یکشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه ترین کار پرویز یاحقی، آهنگساز و نوازنده نامی ویلن اواخر مهر به بازار موسیقی عرضه خواهد شد .

به گزارش همشهری آنلاین این اثر که مهر و مهتاب نام دارد ، در دو سی دی عرضه خواهد شد. یاحقی که سالها کاری تازه به بازار موسیقی عرضه نمی کرد ،  سال قبل برخی از تازه‌ترین تجربه‌های آهنگسازی و نوازندگی را در قالب سی دی راز و نیاز انتشار عمومی داد  و قرار است در تا پایان سال نیز  تکنوازی تازه ای از این استاد نامی موسیقی به بازار موسیقی راه یابد.

 یاحقی از جمله اساتیدی است که علاوه بر چیره دستی در نوازندگی و آهنگسازی ، تواناییهای خاصی در فن صدابرداری دارد و در سی سال اخیر همت و تلاشی مضاعف رابرای گرد آوری و تدوین دستگاههای فوق حرفه ای در این فن صرف کرده است.

حاصل این تلاش ضبط و گرد آوری  و شکل دهی آرشیوی بسیار قوی و منحصر به فرد و گرانبها از صدا برداری و تدوین صوتی است که می تواند برای نسل امروز و آینده راهگشا و مفید فایده باشد.

پرویز یاحقی را می توان صاحب مکتب در موسیقی ایرانی و به خصوص نوازندگی ویلن به شمار آورد. عنصر اصلی مکتب یاحقی بر تسلط بر ردیف، استفاده از گوشه های مهجور موسیقی ایران که وی  با تتبع و تحقیق در ملودیهای بکر در موسیقی تعزیه و نیز موسیقی نواحی ایران به دست آورده اند و استفاده از کوکهای ابداعی است که  از جمله ابتکارات ایشان در موسیقی ایرانی به شمار می رود که به وی و آثارش تشخص خاصی بخشیده است.

برهمین بنیان است که وی را سعدی موسیقی ایران نام نهاده‌اند ، چرا که ظرافتها و لطافت طبعی که سعدی در شعرش به کار میگیرد  در نوازندگی و آهنگسازی وی بروز و ظهوری عمیق و تاثیر گذار دارد.

کد خبر 4715

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز