سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: زمان اتمام مهلت برگه سلامت خودرو مالکانی که از شهر تهران معاینه فنی دریافت کرده‌ و شماره تلفن همراه آن‌ها در سیستم مراکز معاینه فنی به صورت صحیح ثبت شده باشد، از طریق ارسال پیامک به آن‌ها اعلام می‌شود.

معاينه فني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین مقدم گفت: چون این اعلام به صورت سیستمی انجام می‌شود حتماً دارای درصدی خطاست؛ بنابراین خود شهروندان باید نسبت به کنترل مستمر تاریخ انقضای گواهی معاینه فنی اقدام کنند چراکه طبق قانون تردد خودرو بدون معاینه فنی ممنوع است.

وی یادآور شد: برای اطمینان از ارسال پیامک، شهروندان می‌توانند شماره تلفن همراه و تاریخ انقضای معاینه فنی خود را در سایت مرکز ثبت‌نام کنند تا بتوانیم ۱۰ روز قبل از تاریخ انقضای معاینه فنی برای آن‌ها پیامک بفرستیم.

مقدم در خصوص حذف برچسب معاینه فنی خودروها نیز گفت: برچسب معاینه فنی بر روی خودروها در سراسر کشور حذف شده و در شهر تهران معاینه فنی خودروها از روی پلاک به صورت مکانیزه توسط دوربین‌های سطح شهر کنترل می‌شود.

  • الزامات قانونی برای اجرای معاینه فنی برتر خودروها

این مقام مسئول همچنین با بیان این که با اجرای معاینه فنی برتر و اعمال سخت‌گیرانه‌تر حدود مجاز آلایندگی در خودروها می‌توانیم شهری پاک‌تر داشته باشیم، گفت: اجرای فراگیر معاینه فنی برتر در مراکز معاینه فنی کلان‌شهرهای کشور نیازمند زیرساخت و الزامات قانونی است.

وی توضیح داد: شهرداری تهران با هدف ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای پاک‌تر از ابتدای آذر ۹۵ و با اجرای مرحله اول طرح کاهش نسبت به انجام معاینه فنی برتر در مراکز خود به صورت کاملاً اختیاری اقدام کرد.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در این طرح مقرر شد مالکان خودروهایی که معاینه فنی برتر بگیرند از امتیاز ۲۵ درصد تخفیف برای تردد در محدوده طرح ترافیک جدید بهره‌مند شوند و این مهم موجب شد بسیاری از شهروندان برای انجام تست معاینه فنی برتر برای خودرو خود اقدام کنند.

به گفته مقدم، هم‌اکنون در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای تمامی خودروها، آزمون معاینه فنی برتر انجام می‌شود که در صورت مردودی خودرو در معاینه برتر و قبولی در معاینه فنی معمولی در صورت تمایل مالک برای خودرو معاینه معمولی صادر خواهد شد.

وی افزود: معاینه برتر و معمولی از لحاظ هزینه هیچ‌گونه تفاوتی ندارند و فقط آزمون آلایندگی معاینه برتر دارای شرایط سخت‌گیرانه‌تری است.

سرپرست ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت از ابتدای سال تاکنون در حدود ۳۰۰هزار دستگاه خودرو موفق به اخذ این معاینه فنی شده‌اند. 

مقدم افزود: همکاری شهروندان در اجرای معاینه فنی برتر در شهر تهران نشان می‌دهد کاهش آلودگی هوا و تردد خودروهای پاک یک مطالبه عمومی است و امیدوارم قانون و زیرساخت‌های لازم به صورتی تعریف و برنامه‌ریزی شود که در شهرهای آلوده و کلان‌شهرها بتوانیم معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تری از منظر آلودگی داشته باشیم.

  • سهم ۸۰ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان این که بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران مربوط به خودروها و وسایل نقلیه است، گفت: ۴ میلیون خودرو سواری و حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که این وسایل نقلیه سهم ۸۳ درصدی در تولید آلایندگی و سهم ۶۱ درصدی در تولید ذرات معلق در هوا دارند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده در سال ۹۶، خودروهای سواری در تولید ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون در هوا ۲۸ درصد و خودروهای دیزل ۳۳درصد سهم دارند.

به گفته مقدم اظهار نظرهایی از سوی برخی افراد بر اساس اطلاعات گذشته مطرح می‌شود که ۴ میلیون خودرویی که در تهران تردد می‌کند فقط ۳ درصد در آلودگی هوا سهم دارد که این اطلاعات صحیح نیست.

وی افزود: خودروهای سواری شامل سواری، تاکسی و وانت‌ها در تولید ذرات معلق ۱۸ درصد و موتورسیکلت‌ها ۱۰ درصد سهم دارند؛ البته این سهم‌ها فقط مربوط به آلایندگی اولیه و مستقیم است و خودروها با تولید مونوکسید کربن، هیدروکربن و اکسیدهای ازت گازهایی پدیده‌ای در جو به نام آلایندگی ثانویه ایجاد می‌کنند.

  • تست معاینه فنی کنار جاده‌ای

این مقام مسئول در خصوص فعالیت اکیپ‌های تست کنار جاده‌ای با مشارکت پلیس راهور و سازمان راهداری نیز گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا اکیپ‌های تست کنار جاده‌ای در ۳ شیفت کاری در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران و در مناطق با آلایندگی بیشتر مستقر هستند.

وی با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۳۶ دستگاه خودرو مورد ارزیابی این اکیپ قرار گرفته که ۹۰ درصد دارای معاینه فنی و ۱۰ درصد فاقد معاینه فنی بودند، افزود: پس از آزمون مجدد آلایندگی، ۱۹ درصد این خودروها در این آزمون مردود شدند.

مقدم تصریح کرد: امسال و با اجرای این طرح، معاینه فنی ۴۱۴ دستگاه خودرو ابطال و ۷۳۵ دستگاه خودرو نیز به علت نداشتن معاینه فنی یا دودزا بودن توسط پلیس جریمه شدند.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد دستگاه خودرو سنگین متوقف‌شده برای انجام پایش آلایندگی، تقریباً یک درصد از تهران و ۹۹ درصد از سایر شهرستان‌ها معاینه فنی دریافت کرده‌اند.

هم‌اکنون ۴۶ خط معاینه فنی در ۱۶ مرکز ثابت و ۸ واحد سیار در پایتخت فعال است.

کد خبر 470480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =