سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حوادث اخیر در پی افزایش قیمت بنزین، از آزاد شدن نیمی از بازداشتی‌های این حوادث در تهران خبر داد و به ارائه توضیحاتی در خصوص مجازات جایگزین حبس پرداخت.

غلامحسین اسماعیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در شانزدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر گفت: اکثر افراد بازداشتی آزاد شده‌اند و در تهران تعداد بازداشتی‌ها به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: اگر اهتمام حقوقی به پیشگیری از وقوع جرم باشد و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک کنند، آنقدر پرونده قضایی تولید نمی‌شود و در این حوزه لازم است همه کمک کنند چراکه همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم ماموریت دارند.

اسماعیلی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت زندان‌ها و زندانیان بوده است که در ماه‌های اولیه تصدی پست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تثبیت و بر اجرایش تاکید شد.

وی ادامه داد: تاکید شد دستورالعمل‌ها جهت اعلام نیست بلکه اقدام متناسب را باید به همراه داشته باشد و محوریت این پیگیری‌ها را شخصا عهده‌دار شدند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این‌که تلاش می‌شود سیاست‌های قوه قضائیه در ارتباط با زندان و زندانیان عملیاتی شود، گفت: البته این سیاست‌ها ناظر بر زندانیانی است که ضرورتی به زندانی بودنشان نیست و آزادی آنها ضرری برای جامعه ندارد.

وی افزود: وگرنه برای آشوبگران و آنها که برای جان و مال مردم خطرآفرین هستند، نظیر قاچاقچیان موادمخدر و مجرمان سابقه‌دار، سیاست کیفری بازدارنده ادامه پیدا می‌کند.

اسماعیلی بیان کرد: اما در خصوص زندانیانی که در مظان اتهام هستند ولی می‌شود مجازاتشان تبدیل شود، دستورهای لازم صادر شده و استفاده حداکثری از مجازات جایگزین حبس نمونه آن است.

وی همچنین گفت: امسال ۱۰۰ هزار حکم جایگزین مجازات حبس صادر شده که در سال ۹۷ این عدد ۳۰ هزار مورد بوده است.

کد خبر 470834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha