سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

نام سیستان و بلوچستان با کم‌آبی به دلیل خشکسالی‌های دودهه اخیر گره خورده است. در این میان روستاییان استان با این معضل بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنند. استانی که ۳‌هزار روستای آن با جمعیت بیش‌ از ۷۰۰ هزار نفر فاقد شبکه آبرسانی هستند و به صورت سقایی و جیره‌بندی آبرسانی می‌شوند. این در حالی است که به برخی روستاها به دلیل نبود جاده مناسب آب نمی‌رسد.

آبرسانی با تانکر

همشهری آنلاین-مریم ورشوئی: به ویژه در فصل بارندگی‌ها که تردد تانکرهای آبرسانی به دلیل مسدود شدن جاده‌ها عملا غیرممکن می‌شود. یعنی اهالی این دست روستاها همین سهیمه ۱۵ لیتری از تانکر آبرسانی سیار را ندارند. مانند روهگام بالا، پایین و مرکزی دربخش دشتیاری چابهار که نزدیک مرز پاکستان قراردارد. تانکرهای آبرسانی به‌دلیل سختی مسیر و صعب‌العبور بودن برخی جاده‌ها، استهلاک خودرو را بهانه می‌کنند و به روستاهایی از این دست نمی‌روند.

نرسیدن آب  به روستاییان در هنگام بارندگی  

روستای «اورعی کوه دیم» نیز از این قائده مستثنی نیست. این روستا ۴ کیلومتر جاده خاکی جاده صعب‌العبور دارد که در مواقع بارندگی تردد را برای تانکرهای آبرسانی غیرممکن می‌کند.

رئیس شورای اسلامی روستای «اورعی کوه دیم» به خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت: زمانی که جاده خوب است و آسیب دیده نیست، تانکرها برای آبرسانی به روستا می‌آیند، اما وقتی جاده به دلیل شرایط آب و هوایی دچار آسیب می‌شود در آبرسانی خلل ایجاد می‌شود.

«نبی بخش جدگال» افزود:  جاده روستای ما یکی از قدیمی‌ترین جاده‌های چابهار است که به مرور زمان آسیب بسیاری دیده است. به عنوان نمونه در بارندگی‌های اخیر حدود یک ماه تانکرهای آبرسانی به روستا نیامدند و دلیل آن هم مسدودشدن جاده بود.

وی ادامه داد: ما حتی هوتگ(گودال‌هایی که آب باران در آنها جمع می‌شود) هم نداریم. یک سری گودال‌های کوچکی در روستا وجود دارد که آب در آنها جمع می‌شود و ما به ناچار از آنها استفاده می‌کنیم.

جدگال گفت: این آب غیربهداشتی است و سبب بیماری می‌شود. در حدود ۳ ماه پیش یکی از اهالی روستا به دلیل بیماری کلیوی فوت شد.

جدگال ادامه داد: روستای ما قرار است به طرح بزرگ آبرسانی جنوب بلوچستان از سد زیردان وصل شود، ولی با وجود آن‌که سد افتتاح شده و شبکه پایین‌ دستش هم تا نزدیکی‌های روستای ما فعال شده، اما هنوز روستای ما به آن متصل نشده است و فعلا در انتظار هستیم.

جاده‌های صعب‌العبور

روستای «کُناردَر» در غرب بلوچستان و در بخش «بنتِ» شهرستان نیشکهر نیز به دلیل نداشتن جاده مناسب همین وضعیت را دارد. مردم کناردر تا نزدیک‌ترین منع آبی روستا ۷ کیلومتر فاصله دارند و زنان هر صبح و عصر با پای پیاده، کوزه بر سر و بچه در دست به کوه می‌زنند تا آب بیاورند. برای رسیدن به این روستا ۵۰ کیلومتر جاده خاکی را باید پیمود. این جاده خاکی، ناهموار و سخت‌گذر است.

میانگین راه روستایی استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت:  ما در استان ۱۶ هزار کیلومتر راه داریم که حدود ۷۳ درصد جمعیت روستایی از راه برخوردارند.

«ایوب کرد» افزود: متوسط کشوری در زمینه راه‌های روستایی ۹۳درصد است و به تبع ما ۲۰ درصد با این میانگین فاصله داریم.

وی ادامه داد: روستاهای منطقه سراوان، سرباز و نیکشهر از کم‌ترین راه روستایی برخوردار هستند که در سال جاری بر اساس طرح ابرار به دنبال بازگشایی و مرمت راه‌های صعب العبور این روستاها هستیم. درکل براساس این طرح ۱۲۰۰ کیلومتر از این دست جاده‌ها مرمت و بازگشایی می‌شوند.

کمبود آب در جنوب بلوچستان

نمایند سراوان در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: آبرسانی با تانکر در بسیاری از روستاهای جنوب بلوچستان به ویژه سراوان، سیب و سوران و مهرستان انجام می‌شود و این کمبود آب ناشی از بلایای طبیعی مانند خشکسالی بوده که بیش از ۱۵ سال دامن استان را گرفته است.

«محمدباسط درازهی» افزود: با وجود بارش‌های خوب سال جاری، اما به دلیل نبود زیرساخت‌هایی مانند جاده و چاه‌های استاندارد در کنار خطوط انتقال آب فرسوده، روستاییان همچنان با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

 وی ادامه داد: درخواست ما نمایندگان همیشه از وزارت نیرو توسعه این زیرساخت‌ها بوده است که با این اعتبارات قطره چکانی نمی‌شود راه به جایی برد. اول باید برای حل مشکل آب برنامه ریزی شود سپس برای زیرساخت های آن فکری اساسی شود. 

درازهی گفت: در درجه اول باید مهار آب‌های فرامرزی اتفاق بیفتد. رودخانه‌های استان به راحتی به پاکستان می‌ریزند که باید فکری اساسی برای این موضوع شود. در این صورت کمبود آب در روستاهای مرزی کمی حل می‌شود.

وی گفت: ازسویی دیگر مثلا اگر ۱۵سال پیش مخزن آبی در یک روستا با ۲۰خانوار وجود داشت، اکنون هم همان مخزن وجود دارد. با توجه به اینکه ما در استان با افزایش جمعیت روبه رو هستیم و ممکن است این روستای ۲۰ خانواری الان ۳۰۰ خانوار داشته باشد.   

کد خبر 470369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha