که همیشه با بچه‌های آسمان همراه و همدل بوده‌اند از صبح امروز دیوارهای آسایشگاه را آذین بسته اند تا همه چیز برای برگزاری یک مراسم به یادماندنی مهیا شود. در آسایشگاه شماره 5، جایی که بچه‌هایی با معلولیت‌های مختلف جسمی و ذهنی نگهداری می‌شوند، مادریاران لباس نو به تن بچه‌ها می‌کنند. نخستین گروه مهمان‌ها که از راه می رسند حال و هوای بچه‌ها عوض می‌شود. جواد، بهزاد و نوشین با دیدن مهمانان از تخت فلزی پایین می‌آیند و برای آنها دست تکان می‌دهند. زوج جوانی از اهالی محله کاووسیه که امشب مهمان بچه‌های آسمان هستند سراغ تخت‌های فلزی دیگر می‌روند و دست نوازش بر سر بچه‌ها می‌کشند. در این مرکز، صد کودک  4تا14 ساله نگهداری می‌شوند. اگرچه هزینه نگهداری هر کودک حدود 4میلیون تومان در ماه است اما همراهی دلسوزانه خیران، داوطلبان و کمک‌های مردمی شرایط را برای برگزاری چنین مراسمی مهیا می‌کند. «محمد کمالی» جانشین مدیرعامل مؤسسه از مشارکت خیّران و داوطلبان برای برگزاری مراسم امشب می‌گوید: «مرکز بچه‌های آسمان با کمک‌های مردمی اداره می‌شود. داوطلبان و خیّران علاوه بر رفع نیازهای بچه‌ها به فکر شاد کردن آنها هم هستند. با کمک آنها توانستیم در تمام 20 سال گذشته مراسم شب یلدا و دیگر جشن‌های مناسبتی را برگزار کنیم.»

تو شب یلدای منی

با رسیدن همه مهمان‌ها، در آسایشگاه شماره 5 جایی برای سوزن انداختن پیدا نمی‌شود. در گوش های از آسایشگاه، مادریاران با کمک چند بانوی داوطلبی که سال‌هاست بدون چشمداشت به بچه‌های آسمان خدمت می‌کنند مشغول رنگ آمیزی و نقاشی روی چهره بچه‌ها هستند. «ساغر» دختر 25 ساله مرکز که مبتلا به سندرم داون است و در همه جشن‌ها کمک حال مادریاران می‌شود هم حسابی پای کار است. می‌گوید: «امشب جشن شب یلدا داریم.» ساغر با همه وجود میخندند و قلم مو آغشته به رنگ را به یکی از مادریاران می‌دهد. اهالی محله کاووسیه هم در برگزاری مراسم شب یلدای امشب سهم دارند. کیک های خوش رنگ و لعابی که روی میز چوبی مرکز چیده شده‌اند حکایت همین همراهی و همدلی اهالی هستند. کمالی می‌گوید: «داوطلبان بسیاری دلسوزانه پای کار می‌آیند تا بچه‌ها لحظه‌های شادتری را تجربه کنند. شیرینی فروش محله که از عشق و علاقه بچه‌های آسمان به جشن و شادی باخبر است کیک مراسم امشب را آماده کرده و برایما فرستاده. همه ملزومات مراسم امشب از انار، هندوانه و آجیل شب یلدا هم توسط داوطلبان و کمک‌های مردمی تهیه شده است.» حالا که همه چیز برای شروع مراسم شب یلدا آماده است گروه موسیقی زنده هم از راه می‌رسد. اعضای گروه موسیقی «محبوب» هم یکی از همان داوطلبان دلسوزی هستند که دلشان برای خنده و شادی بچه‌های مرکز پر می‌کشد. موسیقی که نواخته می‌شود برق شادی هم در چشم بچه‌های آسمان سوسو می‌زند. «باران» دختر خوشزبان مرکز اگرچه پاهایش توان راه رفتن ندارد اما از همان گوشه آسایشگاه و از روی تخت فلزیاش آهنگ شب یلدا را همراه با دیگر بچه‌ها زمزمه می‌کند: «تو شب یلدای منی...» چند آهنگ شب یلدایی که نواخته می‌شود سراغ «مهرداد فاتحی» سرپرست گروه موسیقی می‌رویم. او از دغدغه‌هایش برای شادی بچه‌های آسمان می‌گوید: «برادرم، فرهاد معلولیت ذهنی دارد. هر وقت در خانه برایش‌ساز میزنم حسابی سر ذوق می‌آید و روحیهاش بهتر می‌شود. همین شد که 14 سال پیش تصمیم گرفتم از هنرم برای بچه‌های معلول استفاده کنم. امشب وقتی بچه‌های آسمان می خندیدند انگار بهترین هدیه را از خداوند گرفته بودم.»

دل دریایی گلی

«روی شادی بچه‌های آسمان و خنده‌های از ته دلشان هیچ قیمتی نمی‌شود گذاشت.» این را یکی از اهالی قدیمی محله می‌گوید. پیرمردی که امسال هم همدم بچه‌های آسمان شده است تا چند بیتی از دیوان حافظ برایشان بخواند. پیرمرد تفألی به دیوان حافظ می‌زند و سپس از بچه‌ها می‌خواهد در بلندترین شب سال برای سلامتی همدیگر دعا کنند. بچه‌های آسمان با دل پاک و آسمانیشان همراه با مهمان‌های مراسم دعا می‌خوانند تا این شادی و سرور برای همیشه مهمان دلشان باقی بماند. وقتی مادریاران و داوطلبان با مشارکت بچه‌ها، برش‌های کیک را برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده می‌کنند سراغ گلی، دختر محبوب آسایشگاه و نمایشگاه نقاشی اش می‌رویم. گلی فقط معلولیت جسمی دارد و دست سرنوشت او را مهمان بچه‌های آسمان کرده است. او رؤیای نشستن زیر درخت سیب و چمن زاری سبز را که تا افق دور دست ادامه دارد روی بوم نقاشی‌هایش آورده و با حضورش انگار دیوارهای آسایشگاه به کیلومترها دورتر تبعید می‌شوند. گلی خواندن و نوشتن، نقاشی کردن و چند هنر دیگر را از مادریاران و داوطلبانی یاد گرفته که دلسوزانه برایش وقت گذاشته‌اند. «سودابه پورمصطفی» یکی از مادریاران خیریه بچه‌های آسمان که 4 سال است برای بچه‌ها مادری می‌کند می‌گوید: «مربیان داوطلب حق زیادی به گردن بچه‌ها دارند. مثل بانوی هنرمندی که نقاشی را به گلی یاد داده و یا دانشجوی مهربانی که با چند کتاب قصه به آسایشگاه می‌آید و برای بچه‌ها قصه می‌خواند.» امشب هم نقاشی‌های گلی به چهاردیواری آسایشگاه زینت دیگری بخشیده است. چند نفر از مهمان‌ها نقاشی‌های گلی را می خرند. گلی اما با دل دریایی اش می‌گوید: «می‌خواهم با فروش این نقاشی‌ها بچه‌ها به سفر بروند، همیشه جشن بگیریم و همه آنها مثل امشب خوشحال باشند.»

شادی شب یلدا،سهم همه شهروندان

مراسم شب یلدای امسال بچه‌های آسمان با یک خبر خوب همراه بود. «مصطفی سلیمی» شهردار منطقه 3 که به همراه جمعی از مسئولان شهرداری منطقه در آستانه مراسم شب یلدا از آسایشگاه معلولان کمتر از 14 ساله این مؤسسه بازدید می‌کرد پس از دیدار با بچه‌های آسمان برای حمایت از این مؤسسه مردم نهاد و مساعدت در آغاز پروژه ساخت ساختمان جدید مؤسسه اعلام آمادگی کرد و گفت: «در محدوده منطقه 3 حدود 90 تشکل فعال داریم که هرکدام در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری و حمایت از کودکانکار و معلولان جسمی و ذهنی فعالیت می‌کنند. مؤسسه بچه‌های آسمان هم یکی از فعال‌ترین مؤسسات مردم نهاد منطقه است که سال‌ها در حوزه حمایت از معلولان فعالیت می‌کند. تلاش می‌کنیم با معرفی خیّران و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری کنار بچه‌های آسمان باشیم. خوشبختانه مسئولان این مرکز توانسته اند زمینی را برای ساخت آسایشگاه جدید خریداری کنند. ما در شهرداری تلاش می‌کنیم با هماهنگی مسئولان بخش‌های مختلف شرایط را برای صدور سریع‌تر پروانه ساخت، مهیا و خیّران دیگر را هم برای تسریع ساخت آسایشگاه به این خیریه معرفی کنیم.» شهردار منطقه 3 که به بهانه جشن شب یلدای بچه‌های آسمان به دیدار آنها رفته بود در حاشیه بازدید از آسایشگاه به مهم‌ترین اقدامات شهرداری منطقه به مناسبت شب یلدا و حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر اشاره کرد: «در هر 12 محله منطقه با هماهنگیسراهای محله، برنامه‌های ویژه‌ای برای شب یلدا تدارک دیده‌ایم. در بوستان‌های ملت و شریعتی با مشارکت گروه‌های مردم نهاد، برنامه‌های متنوع هنری، نمایش و خرید و فروش صنایع‌دستی، جشنواره انار و... برای شهروندان برگزار می‌کنیم. همچنین سبدهای کالا متناسب با شب یلدا تهیه شده است که در اختیار خانواده‌های محروم و نیازمندی که شناسایی کرده‌ایم قرار خواهیم داد. هدفمان این است در شب یلدا که جایگاه خاصی در فرهنگ ما دارد شادی و لبخند سهم همه گروه‌های شهروندان باشد.»

شما هم یاوربچه‌های آسمان باشید

در مرکز خیریه بچه‌های آسمان گروه‌های داوطلبی از جمله موسیقی، قصهخوانی، نقاشی و... در مقاطع مختلف سال سری به این مرکز می‌زنند تا سهمی در خدمت‌رسانی به بچه‌های آسایشگاه داشته باشند.

شما هم اگر هنر و مهارت ویژه‌ای دارید برای بازدید از معلولان آسایشگاه یا ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۳۶۱۳ تماس بگیرید یا به نشانی اینستاگرام bachehayeaseman_kamran مراجعه کنید.

کد خبر 471983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha