مهران مدیری، رضا رشیدپور، علی ضیاء، محمد سلوکی، سروش صحت، پژمان بازغی، رابعه مدنی، آفرین عبیسی، صدیقه کیان‌فر و ... از جمله هنرمندانی هستند که این روزها برای اجرا و حضور در ویژه‌برنامه‌های بلندترین شب سال، به تلویزیون می‌روند.

یلدا با تلویزیون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، همزمان با گرامیداشت شب یلدا به عنوان یکی از کهن‌ترین رسم‌های ایرانی‌ها، شبکه‌های تلویزیونی نیز با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی این شب را جشن می‌گیرند.  

  • علی ضیا در شبکه یک سیما 

همزمان با شب یلدا، شبکه یک برنامه «فرمول یک» را به عنوان ویژه‌برنامه روی آنتن می‌برد.

این برنامه به تهیه‌کنندگی و اجرای سیدعلی ضیا، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که همزمان با این شب، پس از سریال شبانگاهی به مدت دو ساعت پخش می‌شود.

در این برنامه قرار است علی‌ ضیا میزبان چهره‌هایی از میان خوانندگان، هنرمندان و بازیگران باشد.  

  • محمد سلوکی در شبکه دو سیما 

«روشن‌ترین شب» عنوان ‌ویژه‌برنامه یلدای شبکه دو سیما است. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی بابایی و احسان ارغوانی و با اجرای محمد سلوکی به مدت سه شب از شبکه دو سیما راهی آنتن می‌شود.  

اولین قسمت از این ویژه‌برنامه پنجشنبه (۲۸ آذر ماه) پخش شد و قسمت‌های بعدی ساعت ۲۱ جمعه و شنبه (۲۹ و ۳۰ آذر ماه) راهی آنتن می‌شود و این برنامه میزبان چهره‌های فرهنگی و هنری همچون فریبا متخصص، رضا یزدانی، حسن تفتیان و ... است.

  • رضا رشیدپور در شبکه سه

«شب آرام» ویژه‌ برنامه شبکه سه است که برای دومین سال رضا رشیدپور اجرای این ویژه‌برنامه را بر عهده دارد.  

«شب آرام» در دو شب متوالی جمعه و شنبه (۲۹ و ۳۰ آذرماه) روی آنتن می‌رود و قرار است رشیدپور به برنامه‌های روی آنتنِ این شبکه تلویزیونی بپردازد و با عوامل آنها گفت‌وگو کند. همچنین قرار است به این واسطه چند برنامه و سریال تلویزیونی هم معرفی شوند.

«شب آرام» بعد از پخش سریال شبانگاهی شبکه سه آغاز و تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

  • رابعه مدنی و آفرین عبیسی و صدیقه کیان‌فر در شبکه چهار 

شبکه چهارسیما نیز برای بلندترین شب سال، ویژه‌برنامه «انار و برف» را در نظر گرفته است. این برنامه از ساعت ۲۲ شنبه (۳۰ آذرماه) به صورت زنده و با اجرای رابعه مدنی، آفرین عبیسی و صدیقه کیان‌فر روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کنندگی ویژه برنامه «انار و برف» را امین اشرفی بر عهده دارد. به گفته وی در این ویژه‌برنامه خوانندگان، بازیگران و دیگر چهرهای عرصه‌های مختلف حضور خواهند داشت. همچنین در بخش دورهمی رابعه مدنی، آفرین عبیسی و صدیقه کیان‌فر، خاطراتی از کارهای رادیویی و تلویزیونی این هنرمندان روایت می‌شود.

نقالی‌گری و شاهنامه‌خوانی کودکان به صورت زنده، میز شعر با اجرای محمد اکرامی‌فر و اجرای موسیقی از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه یلدایی شبکه چهار است.

  • هیراد حاتمی و حافظ کاظم‌زاده در شبکه پنج

شبکه پنج سیما، با ویژه‌برنامه زنده «یلدا ورزشگاهی» شنبه (۳۰ اذر ماه) ساعت ۲۰ به استقبال بلندترین شب سال می‌رود.

این ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی پژمان ماندگاری با اجرای هیراد حاتمی و حافظ کاظم زاده روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

این برنامه که با ساختار یلدا ورزشی برای بلندترین شب سال تدارک دیده شده است، تلفیقی از ورزش و هنر در شب یلدا خواهد بود و با چیدمان یلدایی میزبان هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و ... می‌شود.

ویژه برنامه «یلدا ورزشگاهی»  کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که ۳۰ آذر ماه از ساعت ۲۰ در آخرین شب پاییز پخش می‌شود.

  • مهران مدیری، سروش صحت، پژمان بازغی و ... در شبکه نسیم 

شبکه نسیم ویژه‌برنامه‌های «کتاب باز»، «چهل تیکه» و «دورهمی» را برای شب یلدا در نظر گرفته است.  

شنبه (۳۰ آذر ماه) همزمان با بلندترین شب سال برنامه «کتاب باز» از ساعت ١٩، ویژه‌برنامه «چهل تیکه» با حضور محمدعلی کشاورز از ساعت ٢٠:٣٠ راهی آنتن می‌شود.

در ادامه دورهمی‌ شبکه نسیم با اجرای مهران مدیری و دیگر مجریان این شبکه همچون سروش صحت، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز و محمدرضا علیمردانی آغاز می‌شود. ساعت پخش این برنامه  ٢٢ اعلام شده است.  

  • یلدای ایرانیان در «جمع ایرانی»

برنامه «جمع ایرانی» شنبه، ۳۰ آذر ماه (۲۱ دسامبر) از شبکه جام‌جم راهی آنتن می‌شود.  

در این برنامه الهامی (استاد ادبیات فارسی) اشعاری از حافظ شیرازی را قرائت می‌کند. همچنین غلامحسین مراقبی درباره جایگاه و فلسفه گرامی‌داشت شب یلدا در فرهنگ ایرانی سخن می‌گوید.

در ادامه عبدالرسول کارگشا، از خوانندگان سنتی به همراه گروه نوازندگان، قطعاتی را اجرا می‌کند.  

همچنین در این برنامه از گروه کر سالمندان، با حضور مادر بزرگ ها و پدر بزرگ‌ها اجرا خواهد داشت.

اجرای زنده قطعات لری توسط گروه نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است. شهرام زندی نیز چند ترانه را به صورت زنده اجرا می‌کند.

«جمع ایرانی» به تهیه‌کنندگی امیرعباس حدسنی با بیش از دو ساعت و نیم برنامه زنده در ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه به وقت تهران برابر با ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه به وقت وین، ۱۲:۱۵ دقیقه به وقت مرکز آمریکا و ۰۵:۴۵ دقیقه به وقت سیدنی از جام جم پخش می‌شود.

  • «کی میاد ستاره چینی» در شبکه آموزش

برنامه «کی میاد ستاره چینی» به مناسبت طولانی‌ترین شب سال به سراغ خانواده‌ای اصفهانی می‌رود و مردم را با سنت‌های آنها آشنا می‌کند.

این برنامه روایت‌گر یک دورهمی خانوادگی سنتی با زنده نگه داشتن سنت‌هایی همانند حافظ خوانی و شاهنامه‌خوانی است.

برنامه «کی میاد ستاره چینی» به تهیه‌کنندگی آزاده رجبی، شنبه (۳۰ آذر ماه) ساعت ۲۰ از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

  • یلدا با طعم سلامت 

همزمان با بلندترین شب سال شبکه تندرستی نیز برنامه خود را بر این فرهنگ باستانی منطبق کرده است.

برنامه «ضربان» به تهیه‌کنندگی مسعود بانصیری، شنبه (۳۰ آذر ماه) با دعوت از پروفسور فرهود از خوردنی های یلدایی می‌گوید. همچنین در این برنامه خواص مختلف خوراکی هایی که ایرانیان در سینی یلدایی خود می‌گذارند، به بحث گذاشته می‌شود.

این برنامه ساعت ۱۶ به صورت زنده پخش می‌شود.

همچنین «دوربین سلامت» به میان شب زنده‌داران بیمارستان‌ها می‌رود و از پرستاران در مورد گذراندن شب یلدا در کنار بیماران پرس و جو می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی هادی خدادی ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود.

  • یلدای امید در جشنواره قصه گویی

ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه امید از محل جشنواره قصه گویی روی آنتن می‌رود. این ویژه‌برنامه همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره قصه گویی از محل برگزاری این جشنواره، از شبکه امید پخش می‌شود.

دعوت از برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی و گفت‌وگو با آن‌ها، برقراری ارتباط زنده با اختتامیه جشنواره و پخش آیتم‌های یلدایی از بخش‌های این ویژه‌برنامه خواهد بود.

ویژه‌برنامه شب یلدا روز شنبه (۳۰ آذرماه) از ساعت۱۷:۳۰ الی ۲۰ به تهیه‌کنندگی امیرسینا سلیمی از شبکه امید پخش می‌شود.

کد خبر 471588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha