رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم به عنوان یک مسیر باخت باخت نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم یک حرکت غیرقانونی است و آمریکایی‌ها ناچارند برگردند.

روحاني در جمع ايرانيان مقيم مالزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران اسلامی به مالزی سفر کرده، روز چهارشنبه در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان گفت: جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم خواست برای جهانیان روشن سازد که ابهام‌ها و مشکلات با دیگر کشورها را از راه مذاکره قابل حل و فصل می‌دانیم.

روحانی ادامه داد: در ذهن برخی ها در داخل و خارج از کشور اینگونه مطرح بود که یا ایرانی ها یا طرف مقابل اهل گفت و گو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت و گو حل و فصل کرده و روابط نزدیک تری با کشورها داشته باشیم .

رئیس جمهور افزود: در موضوع مهم هسته ای به عنوان یک مسئله پیچیده بین المللی که شورای امنیت سازمان ملل هم وارد آن شده و منجر به صدور قطعنامه شده بود، ثابت کردیم که ایران اهل گفت و گو است.

روحانی اظهار داشت: در یک مقطعی طرف مقابل هم استقبال کرد و توانستیم با ۶ کشور بزرگ جهان به توافقاتی دست یابیم و در مرحله بعد هم بعد از خروج یک طرفه آمریکا از برجام ، نشان دادیم که ایران قول خود را زیر پا نگذاشته و ثابت کردیم که ما به تعهدات خود عمل می کنیم و به آن پایبند خواهیم بود البته تا جایی که طرف مقابل هم پایبند باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: سال ۹۷ آمریکایی ها بدون دلیل و بهانه ای به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شدند و توقع داشتند که همه کشورها از آنها پیروی کنند که خوشبختانه در این زمینه موفق نبودند و هم پیمانان آمریکا و طرفین مذاکره با ما، کار آمریکا را تایید نکرده و حتی آن را محکوم کردند.

روحانی افزود: هدف آمریکا و صهیونیست ها از اعمال تحریم و فشار حداکثری به ایران این بود که ما را در شرایط انزوا قرار دهند و فشارهای حداکثری باعث شود که صبر و تحمل مردم ایران به سر آمده و با لبریز شدن کاسه صبرشان، در برابر نظام قرار بگیرند.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخلاف تصور دشمنان، مردم ایران برغم قرار داشتن در شرایط سخت معیشتی بخاطر تحریم های ناعادلانه که مواد غذایی و دارو را نیز در برگرفته است، مقاومت و ایستادگی کردند و حتی در برخی زمینه ها، فشارهای حداکثری دشمن را به فرصت تبدیل کردند.

روحانی افزود: در سال ۹۷ و با اعمال تحریم و فشار بی سابقه اقتصادی با مشکلاتی از نظر تورم ، رشد اقتصادی و اختلال در بازار کالا و ارز مواجه شدیم ، تورم بالا رفت و نرخ رشد اقتصادی کشور منفی شد اما دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادگی در بهار سال ۹۸ کنترل اوضاع را بدست گیرند و بعد از اردیبهشت ماه سال ۹۸ آمارها نشان از بهبود شرایط و حرکت همه شاخص ها به سمت مثبت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه از اردیبهشت تا آبان ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه نسبت به قبل روند کاهشی داشته است ، گفت: پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور منفی نبوده و مثبت خواهد شد و در رشد اقتصادی بدون نفت حرکت مثبتی شروع شده و در بسیاری از زمینه ها توانستیم به خوداتکایی برسیم.

روحانی از تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخته شده در کشور به عنوان یکی از زمینه های خودکفایی اشاره کرد و افزود: امروز برخی از قطعات خودروهای تولید داخل که زمانی از خارج وارد می شدند، توسط قطعه سازان داخلی ساخته می شوند.

 رئیس جمهور افزود: در بخش تاسیسات نفت و گاز و ساخت توربین ها و کمپرسورها دچار مشکل بودیم اما امروز خودمان می سازیم و تحریم و فشار دشمنان برغم ایجادمشکل در زندگی مردم باعث شد در برخی زمینه ها به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

روحانی در ادامه به حادثه سیل گسترده در ابتدای سال جاری در ۲۵ استان کشور و خسارت های گسترده آن اشاره کرد و افزود: سیل در استان های مختلف خسارت های زیادی به بار آورد که با تلاش دولت و کمک مردم این خسارت ها جبران شد اما همین بارندگی ها موجب شد تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل افزایش یابد و در استان خوزستان محصولات کشاورزی تولید شده همچون ذرت، کلزا، برنج و گندم دو برابر سال قبل بوده که بی سابقه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی کشورها فکر نمی کردند که وقتی ما در دریا با فشار نظامی مواجه شویم بتوانیم پاسخ دهیم اما ما با تخلف کشتی آنها در خلیج فارس برخورد کردیم و زمانی که پهپاد پیشرفته آنها به حریم ایران تجاوز کرد، با موشک ساخت ایران و سیستم پدافندی خودمان  آن پهپاد را در ارتفاع ۵۵ هزار پایی سرنگون نمودیم.

رئیس جمهور افزود: در موضوع هسته ای نیز با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، پیشرفت های زیادی بدست آورده ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید آی آر۶ ما کار می‌کنند و سانتریفیوژهای آی آر۹ هم در مرحله آزمایش قرار دارند.

روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلاتی ایجاد می کند اما اگر مقاومت کنیم می توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: امروز همه می دانند که خروج آمریکا از برجام به نفع هیچکس حتی آمریکا و دوستانش نیز نبوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت باخت بوده و نمی‌تواند بلند مدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیر قانونی است. آمریکایی ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم در کشور مالزی را سفیران فرهنگی ایران و حامل فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی و اسلام اعتدالی و رحمانی در خارج از کشور معرفی کرد و افزود: به طور طبیعی ایرانیان مقیم خارج نیز از مشکلات ناشی از تحریم ها و فشار حداکثری اقتصادی دشمنان  دچار سختی شده اند و با مشکلاتی مواجه هستند اما شما هم باید با سعی و تلاش و مقاومت این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران همیشه با افراطی گری و تروریسم مخالف بوده است ، گفت : شما عزیزان مقیم خارج از کشور باید حامل پیام صلح و دوستی مردم ایران باشید و پیام ایران برای برقراری روابط نزدیک تر علمی با همه کشورها بویژه کشورهای مسلمان را منتقل کنید.

رئیس جمهور در پاسخ به اظهارات نمایندگان استادان دانشگاهی و دانشجویان مقیم مالزی، گفت: ایران در چند سال گذشته پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف نانو تکنولوژی، هوا و فضا و بیوتکنولوژی داشته و پروژه های مشترک تحقیقاتی دانشگاه های ایران با خارج افزایش زیادی داشته است.

روحانی افزود: فضای امروز کشور برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و کارخانه های نوآوری بسیار مناسب است . در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی شاهد پیشرفت های بسیار خوبی هستیم و آمار و ارقام بیانگر این است که هر دو روز  ۳ ایرانی متخصص و تحصیلکرده در خارج از کشور برای کار و فعالیت وارد کشور می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه محیط امروز ایران برای جذب علم و فناوری بسیار مناسب است، افزود: امروز در ایران جذب نخبگان و محققین فقط در دانشگاه ها نیست و جذب در استارتاپ ها انجام می شود و اساتید  ونخبگان و دانشجویان موفق جذب این فضا شده اند و فاصله بین دانشگاه  و تولید، دانشگاه و فناوری و دانشگاه و صنعت و بازار کمتر شده است.

روحانی در پایان سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم مالزی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور باعث افتخار ما هستند، به وزیر امور خارجه و رئیس دفتر رئیس جمهور دستور داد موارد مطرح شده از سوی نمایندگان ایرانیان حاضر در مالزی را بررسی و برای رفع مشکلات مطرح شده اقدامات لازم را انجام دهند.

پیش از سخنان رئیس جمهوری، خانم فریال قائمی نماینده استادان دانشگاهی، حامد پورذوالفقار نماینده دانشجویان و علی نیکو نماینده فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی مقیم مالزی به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

کمک به حل مشکل جذب نخبگان و دانش آموختگان خارجی در داخل کشور، مشکلات ناشی از اعمال تحریم ها برای دانشجویان اعم از مشکلات بیمه و بانکی، تردد وهمچنین کمک به افزایش صادرات کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی به مالزی، از جمله مواد مطرح شده ازسوی نمایندگان ایرانیان مقیم مالزی در حضور رئیس جمهوری بود.

کد خبر 471147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha