رئیس جمهوری در آغاز سفر به دو کشور مالزی و ژاپن گفت: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک‌تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و سفر به کوالالامپور و توکیو در راستای این سیاست تهران است.

روحاني - فرودگاه مهرآباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در فرودگاه مهرآباد در پاسخ به پرسشی درباره اهداف سفر به مالزی و ژاپن به خبرنگاران، گفت: در مرحله نخست سفر که به دعوت آقای ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی انجام می‌گیرد، عمدتاً روابط چندجانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور افزود: در اجلاس سران کوالالامپور، کشورهای مهمی از دنیای اسلام در سطح سران شرکت می‌کنند. ایران، ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی جزو کشورهایی هستند که در سطح سران در این اجلاس حضور دارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه این اجلاس مسبوق به سابقه است، گفت: در سال‌های پیش در سطح نخبگان و روشنفکران ۵ اجلاس در همین ارتباط در مالزی برگزار شده است اما این اولین اجلاس در سطح سران کشورهای اسلامی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دنیای اسلام پتانسیل‌های بسیار زیادی از لحاظ جغرافیایی، انرژی، جمعیت، صنعت، فرهنگ و تمدن دارد که متأسفانه به رغم این توانمندی‌های گسترده، همچنان با مشکلاتی مواجه است، افزود: تروریسم، جنگ و خونریزی، مداخلات خارجی‌ها و عدم شرایط لازم برای توسعه مورد نیاز دنیای اسلام و  فقر از جمله مشکلاتی است که دنیای اسلام با آنها مواجه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و مالزی در زمینه مسایل منطقه‌ای و دنیای اسلام، نظرات مشترک فراوانی دارند، نظر هر دو کشور درباره ضرورت گفت‌وگو و مذاکره برای حل مسائل جهان اسلام و اسلام رحمانی و اعتدالی، مشترک است.

وی افزود: در ارتباط با این دو سیاست، در سال‌های گذشته طرح‌هایی را اعلام کردم که  اولین آن منجر به یک قطعنامه مهم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. ۲ بار این قطعنامه جهان عاری از خشونت تصویب شد که تحت عنوان امنیت و تعاملی که مدنظر ما است، مطرح می‌شود و امسال در سازمان ملل مسأله صلح هرمز مطرح شد. این طرح تحت عنوان طرح امید، مورد استقبال بسیاری از کشورهای جهان و همچنین نخبگان و روشنفکران قرار گرفت.

رئیس جمهور گفت: معتقدیم مسایل منطقه تنها از راه گفتگو حل و فصل خواهد شد. بنابراین این یک قدم مهم و جدیدی برای دنیای اسلام است با یک ترکیب خاص از کشورهای بسیار مهم و تأثیرگذار در دنیای اسلام که می‌دانیم برخی از این کشورها از لحاظ توسعه‌ای و نظامی و انرژی پیش رفته‌اند و جایگاه خاصی دارند. در مجموع برای این اجلاس جهت دنیای اسلام، اهمیت فراوانی قایل هستیم.

دکتر روحانی به ملاقات‌های حاشیه‌ای در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر مالزی به عنوان کشور دوست و همچنین دیگر کشورهای شرکت‌کننده، گفت‌وگو خواهیم داشت.

رئیس جمهور به روابط ایران و ژاپن بویژه از آغاز دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: طی این شش سال روابط دو کشور بویژه در دوران نخست وزیری آقای آبه توسعه یافته است. در همه سفرهایی که به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی داشته‌ام با نخست وزیر ژاپن دیدار و ملاقات کرده‌ام. در خرداد ماه امسال نیز ایشان به تهران آمدند، ملاقات با مقام معظم رهبری و اینجانب داشتند و بحث‌های بسیار خوبی راجع به روابط دو جانبه و مسایل مختلف داشتیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سال جاری این سومین دیدار با نخست وزیر ژاپن خواهد بود، گفت: در حال حاضر نودمین سال در روابط سیاسی بین ایران و ژاپن است. ژاپن بعد از انقلاب در ایران فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های خوب و مهمی داشته است. الان هم راجع به مسایل زیست محیطی با هم مذاکرات تنگاتنگ و خوبی داریم. اگر امروز کاهش روابطی می‌بینیم این کاهش روابط موقت به دلیل فشار ظالمانه آمریکا و تحریم غیرقانونی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این حرکت و تحریم، ناپایدار خواهد بود و همه کشورهای دنیا می‌خواهند با ایران رابطه نزدیک و خوب داشته باشند مخصوصاً کشورهایی که از لحاظ سنتی روابط خوبی با هم داشته‌ایم.

دکتر روحانی با بیان اینکه سفر به توکیو در راستای تسهیل در روابط دوجانبه و گفت‌وگو درباره مسایل مهم میان دو کشور است، گفت:  در مذاکرات با آقای آبه در نیویورک و تهران، یکی از مسایل مهم و مورد توجه ژاپن، امنیت منطقه و مخصوصاً امنیت کشتی‌رانی بود. قاعدتاً در این سفر راجع به امنیت منطقه و همچنین سایر مسایل مورد علاقه، گفت‌وگو می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: دیدار ما در ژاپن، دیداری دو جانبه و در مالزی چند جانبه و مربوط به دنیای اسلام است و امیدوارم هر دو سفر مایه خیر و برکت برای همه این کشورها و بویژه برای ایران عزیز ما باشد.

کد خبر 470755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha